Εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, όπως προκύπτει από στοιχεία της αγοράς για το εννεάμηνο του 2024. Από τα στοιχεία φαίνεται ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 3,84% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023, ανερχόμενες φέτος στα 11,24 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 10,83 δισεκατομμυρίων ευρώ που ήταν το αντίστοιχο ποσό πέρυσι. Καθώς φαίνεται οι μειώσεις τιμών στα προϊόντα δεν είχαν αρνητικές συνέπειες επί του συνολικού τζίρου.
Εκτός από όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά τα στοιχεία συμπεριλαμβάνουν και τη Lidl Ελλάς.
Ταυτόχρονα, ανοδική ήταν η διαδρομή των πωλήσεων και για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που διατίθενται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ειδικότερα το ποσοστό αύξησης του τζίρου τους ήταν 3,75%, από τα 7,62 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το εννεάμηνο του 2023, στα 7,91 δισεκατομμύρια ευρώ το εννεάμηνο του 2024.
Σταθεροποίηση των τιμών των αλυσίδων το σεπτέμβριο σύμφωνα με το δείκτη εξέλιξης
Τα πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) ανέφεραν ότι ο δείκτης εξέλιξης τιμών των αλυσίδων σουπερμάρκετ παρουσίασε σταθεροποίηση στο εννεάμηνο του 2024 κατά μέσο όρο στο 0,24% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ η μικρή αύξηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Σεπτέμβριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 0,91% (μετά από 4 μήνες συνεχούς πτώσης).
Στις αυξήσεις τιμών του κακάο, του καφέ, σε συγκεκριμένα νωπά είδη και ειδικά στα φρούτα και στα λαχανικά φαίνεται να οφείλεται η μεταβολή του Σεπτεμβρίου.
Tον Σεπτέμβριο που μας πέρασε οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν σε απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -7,39%, βρεφικές και παιδικές τροφές: -5,31%, τροφές και είδη για κατοικίδια: -3,12%, χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -2,49%, αυγά, βούτυρα και ζωμοί: -2,21% Οι παραπάνω μειώσεις είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Αντίστοιχα οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν σε φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: 8,61%, ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: 6,65%, μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: 5,54%, είδη πρωινού και ροφήματα: 4,12%, νερά, αναψυκτικά, χυμούς: 4,10%.
Οι παράγοντες που οδηγούν σε μείωση της τάσης των πωλήσεων
Η μείωση της τάσης ανάπτυξης των πωλήσεων στο φετινό εννεάμηνο οφείλεται κατά ένα μέρος στη συρρίκνωση του πληθωρισμού σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2023. Θα θυμίσουμε ότι με βάση στοιχεία που είχε δημοσιεύσει η εταιρεία ερευνών αγοράς, NielsenIQ, στο εννεάμηνο της περσινής χρονιάς ο συνολικός τζίρος των σούπερ μάρκετ παρουσίαζε άνοδο κατά 9,2%, ενώ αυτός των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών κατά 9,5%, παρουσιάζοντας αμιγώς πληθωριστικά χαρακτηριστικά. Κατά ένα άλλο μέρος, η πτώση του τζίρου οφείλεται και στην εντατικοποίηση των προσφορών στα ράφια από πλευράς των αλυσίδων και των προμηθευτών τους, προκειμένου να διατηρήσουν ζωντανή την κατανάλωση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των μέσων τιμών σε πολλές βασικές κατηγορίες προϊόντων με αποτέλεσμα να αντικατοπτρίζεται κατ’ επέκταση στο συνολικό τζίρο της αγοράς.
Παρόλ’ αυτά ο πληθωρισμός συνεχίζει να υφίσταται στην ελληνική αγορά, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέγραψε η ΕΛΣΤΑΤ για τον Σεπτέμβριο του 2024 σε ετήσια βάση ήταν αυξημένος κατά 2,9%, συγκρίνοντας με τον Σεπτέμβριο του 2023. Αντίστοιχα, σε ετήσια βάση ο πληθωρισμός τροφίμων ήταν αυξημένος κατά 3,2%. Σε ό,τι αφορά τον Οκτώβριο, τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat έδειξαν ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή κατέγραψε άνοδο κατά 3,2%.