Μετά από μακρές διαπραγματεύσεις και πρωτοφανείς για τη Γερμανία απεργιακές κινητοποιήσεις, τα γερμανικά συνδικάτα δέχτηκαν απολύσεις 35.000 θέσεων εργασίας και κατέληξαν σε μια ιστορική συμφωνία για το μέλλον της εταιρείας. Ο πρόεδρος των συνδικαλιστών χαρακτήρισε τη συμφωνία ως “χριστουγεννιάτικο θαύμα” μετά από 70 ώρες σκληρών διαπραγματεύσεων, των πιο μακροχρόνιων στην 87χρονη ιστορία της εταιρείας. Τα ελληνικά συνδικάτα δε θα επέτρεπαν ουδεμία απόλυση ακόμα και με ρίσκο να κλείσει η εταιρεία, κάτι που αποδεικνύει τη διαφορά επιπέδου των δύο λαών
Η συμφωνία προβλέπει τη διατήρηση των 10 γερμανικών εργοστασίων και την ανανέωση των συμφωνιών για τις θέσεις εργασίας έως το 2030, αλλά και απολύσεις 35.000 θέσεων εργασίας και μείωση της παραγωγής κατά 700.000 οχημάτων έως το 2030, με στόχο τη μείωση του κόστους. Αποφεύχθηκαν τα άμεσα κλεισίματα εργοστασίων και οι απολύσεις, ενώ η VW έκανε πίσω από το αίτημά της για περικοπές μισθών κατά 10%. Η συμφωνία αυτή, που απέτρεψε δαπανηρές απεργίες, αναμένεται να ανακουφίσει και τους επενδυτές, με τις μετοχές της εταιρείας να σημειώνουν άνοδο 2,4% μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, έχοντας ωστόσο χάσει το 23% της αρχικής τους αξίας φέτος.
Η συμφωνία προβλέπει εξοικονόμηση 15 δισ.
Η VW διαπραγματευόταν με τα συνδικάτα από τον Σεπτέμβριο, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό, τη μειωμένη ζήτηση και την αργή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η συμφωνία προβλέπει επίσης εξοικονόμηση 15 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ εξετάζονται επιλογές για ορισμένα εργοστάσια και μεταφορά παραγωγής στο Μεξικό. Στο πλαίσιο αυτό, ανακύπτει το ερώτημα αν ένα αντίστοιχο σενάριο συμβιβασμού θα ήταν εφικτό και αποδεκτό από τα συνδικάτα στην Ελλάδα, δεδομένων των διαφορετικών συνθηκών στην ελληνική αγορά εργασίας και της ιστορίας των εργασιακών σχέσεων στη χώρα. Αναλυτικότερα, η συμφωνία προβλέπει περικοπές περίπου 35.000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία έως το 2030, καθώς και μείωση της παραγωγής κατά 700.000 οχήματα, μια κίνηση που αποσκοπεί στη μείωση του κόστους, καθώς η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται, όπως αναφέρει το Reuters.
Μεγάλο πρόβλημα οι φθηνότερες τιμές των Κινέζων κατασκευαστών
Η Volkswagen βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των συνδικάτων από τον Σεπτέμβριο, αναζητώντας μέτρα για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό από φθηνότερους Κινέζους κατασκευαστές, τη μειωμένη ζήτηση στην Ευρώπη και την πιο αργή από το αναμενόμενο μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Περίπου 100.000 εργαζόμενοι είχαν συμμετάσχει σε δύο μεγάλες απεργίες τον προηγούμενο μήνα, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια μείωσης του κόστους.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen, Oliver Blume, δήλωσε ότι η συμφωνία καθορίζει μια αποφασιστική πορεία για το μέλλον της εταιρείας όσον αφορά το κόστος, τις δυνατότητες και τις δομές.
Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι η συμφωνία θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση 15 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως μεσοπρόθεσμα και δεν θα επηρεάσει σημαντικά την ανάπτυξη και τα οικονομικά της αποτελέσματα το 2024. Αν και δεν προβλέπονται άμεσα κλεισίματα εργοστασίων, η εταιρεία εξετάζει διάφορες επιλογές για το εργοστάσιο στη Δρέσδη και την επαναξιοποίηση του εργοστασίου στο Όσναμπρουκ, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής πώλησής του. Μέρος της παραγωγής θα μεταφερθεί στο Μεξικό.
Ούτε αυξήσεις ούτε μπόνους για τα επόμενα 4 χρόνια
Η παραγωγή οχημάτων στο εργοστάσιο της Δρέσδης θα σταματήσει μέχρι το τέλος του 2025. Οι εργαζόμενοι της VW δεν θα λάβουν αυξήσεις μισθών βάσει συλλογικής σύμβασης για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ενώ ορισμένα μπόνους θα καταργηθούν ή θα μειωθούν. Η παραγωγή στο εργοστάσιο του Βόλφσμπουργκ, το μεγαλύτερο της εταιρείας, θα μειωθεί σε δύο γραμμές συναρμολόγησης από τέσσερις.
Η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων, Daniela Cavallo, δήλωσε ότι δεν θα υπάρξουν κλεισίματα εργοστασίων ή απολύσεις για λειτουργικούς λόγους και ότι η μισθολογική συμφωνία της εταιρείας θα διασφαλιστεί μακροπρόθεσμα.
Οι 35.000 μελλοντικές περικοπές θέσεων εργασίας αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τέταρτο του εργατικού δυναμικού της VW και θα συνοδευτούν από μείωση της παραγωγής στα γερμανικά εργοστάσια κατά περισσότερα από 700.000 οχήματα.
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής της IG Metall, Thorsten Groeger, δήλωσε ότι οι περικοπές, οι οποίες δεν θα περιλαμβάνουν υποχρεωτικές απολύσεις, αποτελούν μέρος μιας λύσης για την αντιμετώπιση της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και θα γίνουν με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο.
Μπορεί να μην είναι αρκετές οι 35.000 απολύσεις
Ο αναλυτής ευρωπαϊκών αγορών αυτοκινήτων, Matthias Schmidt, εκτίμησε ότι οι περικοπές 35.000 θέσεων εργασίας σε μια περίοδο έως το 2030 ενδέχεται να μην είναι αρκετές για να αντιμετωπίσουν την τρέχουσα στασιμότητα στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς χαιρέτισε τη συμφωνία ως μια “καλή, κοινωνικά αποδεκτή λύση”, ενώ ο Alexander Krueger, επικεφαλής οικονομολόγος της Hauck Aufhaeuser Lampe Privatbank, δήλωσε ότι πρόκειται για έναν συμβιβασμό που ικανοποιεί και τις δύο πλευρές. Σημείωσε επίσης ότι και άλλες εταιρείες σχεδιάζουν περικοπές θέσεων εργασίας και η VW πιθανόν να είναι μόνο η αρχή.
Οι απειλές απεργιών από την IG Metall αποδείχθηκαν ισχυρό διαπραγματευτικό όπλο. Η UBS εκτιμά ότι κάθε ημέρα απεργίας στη Γερμανία θα μπορούσε να στοιχίσει στη VW έως και 100 εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα και περίπου 20 εκατομμύρια σε λειτουργικά κέρδη, λόγω της μειωμένης παραγωγής.