Ευρώπη: Μεγάλη «βουτιά» στις πωλήσεις ΙΧ τον Αύγουστο. Πρωταθλήτρια η Γερμανία  – 27,8%, – 44% κάτω τα ηλεκτρικά – Τι έγινε στην Ελλάδα

0
81

Ραγδαία πτώση, άνω του 18% σημείωσαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση τον Αύγουστο, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων υποχώρησαν σχεδόν 44%. Την μεγαλύτερη «βουτιά» στην Ευρώπη σημείωσε η Γερμανία με τις συνολικές πωλήσεις οχημάτων να υποχωρούν κατά 27,8% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ αυτές των ηλεκτρικών «βούλιαξαν» κατά 68,8%, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Η αγορά της Ελλάδος καταγράφει μείωση 21,4%.

Πρόκειται για τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών ετών ενώ πλέον ο προβληματισμός είναι έντονος στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ζητούν άμεση παρέμβαση από την ΕΕ όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, τις υποδομές φόρτισης, την προσιτή πράσινη ενέργεια, τη φορολογία και τους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων. Οι κατασκευαστές επικαλούνται την ανάγκη υιοθέτησης άμεσων αλλαγών για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας όπως αυτές περιγράφονται και στην πρόσφατη Έκθεση Ντράγκι.

Τα νέα στοιχεία από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνουν ότι η μεγάλη «βουτιά» στις πωλήσεις οχημάτων στην ΕΕ συνεχίζεται και εντείνει τις προκλήσεις για μεγάλες εταιρείες της ηπείρου και όχι μόνο οι οποίες έχουν αρχίσει να εξετάζουν το κλείσιμο εργοστασίων λόγω μεγάλου ανταγωνισμού και από την Κίνα. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η Volkswagen η οποία έχει προκαλέσει αίσθηση με τα σχέδια αναδιάρθρωσης της παραγωγής που εξετάζει.

Μπορεί ο Αύγουστος να είναι μήνα διακοπών με πολλούς καταναλωτές να προβαίνουν σε άλλου είδους δαπάνες και όχι σε οχήματα σε όλη την Ευρώπη, αλλά τα στοιχεία που αφορούν σύγκριση με τον Αύγουστο του 2023 είναι αποκαλυπτικά.

Σε καθοδική τροχιά η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η συνεχής τάση συρρίκνωσης του μεριδίου αγοράς για ηλεκτρικά αυτοκίνητα «στέλνει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό μήνυμα στον κλάδο και στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής», αναφέρουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Παίζουμε το ρόλο μας σε αυτή τη μετάβαση, αλλά δυστυχώς, τα άλλα απαραίτητα στοιχεία για αυτήν τη συστημική αλλαγή δεν υπάρχουν. Επιβαρυντικός παράγοντας είναι η ταχεία διάβρωση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, όπως επιβεβαιώνεται στην έκθεση Ντράγκι» τονίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τα τελευταία στοιχεία ταξινόμησης αυτοκινήτων στην ΕΕ που δημοσίευσε σήμερα η ACEA επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται πλέον σε μια συνεχή καθοδική τροχιά με το διοικητικό συμβούλιο της ACEA να προειδοποιεί:

«Μας λείπουν κρίσιμες προϋποθέσεις για να επιτύχουμε την απαραίτητη ώθηση στην παραγωγή και την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών: υποδομές φόρτισης και αναπλήρωσης υδρογόνου, καθώς και ανταγωνιστικό περιβάλλον παραγωγής, προσιτή πράσινη ενέργεια, κίνητρα αγοράς και φορολογίας και ασφαλής προμήθεια πρώτων υλών , υδρογόνο και μπαταρίες. Η οικονομική ανάπτυξη, η αποδοχή των καταναλωτών και η εμπιστοσύνη στις υποδομές δεν έχουν επίσης αναπτυχθεί επαρκώς».

