Σε ατμόσφαιρα κλιμακούμενης έντασης και απεργιακής απειλής, η Volkswagen βρίσκεται μπροστά σε κρίσιμες αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας της. Οι διαφωνίες με τα συνδικάτα εντείνονται μετά τη δημοσίευση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων, που κατέγραψαν σοβαρή πτώση κερδών.
Σε μια προσπάθεια να επαναφέρει την ανταγωνιστικότητα, η διοίκηση εξετάζει σκληρά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων περικοπών κόστους, απολύσεων και κλεισίματος εργοστασίων στη Γερμανία. Με την κλιμάκωση των διαπραγματεύσεων, τα συνδικάτα απειλούν με απεργίες, θέτοντας σε κίνδυνο τη συνοχή της επιχείρησης και της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο σύνολό της.
Ραγδαία Πτώση Κερδών και Σοβαρές Πιέσεις στην Παραγωγή
Η Volkswagen κατέγραψε πτώση κερδών κατά 42% για το τρίτο τρίμηνο, τη μεγαλύτερη των τελευταίων τριών ετών. Ο οικονομικός διευθυντής Άρνο Άντλιτζ δήλωσε ότι αυτή η δραματική μείωση των κερδών αναδεικνύει την ανάγκη για αποφασιστική αναδιάρθρωση, με μείωση κόστους και αύξηση αποδοτικότητας.
Η εταιρεία καλείται να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της αγοράς, όπως η μείωση ζήτησης στην Κίνα, όπου οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 15% και η επιβράδυνση των παραδόσεων οδήγησε σε συνολική πτώση της παραγωγής στα 2,176 εκατομμύρια οχήματα.
Οι επιπτώσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες στην Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις έχουν μειωθεί κατά περίπου 2 εκατομμύρια μονάδες μετά την πανδημία. Ειδικά η αύξηση ανταγωνισμού από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και η κυριαρχία της Tesla στα ηλεκτρικά οχήματα δυσχεραίνουν τις προσπάθειες της Volkswagen να ανακάμψει. «Οι αποφάσεις θα είναι επίπονες αλλά αναγκαίες», τόνισε ο Άντλιτζ, δείχνοντας ότι το μέλλον της εταιρείας βρίσκεται σε λεπτή ισορροπία.
Συνδικάτα: Απαίτηση για Μισθολογικές Αυξήσεις και Σταθερότητα Θέσεων Εργασίας
Η πρόταση της διοίκησης για κλείσιμο τριών εργοστασίων στη Γερμανία, μαζί με απολύσεις και μειώσεις μισθών έως και 10%, προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις από τα συνδικάτα, που απαιτούν αυξήσεις μισθών 7% για τους εργαζομένους. Το ισχυρό συνδικάτο IG Metall κατηγορεί τη διοίκηση για διατάραξη της πολυετούς συνεννόησης και για αποφάσεις που υπονομεύουν την εμπιστοσύνη των εργαζομένων.
Ο διαπραγματευτής του IG Metall, Τόρστεν Γκρέγκερ, χαρακτήρισε τις αποφάσεις της διοίκησης ως «άνοιγμα του ασκού του Αιόλου», δηλώνοντας ότι τα συνδικάτα θα κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να αποτρέψουν τα κλεισίματα και τις περικοπές.
Αν και υπάρχει προσωρινή συμφωνία για αναστολή ευρύτερων απεργιών μέχρι τον Δεκέμβριο, τα συνδικάτα παραμένουν σε ετοιμότητα. Οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι νιώθουν προδομένοι, καθώς η Volkswagen για πρώτη φορά στα 87 χρόνια της εξετάζει τόσο ριζικές αλλαγές. Η εκπρόσωπος του εργατικού συμβουλίου, Ντανιέλα Καβάλλο, απείλησε να διακόψει τις διαπραγματεύσεις, προειδοποιώντας για «ακραία μέτρα» αν η εταιρεία προχωρήσει με το σχέδιο περικοπών.
Ανταγωνισμός και Οικονομικές Προκλήσεις για τη Γερμανική Αυτοκινητοβιομηχανία
Η κρίση της Volkswagen αναδεικνύει τις σοβαρές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γερμανοί κατασκευαστές, με τον ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες να αυξάνεται και την Ευρωπαϊκή Ένωση να επιβάλλει υψηλούς δασμούς έως και 45,3% σε κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Ο Άντλιτζ επισήμανε ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη χτίζουν εργοστάσια στην Ευρώπη, ενώ η Volkswagen, παρά την εμπειρία της, παραμένει πολύ πίσω στο κόστος παραγωγής σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές της.
Η κυβέρνηση της Γερμανίας, αν και παρακολουθεί στενά την υπόθεση, δεν έχει ακόμα αποφασίσει αν θα προσφέρει κρατική στήριξη στην εταιρεία. Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι αποφάσεις της Volkswagen στην οικονομία, καθώς ο υψηλός ενεργειακός φόρτος και οι αυξανόμενες τιμές πιέζουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία συνολικά.
Μέχρι στιγμής, η Volkswagen σχεδιάζει να επενδύσει στην αναβάθμιση των τεχνολογιών της στην Κίνα, ελπίζοντας να ανακτήσει μερίδιο αγοράς έως το 2026, αλλά παραμένει άγνωστο αν αυτές οι πρωτοβουλίες θα επαρκούν για να ανατρέψουν την πτωτική πορεία της.