Άλμα στις πωλήσεις και πτώση στα κέρδη, εμφανίζει η Zara που εφαρμόζει νέα στρατηγική με λιγότερα καταστήματα στην Ελλάδα
Το πρόσημο της περσινής χρονιάς ήταν μικτό για την ΙΤΧ Ελλάδος ΑΕ, η οποία παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση τζίρου αλλά και οριακή μείωση στα καθαρά κέρδη, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις για τη δωδεκάμηνη χρήση (01.02.2021 – 31.01.2022).
Φέτος η Zara συμπληρώνει 30 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Η εταιρεία εμφανίστηκε στην εγχώρια αγορά το 1993, με το πρώτο κατάστημα να κάνει την εμφάνισή του στην Ερμού 9, στη συμβολή με την οδό Βουλής, όπου παραμένει έως και σήμερα.
Το 2021 όπως γράφει το ot.gr για την καλύτερη διαχείριση των σημάτων της, έβαλε κάτω από την ομπρέλα της τις επιμέρους ΜΟΝ. ΕΠΕ.
Τρεις δεκαετίες μετά, η χώρα μας λογίζεται ως μία από τις μεγαλύτερες αγορές του ομίλου Inditex σε πωλήσεις και Νο2 μετά την Ισπανία.
Τα μεγέθη
Για το χρονικό διάστημα 01.02.2021 – 31.01.2022, οι πωλήσεις της εταιρείας άγγιξαν τα 614,8 εκατ. ευρώ σε σςχέση με τα 457,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Τα EBITDA μειώθηκαν στα 75,59 εκατ. ευρώ από 80,4 εκατ. ευρώ και το αποτέλεσμα προ τόκων και φόρων διαμορφώθηκε σε 29,6 εκατ. ευρώ από 31,3 εκατ. ευρώ το 2022. Τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν στα 27,455 εκατ. ευρώ από 29,536 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 21,021 εκατ. ευρώ από 21,110 εκατ. ευρώ.
Την ικανοποίησή της για τις επιδόσεις της ως προς το σκέλος των πωλήσεων εκφράζει η διοίκηση της εταιρείας στις οικονομικές καταστάσεις για τη δωδεκάμηνη χρήση (01.02.2021 – 31.01.2022), που δημοσιεύτηκαν νωρίτερα.
Σύμφωνα με το ot.gr οι πωλήσεις εσωτερικού ανήλθαν σε 697,8 εκατ. ευρώ και οι επιστροφές και εκπτώσεις σε 83 εκατ. ευρώ. Τα αντίστοιχα μεγέθη πέρυσι διαμορφώθηκαν σε 519,3 εκατ. ευρώ 61,8 εκατ. ευρώ.
Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα μειώθηκαν σε 37,5 εκατ. ευρώ από 44 εκατ. ευρώ.
Οι επενδύσεις
Η ΙΤΧ Ελλάδος ΑΕ, προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 14,1 εκατ. ευρώ τόσο στα μισθωμένα όσο και στα ιδιόκτητα καταστήματα. Το 2022 δημιούργησε περιοχές μπουτίκ στα καταστήματα Zara, αφιερωμένες σε συγκεκριμένες συλλογές εσωρούχων, ομορφιάς και αθλητικών ρούχων.
Επίσης, σύμφωνα με το ot.gr ανέπτυξε εφαρμογές νέας τεχνολογίας, όπως Pay&Go, η αυτοματοποιημένη συλλογή παραγγελιών μέσω διαδικτύου και καταστημάτων, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες να περιηγούνται στο περιεχόμενο του καταστήματος στο διαδίκτυο, να αναζητούν διαθεσιμότητα αποθεμάτων, να πληρώνουν χωρίς να πηγαίνουν στο ταμείο και η δυνατότητα να ψωνίζουν on line και να παραλαμβάνουν μία παραγγελία μέσα σε δύο ώρες.
Πόσα καταστήματα λειτουργούν
Στην απολογιστική έκθεση της ΙΤΧ Ελλάδος ΑΕ για την οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2023 αναφέρεται ότι στην Ελλάδα βρίσκονταν σε λειτουργία συνολικά 148 καταστήματα. Συγκεκριμένα 40 καταστήματα Zara, 22 Pull & Bear, 11 Massimo Dutti, 27 Bershka, 22 Stradivarious, 17 Oysho και 9 Zara Home.
Το δίκτυο καταστημάτων του ισπανικού κολοσσού στη χώρα μας στις 31 Ιανουαρίου 2022 αριθμούσε 154 καταστήματα από 162 καταστήματα στις 31 Ιανουαρίου 2021 και 165 στις 31 Ιανουαρίου 2020. Το 2019, όταν η πανδημία της Covid 19 ήταν άγνωστη, ο ισπανικός γίγαντας της μόδας διέθετε 166 καταστήματα στη χώρα μας και 3.956 εργαζόμενους. Πέρσι στο τέλος Ιανουαρίου, ο μέσος αριθμός του προσωπικού είχε μειωθεί σε 3.150 άτομα, ενώ τη χρονιά που πέρασε ο αριθμός των εργαζομένων αυξήθηκε σε 3.911.
Γιατί κλείνει καταστήματα
Ο Όμιλος σε διεθνές επίπεδο ακολουθεί τη στρατηγική «go big», το οποίο μεταφράζεται στο άνοιγμα μεγάλων σε μέγεθος καταστημάτων. Με τον τρόπο αυτό μπορεί η εταιρεία να φιλοξενήσει μια πληθώρα νέων σειρών προϊόντων με την επωνυμία Zara (καλλυντικά, υποδήματα, αθλητικά ρούχα), σε συνδυασμό με τον είδη οικιακού εξοπλισμού που προσφέρει η μάρκα Zara Home.
Ενώ δίνει χώρο για τον αυξανόμενο ρόλο που έχουν τα φυσικά καταστήματα στις διαδικτυακές πωλήσεις. Πλέον τα καταστήματα λειτουργούν ως mini logistics απ’ όπου αποστέλλονται τα πακέτα των ηλεκτρονικών παραγγελιών, ενώ οι καταναλωτές μπορούν να παραλάβουν τα προϊόντα που αγοράζουν και να επιστρέψουν ανεπιθύμητα.
Το νέο μοντέλο των καταστημάτων του ομίλου Inditex, που περιλαμβάνει μεγάλους φυσικούς χώρους σε κτίρια τοπόσημα σε συνδυασμό με την παροχή εξελιγμένων ψηφιακών εργαλείων, εφαρμόζεται και στην ελληνική αγορά και ήδη κλείνουν καταστήματα που δεν μπορούν να ενταχθούν στη νέα στρατηγική ανάπτυξης.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πρώτου ψηφιακού, «πράσινου» ουρανοξύστη της χώρας, του Pireaus Tower, όπου ο όμιλος ITX Eλλάς, θα αναπτύξει ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα Zara του κόσμου, συνολικής επιφάνειας περίπου 6.000 τ.μ. που θα καταλαμβάνει χώρους από το ισόγειο έως και τον 2ο όροφο. Το νέο κατάστημα θα αντικαταστήσει τα δύο υφιστάμενα σημεία συνολικής επιφάνειας 3.000 τετραγωνικών μέτρων, τα οποία αυτή την στιγμή λειτουργούν στον Πειραιά.