Η κυβέρνηση επιχειρεί να μπλοκάρει της βιομηχανίας του Airbnb μέσω του Νέο Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό που θέτουν σε δημόσια διαβούλευση τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Τουρισμού.
Η κυβερνητική επιλογή αναμένεται να επιδράσει αρνητικά στο τουριστικό ρεύμα της χώρας, που παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη, και λόγω Airbnb. Θα επιδράσει επίσης αρνητικά στην οικοδομική δραστηριότητα, με άμεσες επιπτώσεις στην οικονομία, και σε χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες. Η επιχειρηματική δράση μέσω του Airbnb αφορά χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι επένδυσαν σε ακίνητα και εξασφαλίζουν ένα επιπλέον εισόδημα, ικανό να καλύψει τις ανάγκες τους.
Η αδυναμία των αρμοδίων να βρουν έναν τρόπο να πέσουν οι τιμές των ενοικίων και των ακινήτων, τους οδηγεί σε περιορισμούς που θα πάνε ένα βήμα πίσω την ελληνική οικονομία στον κρίσμο κλάδο του τουρισμού.
Όταν προσπαθεί κανείς να βάλει φρένο σε μια βιομηχανία που έχει ανοδική πορεία, ζημιώνεται σε διάφορα επίπεδα.
Οι περιοχές που μπαίνουν στο στόχαστρο
Στις «περιοχές ελέγχου», που μπαίνουν στο στόχαστρο, περιλαμβάνονται οι δημοτικές ενότητες Παραλίας Πιερίας, Σκιάθου, Κερκυραίων, Ζακυνθίων, Αρκαδίων Ζακύνθου, Λαγανά Ζακύνθου, Ερμούπολης, Θήρας, Οίας, Κω, Μυκόνου, Αφάντου Ρόδου, Ιαλυσού Ρόδου, Καλλιθέας Ρόδου, Τήνου, Μαλίων Ηρακλείου, Χερσονήσου Ηρακλείου και Νέας Κυδωνίας Χανίων.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Στόχος του νομοσχεδίου είναι να μπει περιορισμός στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που διατίθενται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας ανάλογα με τον προορισμό και τον κορεσμό του σε ξενοδοχειακές κλίνες. Για τον λόγο αυτό οι περιοχές κατανέμονται ως εξής: Περιοχές ελέγχου, Ανεπτυγμένες περιοχές, Αναπτυσσόμενες περιοχές, Περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης και Μη ανεπτυγμένες περιοχές.
Παράλληλα, προβλέπεται η μερική ή ολική απόσυρση και κατεδάφιση εγκαταλελειμμένων κτιρίων που προσβάλλουν το τοπίο, καθώς και εκπόνηση μελετών εκτίμησης της φέρουσας ικανότητας των περιοχών αυτών. Θεσπίζεται, παράλληλα, ειδικό τέλος υπέρ του Πράσινου Ταμείου για τη χρηματοδότηση αναπλάσεων και υποδομών που υποστηρίζουν τον τουρισμό.
– Αντίστοιχα, στις “ανεπτυγμένες περιοχές” περιλαμβάνονται οι δημοτικές ενότητες: Θάσου, Θεσσαλονίκης, Μενεμένης Θεσσαλονίκης, Αγίου Γεωργίου Θεσσαλονίκης, Θερμαϊκού, Σταυρουπόλεως Θεσσαλονίκης, Ανατολικού Ολύμπου Πιερίας, Κασσάνδρας Χαλκιδικής, Παλλήνης Χαλκιδικής, Σιθωνίας Χαλκιδικής, Ιωαννιτών Ιωαννίνων, Συβότων Θεσπρωτίας, Πάργας, Βόλου, Πορταριάς, Μουρεσίου Μαγνησίας, Σκοπέλου, Αιδηψού, Αγίου Γεωργίου Κέρκυρας, Αχιλλείων Κέρκυρας, Εσπερίων Κέρκυρας, Θιναλίου Κέρκυρας, Κασσωπαίων Κέρκυρας, Κορισσίων Κέρκυρας, Λευκιμμαίων Κέρκυρας, Μελιτειέων Κέρκυρας, Παλαιοκαστριτών Κέρκυρας, Παρελίων Κέρκυρας, Φαιάκων Κέρκυρας, Παξών, Αλυκών Ζακύνθου, Ελείου – Προνών Κεφαλληνίας, Λειβαθούς Κεφαλληνίας, Λευκάδος, Ελλομένου Λευκάδας, Κάστρου – Κυλλήνης, Ναυπλίου, Ασίνης Αργολίδας, Ελαφονήσου, Αθηναίων, Μεταμορφώσεως, Καλλιθέας, Αλίμου, Γλυφάδας, Μοσχάτου, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Βουλιαγμένης, Νέας Μάκρης, Αναβύσσου, Πειραιώς, Αγκιστρίου, Αίγινας, Πόρου, Σπετσών, Μήθυμνας Λέσβου, Χίου, Αγίου Μηνά Χίου, Ποσειδωνίας Σύρου, Ιητών Θήρας, Φολεγάνδρου, Πάτμου, Δικαίου Κω, Ηρακλειδών Κω, Σίφνου, Νάξου, Κουφονησίων, Πάρου, Αντιπάρου, Λινδίων Ρόδου, Πεταλούδων Ρόδου, Γαζίου Ηρακλείου, Γουβών Ηρακλείου, Αγίου Νικολάου Λασιθίου, Βραχασίου Λασιθίου, Ρεθύμνης, Αρκαδίου Ρεθύμνης, Γεροποτάμου Ρεθύμνης, Χανίων, Αρμένων Χανίων, Βάμου Χανίων, Γεωργιουπόλεως Χανίων και Πλατανιά Χανίων.
