Γράφει η ΚΟΣΜΑ ΣΤΑΜΑΤΙΑ (Μάτα) Ξενοδόχος στην Τήνο
Μέχρι σήμερα η Booking.com με όπλο την δύναμη της τεχνολογίας έχει κυριαρχήσει πλήρως στην παγκόσμια τουριστική αγορά και έχει επιβάλει τους δικούς της κανόνες παιχνιδιού σε σχέση με τους ξενοδόχους, τους ιδιοκτήτες των ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων και ακόμη τους ιδιοκτήτες των ακινήτων, που είναι καταχωρημένα στην δική της πλατφόρμα προς εκμετάλλευση ως Airbnb.
Με τον τρόπο αυτόν η Booking.com μπορεί και ελέγχει τις τιμές και τις προσφορές, τους τρόπους πληρωμής όλων των καταλυμάτων, τους τρόπους διαφήμισης και προβολής των καταλυμάτων στον ιστότοπο της πλατφόρμας της, τις πρακτικές διανομής
των διανυκτερεύσεων, τις ακυρωτικές πολιτικές, τις κριτικές πελατών κλπ ενώ μέχρι τις 16/5/2024 υποχρέωνε κυρίως τα ξενοδοχεία να πωλούν στην ιστοσελίδα τους τα δωμάτιά τους σε τιμές υψηλότερες από την πλατφόρμα της.
Tinos Aqua Palazzo
Όμως στις 16/5/2024 η Ευρωπαική Επιτροπή κατήργησε την ρήτρα “καλύτερη τιμή”, δηλαδή το δικαίωμα της Booking.com να διαθέτει τα δωμάτια των ξενοδοχείων σε τιμές καλύτερες από τα ίδια τα ξενοδοχεία, και από 1-7-2024 τα ξενοδοχεία έχουν το δικαίωμα να πωλούν ελεύθερα πλέον τα δωμάτιά τους, μέσω της ιστοσελίδας τους, σε τιμές καλύτερες από την πλατφόρμα της Booking.com, που σημαίνει ότι οι ξενοδόχοι διαμορφώνουν οι ίδιοι τις τιμές πώλησης των δωματίων τους. Πρέπει όμως να δεχθούμε ότι εάν δεν υπήρχε ο ταξιδιωτικός αυτός
γίγαντας (μαζί με την Expedia) τα ξενοδοχεία, που αναλαμβάνουν άλλωστε και το μεγαλύτερο οικονομικό ρίσκο, δεν θα γίνονταν γνωστά σε όλο τον κόσμο και οι τουρίστες-καταναλωτές δεν θα είχαν την δυνατότητα αφενός μεν να βλέπουν τόσες προσφορές αφετέρου δε να μπορούν να συγκρίνουν τιμές, ποιότητες υπηρεσιών και αναλογίες μεταξύ τιμής και παροχής ανάμεσα σε τόσα ξενοδοχεία έτσι ώστε να καταλήγουν σε value for money επιλογές.
Tinos Aqua Palazzo
Η Booking.com σήμερα αποτελεί μία παγκόσμια ιστοσελίδα τουριστικών υπηρεσιών με την μεγαλύτερη διεθνώς επισκεψιμότητα έχοντας υποδεχθεί, επεξεργασθεί και διαχειριστεί για το 2023 περισσότερες από ένα δισεκατομμύριο κρατήσεις, αριθμός διπλάσιος από τον αριθμό που καταγράφηκε το 2016. Η Booking.com σήμερα αποτελεί μία παγκόσμια ιστοσελίδα τουριστικών υπηρεσιών με την μεγαλύτερη διεθνώς επισκεψιμότητα έχοντας υποδεχθεί, επεξεργασθεί και διαχειριστεί για το 2023 περισσότερες από ένα δισεκατομμύριο κρατήσεις, αριθμός διπλάσιος από τον αριθμό που καταγράφηκε το 2016.
