Ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων στη φιλοσοφία του eco store και άνοιγμα νέων, με μεγάλους χώρους, προκειμένου να υποστηρίξουν τις ανάγκες διευρυμένων συλλογών και υψηλού όγκου αποθεμάτων, προωθεί η ITX Ελλάς. Είναι η θυγατρική του ισπανικού ομίλου Inditex στην Ελλάδα που ελέγχει το χαρτοφυλάκιο σημάτων του, με ναυαρχίδα τη Zara.
Η υλοποίηση της νέας στρατηγικής στην Ελλάδα ανεβάζει ταχύτητα μετά την αναδιάρθρωση στην τοπική αγορά και ενώ αλλάζει η σκυτάλη στην ηγεσία του ισπανικού ομίλου. Τα ηνία αναλαμβάνει από 1η Απριλίου 2022 η Marta Ortega Pérez, κόρη του ιδρυτή του ομίλου, Amancio Ortega, ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.
Το business plan στην Ελλάδα υπαγορεύει την επανατοποθέτηση των σημάτων σε εμπορικές πιάτσες όπου τα υφιστάμενα καταστήματα δεν μπορούν να υποστηρίξουν τις εμπλουτισμένες συλλογές και το νέο concept βιώσιμης μόδας που προωθεί ο όμιλος σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένα παράδειγμα είναι το νέο κατάστημα Zara στο Golden Hall και ένα νέο Stradivarius στο Ρέθυμνο, από τις εμβληματικές επενδύσεις του ομίλου το 2021.
Οι υφιστάμενοι χώροι σε ορισμένα σημεία πώλησης δεν πληρούν τις νέες προδιαγραφές για τεχνολογική αναβάθμιση και μεγάλο εμβαδό, πάνω από 1.500-2.000 τ.μ. Κριθηκε απαρίτητο για να καλύπτονται οι απαιτήσεις καλύτερης προβολής των μεγάλων συλλογών και των αναγκών τους σε αποθηκευτικούς χώρους. Ως εκ τούτου αναμένεται να κλείσουν καταστήματα για να μετακινηθούν σε μεγαλύτερα ακίνητα. Στο πλαίσιο αυτό αναζητούνται δυνατότητες στην αγορά real estate ενώ σχεδιάζονται και νέες προσθήκες στο δίκτυο όχι μόνο στην πρωτεύουσα αλλά και στην περιφέρεια.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα λειτουργούν συνολικά 154 καταστήματα, εκ των οποίων Zara είναι 43, Bershka 27, Pull & Bear 22, Massimo Dutti 12, Oysho 18, Stradivarius 23 και Zara Home 9.
Επιστροφή επιδόσεων στα προ-Covid επίπεδα
Σχετικά με τις επιδόσεις, ο όμιλος Inditex επέστρεψε στη χρήση 2021/2022 στην εποχή της κανονικότητας (στην οικονομική χρήση Φεβρουάριος 2020 – Ιανουάριος 2021, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε σε περίπου 330 εκατ. ευρώ συνολικά για όλες τις αλυσίδες, όταν ένα χρόνο πριν ήταν πάνω από 550). Μετά τα lockdown απολαμβάνει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ελλάδα, παρά τις προκλήσεις στο οικονομικό περιβάλλον, ως αποτέλεσμα της πανδημίας και των παρενεργειών του πολέμου στην Ουκρανία.
Σήμερα σχεδόν το 1/4 των πωλήσεων να προέρχονται από το e-commerce. Σε επίπεδο ομίλου, το 2021 οι διαδικτυακές πωλήσεις ανήλθαν σε 7,5 δισ. ευρώ, με μερίδιο 25,5% στον κύκλο εργασιών (27,7 δισ. ευρώ, με αύξηση 36% σε σχέση με το 2020 και 3% σε σχέση με το 2019). Μέχρι το 2024, το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων αναμένεται να αυξηθεί σε 30%.
Εν τω μεταξύ, από 1η Φεβρουαρίου μέχρι 13 Μαρτίου 2022 οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 33% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021 και κατά 21% συγκριτικά με την προ-Covid περίοδο του 2019. Σε αυτή την περίοδο ο τζίρος σε Ρωσία και Ουκρανία αντιπροσώπευε περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη των πωλήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι από τις 24 Φεβρουαρίου που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο όμιλος έκλεισε τα καταστήματά του στη χώρα ενώ από τις 5 Μαρτίου ανέστειλε τη δραστηριότητά του στη Ρωσία.
Η αναδιάρθρωση στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα προωθείται η αναδιοργάνωση του ομίλου και ο μετασχηματισμός της δραστηριότητας . Απλουστεύει λογιστικές διαδικασίες μειώνει τη γραφειοκρατία, καθώς όλες οι επωνυμίες υπάγονται σε ένα ΦΠΑ, με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης όλων των θυγατρικών, με απορρόφησή τους από τη μεγαλύτερη εταιρεία, τη Zara Ελλάς.
Στη νέα εταιρεία, που έλαβε την επωνυμία ITX Hellas, ενοποιήθηκαν οι Zara Home, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Bershka και Uterque, με απορρόφηση από τη Zara Ελλάς.
Η αναδιάρθρωση δεν επηρεάζει τη διακριτή παρουσία των σημάτων του ισπανικού ομίλου στη χώρα, εξού και τα σχέδια για περαιτέρω επενδύσεις στα δίκτυα καταστημάτων από το ελληνο-ισπανικό management (με τον Ηλία Μάλαμα στη θέση του αντιπροέδρου).