Σκοπός και στρατηγικοί στόχοι του ΕΧΠ
Με το εν λόγω ΕΧΠ για τον Τουρισμό, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποσκοπεί στον προσδιορισμό μακροπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων στόχων, καθώς και στρατηγικών κατευθύνσεων σε εθνικό επίπεδο, για τη χωρική διάρθρωση του τομέα του τουρισμού, με όρους οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας και αειφορίας.
Γενικότερα, με το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό στοχεύει, μέσω χωρικών εργαλείων:
α) Στη στήριξη της αυξητικής δυναμικής του Ελληνικού τουρισμού και στην παγίωση της χώρας ως ανταγωνιστικού παγκόσμιου προορισμού, με την προσφορά κατάλληλης γης και χωροθετικών όρων, που θα διευκολύνουν τις τουριστικές επενδύσεις.
β) Στην υποστήριξη θεματικών μορφών τουρισμού παράλληλα με τον τουρισμό ήλιου-θάλασσας, την προώθηση σύγχρονων τουριστικών προϊόντων και καταλυμάτων (νέων και υφιστάμενων) υψηλής ποιότητας, και την ισορροπία μεταξύ κλασικών και αναδυόμενων τουριστικών μοντέλων (όπως ιδίως ο τουρισμός διαμοιρασμού και η τουριστική κατοικία).
γ) Στις διασυνδέσεις μεταξύ διαφορετικών μορφών τουρισμού, με βάση την έννοια της σύνθετης τουριστικής εμπειρίας και της πολλαπλότητας των τουριστικών πόρων (φυσικών, πολιτιστικών κ.λπ.).
δ) Στη μείωση των διαπεριφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων τουριστικής ανάπτυξης και την επέκταση της τουριστικής περιόδου, με εκμετάλλευση συγκριτικών πλεονεκτημάτων διαφόρων περιοχών.
ε) Στη χωρική οργάνωση του τουρισμού, με άξονες την ενίσχυση των οργανωμένων μορφών χωροθέτησης, την καινοτομία στο τουριστικό προϊόν, τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, την ολοκληρωμένη διαχείριση των προορισμών, την αντιμετώπιση φαινομένων υπερτουρισμού, αξιοποιώντας με κατάλληλο τρόπο την ιδιαιτερότητα της ανομοιογένειας του εθνικού χώρου.
στ) Στην απλούστευση των διαδικασιών χωροθέτησης και τον συντονισμό όλων των βαθμίδων σχεδιασμού που επηρεάζουν τον τουρισμό.
ζ) Στην προσαρμογή του τουρισμού στην Κλιματική Αλλαγή.
η) Στην προώθηση υποδομών γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος αναγκαίων για την τουριστική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανόμενων των μεταφορών, των περιβαλλοντικών υποδομών, και των ψηφιακών υποδομών.
Επισημαίνεται ότι το νέο ΕΧΠ για τον Τουρισμό έρχεται να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε στον Χωροταξικό Σχεδιασμό, μετά την ακύρωση από το ΣτΕ των προηγούμενων ΕΧΠ Τουρισμού των ετών 2009 και 2013.