Tinos Aqua Palazzo
Προμήθειες και χρεώσεις υπέρ της Booking.com
Η βασική προμήθεια της Booking.com για κάθε κατάλυμα αρχίζει από ποσοστό 15% επί της αρχικής τιμής πώλησης των δωματίων, που έχει συμφωνήσει ο ιδιοκτήτης του καταλύματος με την πλατφόρμα. Η προμήθεια όμως αυτή μπορεί να ανέλθει ευθύς εξ αρχής σε ποσοστό 20% ανάλογα με την κατάταξη του καταλύματος, την θέση του στην αγορά και την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας του. Αλλά και πάλι το ποσό, που θα εισπράξει ο ιδιοκτήτης του καταλύματος, δεν είναι ούτε εγγυημένο ούτε εξασφαλισμένο αφού εξαρτάται από δύο βασικούς παράγοντες : 1) Εάν ο πελάτης είναι VIP (Genius Client) τότε η τιμή πώλησης μειώνεται έτι περαιτέρω, κατά ποσοστό 5-10%, καθώς τέτοιοι πελάτες, βάσει συμβολαίων με την Booking.com, απολαμβάνουν ειδικής εκπτωτικής πολιτικής.
2) Εάν η τιμή πώλησης των δωματίων έχει ορισθεί από τον ιδιοκτήτη σε υψηλά όρια τότε η Booking.com ζητά από τον ιδιοκτήτη, με βάση και σε σύγκριση πάντα με τις τιμές των γειτονικών ομοειδών αντίστοιχων καταλυμάτων, να αναπροσαρμόσει τις τιμές των δωματίων του, σύμφωνα με τα υφιστάμενα συγκριτικά στοιχεία (μηχανισμός συγκρίσιμων μεγεθών). Συνήθως οι ιδιοκτήτες των καταλυμάτων αποδέχονται την πρόταση αυτή και οι τιμές των δωματίων διαμορφώνονται ανάλογα και αντίστοιχα με τις συγκριτικές τιμές των άλλων γειτονικών
ομοειδών καταλυμάτων ανά περιοχή και ανά περίοδο.
Επιπλέον η Booking.com έχει εισαγάγει ένα σύστημα διαδικτυακής προώθησης και προβολής ενός ξενοδοχείου ή καταλύματος ή ακινήτου Airbnb, σύμφωνα με το οποίο επιβάλλει στους συνεργάτες της μία πρόσθετη προμήθεια επί της αρχικής τιμής πώλησης, κυμαινόμενη από 7% έως 11% (7% ή 9% ή 11%), καθώς με αυτόν τον τρόπο προωθεί ένα ξενοδοχείο ή κατάλυμα ή ακίνητο Airbnb στην αγορά, το διαφημίζει και το προβάλλει περισσότερο σε σχέση με τους υφιστάμενους ανταγωνιστές του, εκτός εάν ο ιδιοκτήτης του καταλύματος αρνηθεί αυτή την παροχή, πράγμα πολύ δύσκολο.
Αλλά πέραν των ανωτέρω προμηθειών της Booking.com, το σύνολο των οποίων μπορεί να φθάσει την συνολική επιβάρυνση σε ποσοστό μέχρι το 40% επί της αρχικής τιμής πώλησης του δωματίου ενός καταλύματος, υπάρχουν ακόμη και διάφορες χρεώσεις που βαρύνουν τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων, που συνεργάζονται με την ηλεκτρονική πλατφόρμα της Booking.com.
Αυτές είναι κυρίως οι εξής : 1) Χρέωση 1,1% επί της τελικής τιμής πώλησης ενός δωματίου για κάθε χρήση ή συναλλαγή με την “Virtual card”, δηλαδή την εικονική πιστωτική κάρτα της Booking.com, με την οποία ο ιδιοκτήτης του καταλύματος εισπράττει το ποσό της κάθε κράτησης μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όταν ο πελάτης έχει επιλέξει το σύστημα πληρωμής “non refundable” και η Booking.com πληρώνει απευθείας το κατάλυμα αμέσως με το κλείσιμο του δωματίου,
2) Χρέωση εκ ποσού 43,71 € σε κάθε πληρωμή του ιδιοκτήτη προς την Booking.com για το σύνολο των προμηθειών επί των κρατήσεων του προηγούμενου μήνα, που βαρύνουν το κατάλυμα, και η οποία ολοκληρώνεται με την καταβολή του ως άνω ποσού (μαζί με το ποσό της προμήθειας στην Booking.com) σε λογαριασμό της Booking.com στην Citibank μέσω της Τράπεζας Alpha Bank (μετά την αποχώρηση
της Citibank από την Ελλάδα οι πληρωμές σε αυτήν την Τράπεζα γίνονται μέσω της Alpha Bank).
