Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας έκαναν πρεμιέρα οι Πανελλαδικές Εξετάσεις 2023 για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ).
Το θέμα των φετινών εξετάσεων ήταν από τα πλέον αναμενόμενα, ένα θέμα που σίγουρα λόγω της επικαιρότητας είχε απασχολήσει τόσο την ελληνική κοινωνία, όσο και τους μαθητές. Όσον αφορά τις ασκήσεις, αυτές είναι σαφείς και σύμφωνες με τη φιλοσοφία των ασκήσεων της τράπεζας θεμάτων.
Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα οποία εξετάστηκαν οι μαθητές των Γενικών Λυκείων σύμφωνα με το φροντιστήριο Ορόσημο είναι οι εξής:
A1. Κατά τον συγγραφέα, διαχρονικά η γυναίκα υποδουλώνεται ολοσχερώς στους άντρες . Η πεποίθηση της κατωτερότητας και ότι χρησιμεύει μόνο στην αναπαραγωγική διαδικασία οδηγεί στην απάνθρωπη μεταχείρισή της σε βαθμό που δεν έχει βιώσει καμιά άλλη κοινωνική ή φυλετική ομάδα. Πολλά όμως φαινόμενα βίας εις βάρος των γυναικών συνεχίζουν να υφίστανται στις σύγχρονες κοινωνίες. Ο συγγραφέας καταλήγει στο συμπέρασμα ότι επιβάλλεται να συμπάσχουμε με τις γυναίκες και να ευελπιστούμε για δικαιοσύνη.
Β1.
1. γ
2. γ
3. β
4. β
5. α
Β2.Προφανώς : Βεβαίωση, ώστε να τονιστεί η ύπαρξη των διαφορών μεταξύ ανδρών και γυναικών.
Όμως: Αντίθεση, ώστε να τονιστεί ότι παρά τις διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών , Είμαστε άνθρωποι με ποικίλες ιδιότητες.
Δηλαδή: Επεξήγηση (Επεξηγείται η ιδιότητα που φέρει ο κάθε άνθρωπος στην καθημερινότητά του, ασχέτως του φύλου του.)
Επειδή: Αιτιολόγηση. (Αιτιολογείται ότι οι γυναίκες υφίστανται βία εξαιτίας του φύλου τους.)
Ώστε: Αποτέλεσμα. (Η θυματοποίηση τελικά γίνεται λόγος διάκρισης-επιβράβευσης.)
Β3.α.
1)Χρήση ά πληθυντικού που προσδίδει παραινετικότητα και συλλογικότητα, ώστε να ευαισθητοποιηθούν οι δέκτες.
2)Αντίθεση: (δεν συγκινούν-δεν μπορεί)
Προσδίδεται έμφαση στο Β σκέλος της αντίθεσης, Ότι δηλαδή πρέπει να αναλογιζόμαστε, να συμφωνούμε να προσπαθούμε και να οραματιζόμαστε.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ:
Χρήση συναισθηματικά φορτισμένου λόγου (συμπονούμε, οραματιζόμαστε)
Β3.β. Αντιθετικές έννοιες νεοφεμινισμός με φεμινισμό.
Αναδεικνύει την τάση για θυματοποίηση και επιμονή στην ανάδειξη του φίλου ως οδηγό για τον κοινωνικό του ρόλο σε αντίθεση με τις κλασικές φεμινίστριες που προτάσσουν την κοινωνική ισότητα και ελευθερία.
Έτσι ενισχύεται η άποψή της Κανόν ότι ο φεμινισμός είναι ένα κίνημα διεκδικητικό , που αγωνίζεται για τη βελτίωση της θέσης των γυναικών
Γ.
Ο πρωταγωνιστής βιώνει συναισθήματα απογοήτευσης, ντροπής και ενοχής. Έχει απολυθεί από την εργασία του, έτσι όπως δηλώνεται με παραστατικότητα από τη μεταφορική φράση με σούταραν από τη δουλειά. Βρίσκεται στο αμάξι του μία βροχερή μέρα και ο καιρός συμβαδίζει με την αρνητική του συναισθηματική κατάσταση, όπως εκφράζεται μέσω της παρομοίωσης σαν αλεξιπτωτιστές που προσδίδει έμφαση. Επίσης διστάζει να το αποκαλύψει στη σύζυγό του λόγω ντροπής ή και φόβου. Χαρακτηριστική είναι η ειρωνεία στο σημείο Αντριάνα για γυναίκα; Ο πρωταγωνιστής λοιπόν περιτριγυρίζει άσκοπα στην Αθήνα, βυθισμένος στις σκέψεις του. Η επανάληψη της ρηματικής φράσης να φανώ άντρας προσδίδει έμφαση στην αγωνία του αλλά και το άγχος του να μπορέσει να αποκαλύψει στη σύζυγό του τη σκληρή αλήθεια. Επίσης και η επανάληψη της φράσης οι αληθινοί άντρες θέτει με έμφαση τα σκληρά πατριαρχικά πρότυπα, στα οποία δεν μπορεί να ανταποκριθεί ο αφηγητής.