Η μετάβαση σε οχήματα με καθαρές μηδενικές εκπομπές χαρακτηρίζεται ως μεγάλη πρόκληση. Αναφορά γίνεται στις προβλέψεις της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά για το 2025. «Οι ισχύοντες κανόνες δεν λαμβάνουν υπόψη τη βαθιά αλλαγή στο γεωπολιτικό και οικονομικό κλίμα τα τελευταία χρόνια και η εγγενής αδυναμία του νόμου να προσαρμοστεί στις πραγματικές εξελίξεις διαβρώνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του κλάδου», προειδοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τον Αύγουστο του 2024 οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ σημείωσαν απότομη μείωση (-18,3%) με τη μεγαλύτερη βουτιά να καταγράφεται στις τέσσερις μεγάλες αγορές της ηπείρου: διψήφιες απώλειες σημειώθηκαν εκτός από τη Γερμανία και στη Γαλλία (-24,3%) και στην Ιταλία (-13,4%). Η αγορά της Ισπανίας κατέγραψε, επίσης, σημαντική μείωση (-6,5%). Η αγορά της Ελλάδος είχε μείωση 21,4% σύμφωνα με την ACEA.

Για όλο το οκτάμηνο του 2024 οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 1,4%, φτάνοντας σχεδόν τα 7,2 εκατομμύρια μονάδες. Η Ισπανία (+4,5%) και η Ιταλία (+3,8%) παρουσίασαν θετικές επιδόσεις οι οποίες όμως χαρακτηρίζονται ως μέτριες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η γαλλική και η γερμανική αγορά είδαν τα αποτελέσματά τους να παραμένουν στάσιμα (-0,5% και -0,3% αντίστοιχα).

Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν, επίσης, ότι τον Αύγουστο του 2024 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) μειώθηκαν κατά 43,9% στις 92.627 μονάδες (έναντι 165.204 την ίδια περίοδο πέρυσι), με το συνολικό τους μερίδιο αγοράς να υποχωρεί στο 14,4% από 21% ένα χρόνο πριν. Αυτό οφείλεται στη θεαματική πτώση στις δύο μεγαλύτερες αγορές για αυτοκίνητα BEV: τη Γερμανία (-68,8%) και τη Γαλλία (-33,1%). Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο, ταξινομήθηκαν 902.011 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, που αντιπροσωπεύουν το 12,6% της αγοράς.

Οι ταξινομήσεις Plug-in υβριδικών αυτοκινήτων παρουσίασαν μείωση (-22,3%) τον περασμένο μήνα, με πτώση να καταγράφεται σε όλες τις μεγάλες αγορές τους. Τον Αύγουστο, τα υβριδικά plug-in (PHEV) αντιπροσώπευαν το 7,1% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων, από 7,4% πέρυσι, με 45.590 πωλήσεις.

Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) είναι ο μόνος τύπος οχημάτων που σημείωσε ανάπτυξη τον Αύγουστο, με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 6,6% στις 201.552 μονάδες. Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές για αυτό το τμήμα κατέγραψαν κέρδη: η Ισπανία (+12,6%), η Γαλλία (+12,5%) και η Ιταλία (+2,5%), ενώ η Γερμανία (-0,1%) παρέμεινε σταθερή. Το μερίδιο αγοράς υβριδικού-ηλεκτρικού ηλεκτρικού ρεύματος έφτασε το 31,3%, από 24% τον Αύγουστο του 2023.

Πτώση στις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων

Τον Αύγουστο του 2024, οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 17,1%, και οι τέσσερις βασικές αγορές καταγράφουν σημαντική πτώση: Γαλλία (-36,6%), Ιταλία (-18,8%), Ισπανία (-17,4%) και Γερμανία (-7,4%). Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 33,1% της αγοράς, από 32,6% τον Αύγουστο πέρυσι.

Η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ σημείωσε πτώση 26,4%, με αποτέλεσμα τον περασμένο Αύγουστο να κατέχει μερίδιο 11,2%. Διψήφιες μειώσεις παρατηρήθηκαν σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές αγορές, αναφέρει η ACEA.

Μέλη της ACEA είναι οι εταιρείες: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, and Volvo Group.