14.8 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Super Market-Ερευνα  ΙΕΛΚΑ: Σταθεροποιήθηκαν οι τιμές το 9μηνο. Σε ποια προϊόντα υπήρξε άνοδος και σε ποιές υποχώρηση

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο δείκτης εξέλιξης τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσίασε σταθεροποίηση στο Α’ 9μηνο του 2024, με μέση αύξηση +0,24% σε σχέση με το Α’ 9μηνο του 2023, με τον πληθωρισμό να παραμένει σταθερά στο 3%. Παράλληλα, παρατηρήθηκε αύξηση του δείκτη τον Σεπτέμβριο 2024, με τον πληθωρισμό στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να ανέρχεται στο +0,91%, ύστερα από τέσσερις μήνες συνεχούς πτώσης.

Προϊόντα που Υποχώρησαν

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στις εξής κατηγορίες:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -7,39%
  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -5,31%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -3,12%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -2,49%
  • Αυγά, βούτυρα και ζωμοί: -2,21%

Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στην ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία, καθώς και στη μείωση των τιμών παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Προϊόντα που Παρέμειναν Ακριβά

Αντίθετα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών παρατηρήθηκαν στις εξής κατηγορίες:

  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +8,61%
  • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη: +6,65%
  • Μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη: +5,54%
  • Είδη πρωινού και ροφήματα: +4,12%
  • Νερά, αναψυκτικά και χυμοί: +4,10%

Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ έχουν επηρεάσει τις τιμές στις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, ενώ η εποχικότητα λόγω τουρισμού επηρεάζει επίσης τις τιμές των φρέσκων ψαριών και των αναψυκτικών. Επιπλέον, η παρατεταμένη ξηρασία έχει συμβάλει στις αυξήσεις των τιμών φρέσκων φρούτων και λαχανικών.

Παράγοντες Σταθεροποίησης

Οι λόγοι που αποδίδονται στην τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού: Οι τιμές έχουν συγκρατηθεί λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
  • Πορεία τιμών πρώτων υλών: Οι διεθνείς δείκτες τροφίμων έχουν καταγράψει μείωση σε πολλές περιπτώσεις, με κάποιες εξαιρέσεις όπως ο καφές και το κακάο.
  • Καιρικές συνθήκες και εποχικότητα: Οι συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες επηρεάζουν τις τιμές, ενώ οι κυβερνητικές παρεμβάσεις και οι προσφορές συμβάλλουν στην σταθεροποίηση.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων: Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διακινούν πιο γρήγορα τα αποθέματά τους, γεγονός που βοηθά στην ταχύτερη συγκράτηση των τιμών.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποτυπώνει την πορεία των τιμών στα σούπερ μάρκετ και τους παράγοντες που τις επηρεάζουν, προσφέροντας σημαντικές πληροφορίες στους καταναλωτές και τους επαγγελματίες του κλάδου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Σούπερ Μάρκετ: Νέα σημαντική αύξηση τζίρου των αλυσίδων παρά την προσγείωση των τιμών – Η εξέλιξη στα βασικά προϊόντα

Εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, όπως προκύπτει από στοιχεία της...

Eurostat: Επιμένει ο Πληθωρισμός: Νέα Άνοδος στο 3,2% στην Ελλάδα τον Οκτώβριο  

Ο πληθωρισμός συνεχίζει να εμφανίζει τάσεις ανόδου στην Ελλάδα και την Eυρωζώνη, καθώς τα...

Ελεύθεροι Επαγγελματίες, Αγρότες: Διπλό χτύπημα με αύξηση ασφαλιστικών εισφορών. Τι ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας

Πονοκέφαλο θα προκαλέσει στους ελευθέρους επαγγελματίες για ακόμα μια φορά οι ασφαλιστικές εισφορές καθώς...