Η αντίδραση του αφηγητή είναι λανθασμένη αλλά δυστυχώς αναμενόμενη. εξαιτίας ντροπής και ενοχών υποκύπτει στα στρεβλά πατριαρχικά στερεότυπα και βιώνει το τραυματικό γεγονός της απόλυσης μόνος του, χωρίς να μπορεί να αποκαλύψει την αλήθεια στη σύντροφό του.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναφέρονται περισσότεροι κειμενικοί δείκτες από όσους ζητούνται, ώστε ο υποψήφιος να έχει τη δυνατότητα επιλογής.
Δ.
Αγαπητοί συνδημότες,
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Ως εκπρόσωπος των μαθητών του δήμου μας, σας ευχαριστώ για την τιμή να συμμετάσχω στη σημερινή εκδήλωσης του δημοτικού Πνευματικού Κέντρου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. Ωστόσο , επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι στη σύγχρονη εποχή οι μορφές καταπάτησης των γυναικείων δικαιωμάτων είναι ποικίλες.
Ά ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
(α)Αρχικά, μία ειδεχθής μορφή είναι η άσκηση βίας εις βάρος τους, εξαιτίας της οποίας προκαλούνται σε αυτές σοβαροί τραυματισμοί. Οι τραυματισμοί αυτοί έχουν την δυνατότητα να επιφέρουν πολύ αρνητικές συνέπειες στην ομαλή λειτουργία του οργανισμού των γυναικών, όπως η απώλεια μελών του σώματος και γενικώς προβλήματα υγείας. Οπωσδήποτε, όμως, είναι και παράγοντας θανάτου.
(β)Επιπλέον, πολυάριθμες γυναίκες δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν με ψυχικό σθένος τη σεξουαλική εκμετάλλευση που έχουν υποστεί και αναπτύσσονται σε αυτές προβλήματα, όπως η κατάθλιψη. Αυτό έχει ως απόρροια να απογοητεύονται σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να μην επιθυμούν να καταβάλλουν τις απαραίτητες προσπάθειες με σκοπό να βελτιώσουν την ζωή τους.
(γ)Μορφή, επίσης, για την παραβίαση των γυναικείων δικαιωμάτων είναι η απουσία της παροχής μόρφωσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι γυναίκες να μην αποκτούν τις απαραίτητες γνώσεις, για να βελτιώσουν την κριτική τους ικανότητα. Συνεπώς, λαμβάνουν αποφάσεις για ζητήματα που τους απασχολούν, οι οποίες ,δυστυχώς, δεν είναι ορθές.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ: Επιπροσθέτως, η κακοποίηση εις βάρος τους σημειώνεται και στον επαγγελματικό χώρο. Κατά συνέπεια, η παραγωγή δεν αξιοποιεί γυναίκες που είναι αξιόλογες επαγγελματίες. Παράλληλα, οι ίδιες οι γυναίκες δεν αποκτούν επαρκείς οικονομικές απολαβές, ώστε να καλύπτουν με ευκολία τις βασικές τους ανάγκες που σχετίζονται με την κατανάλωση.
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Παρόλα αυτά, αγαπητοί συνδημότες, εμείς οι νέοι έχουμε τη δυνατότητα να συντελέσουμε στην ισότητα των φύλων.
Β΄ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (α) Αρχικά, είναι απαραίτητο για όσους αποτελούμε μέλη των μαθητικών συμβουλίων να παροτρύνουμε τους εκπαιδευτικούς μας για παροχή ανθρωπιστικής Παιδείας. Επομένως, στα σχολεία θα διδάσκεται ο σεβασμός προς το γυναικείο φύλο, με συνέπεια να ευαισθητοποιούνται πολλοί από εμάς τους νέους για να αγωνίζονται υπέρ της ισότητας των φύλων.
(β)Επιπλέον, είναι αναγκαίο να συμμετέχουμε πολλοί από εμάς σε εθελοντικούς οργανισμούς που δρουν υπέρ της ισότητας των δικαιωμάτων αντρών και γυναικών. Οι συγκεκριμένοι οργανισμοί είναι υπόδειγμα για μίμηση, ώστε να αναπτύσσεται η έμπρακτη αγάπη προς αμφότερα τα φύλα. Αυτό ισχύει, για τον λόγο ότι δεν εξυπηρετούν κανένα ιδιοτελές συμφέρον, αλλά το κίνητρό τους είναι η ανθρωπιά.
(γ) Τελευταίο, αλλά καθόλου ασήμαντο είναι εμείς οι νέοι στις καθημερινές μας συναναστροφές να συμπεριφερόμαστε μεταξύ μας με σεβασμό, ασχέτως φύλου. Αυτό θα έχει ως θετικό αποτέλεσμα να εξοικειωθούμε από νεαρή ηλικία με τον σεβασμό προς τα διαφορετικά φύλα και για το υπόλοιπο της ζωής μας.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Κλείνοντας, αγαπητοί συνδημότες, αν και οι μορφές καταπάτησης των γυναικείων δικαιωμάτων είναι πολλές, εμείς οι νέοι είμαστε ικανοί να επιφέρουμε την ισότητα των φύλων. Επομένως, αρμόζει να δραστηριοποιηθούμε υπέρ της, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα επέλθει πολυεπίπεδη κοινωνική πρόοδος.
Σας ευχαριστώ που με ακούσατε