Συνεπώς ο ιδιοκτήτης του καταλύματος επιβαρύνεται σε μεγάλο βαθμό με όλες αυτές τις προμήθειες και τις χρεώσεις χωρίς να διαθέτει μέχρι σήμερα άλλη σοβαρή εναλλακτική λύση.
Η “ελληνική Booking.com”
Θα ήταν ιδιαίτερα πρωτοποριακή ιδέα η ίδρυση μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας κρατήσεων και ίσως γενικότερα παροχής τουριστικών υπηρεσιών, καθαρά ελληνικής άλλως μόνο με τα στην Ελλάδα λειτουργούντα καταλύματα, στα πρότυπα της Booking.com, αλλά με τους εξής όρους και τις ακόλουθες προϋποθέσεις :
1) Η πλατφόρμα να περιλαμβάνει όλα τα καταλύματα αλλά σε ξεχωριστές διακριτές κατηγορίες, δηλαδή ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα και ακίνητα Airbnb, έτσι ώστε ο πελάτης να γνωρίζει εκ των προτέρων το είδος του καταλύματος, στο οποίο κάνει την κράτηση.
2) Όλα τα συμμετέχοντα καταλύματα να είναι υποχρεωτικά πιστοποιημένα από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Τουρισμού, δηλαδή να έχουν ελεγχθεί από τις Υπηρεσίες και να φέρουν εν ισχύει πιστοποιητικά και νόμιμες άδειες λειτουργίας, ως ορίζουν οι νόμοι του Κράτους.
3) Η προμήθεια της πλατφόρμας θα είναι καθορισμένη εκ των προτέρων κατά ποσοστό 9% για τα ξενοδοχεία, 11% για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια – διαμερίσματα και 13% για τα ακίνητα Airbnb, θα είναι δε αυτή σταθερή και αμετάβλητη για τα πρώτα πέντε (5) έτη συνεργασίας.
4) Ο πελάτης, όταν κάνει κράτηση, να δίνει όλα τα βασικά και απαραίτητα στοιχεία του, δηλαδή ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, προσωπικό email, σταθερό και κινητό τηλέφωνο. Αμέσως με την κράτηση ο πελάτης να λαμβάνει γνώση όλων των στοιχείων του καταλύματος, δηλαδή τηλέφωνα, διευθύνσεις, email και όνομα υπευθύνου του καταλύματος, για να μπορεί να έλθει άμεσα σε προσωπική επαφή και επικοινωνία με το κατάλυμα της επιλογής του.
5) Οι κρατήσεις θα πληρώνονται, όπως γίνεται στην Booking.com άλλως με τα συστήματα “refundable” και “non refundable”, αλλά η
αντίστοιχη “Virtual card” θα έχει πάγια επιβάρυνση μόνο μία χρέωση 0,50 € για κάθε συναλλαγή.
6) Οι πληρωμές των ιδιοκτητών από την πλατφόρμα θα γίνονται για μεν τις κρατήσεις με το σύστημα πληρωμής “non refundable” δύο (2) ημέρες πριν την άφιξη των πελατών στο κατάλυμα, για δε τις κρατήσεις με το σύστημα πληρωμής “refundable” δύο (2) ημέρες μετά την αναχώρηση των πελατών από το κατάλυμα.
7) Οι κριτικές των πελατών, είτε θετικές είτε αρνητικές, να ελέγχονται εξονυχιστικά πριν αναρτηθούν για να μην απολεσθεί σταδιακά στο μέλλον η αξιοπιστία της πλατφόρμας.
Τα ανωτέρω βασικά θέματα δεν αποτελούν μία εξαντλητική λίστα καθώς στην πορεία θα ανακύψουν πολλά ζητήματα τεχνικής φύσεως και θα πρέπει να ρυθμιστούν αρκετές λεπτομέρειες. Άλλωστε, ένα τεράστιο θέμα, που ήδη απασχολεί έντονα την Booking.com με την τεράστια εμπειρία της, είναι οι διάφορες απάτες στην αγορά από διάφορους επιτήδειους σε βάρος των τουριστών – καταναλωτών, όπως το “ηλεκτρονικό ψάρεμα των πελατών” (phishing), οι χακαρισμένες – υποκλαπείσες συνομιλίες των πελατών με τα καταλύματα, τα προς “διάθεση” διαφημιζόμενα αλλά στην πραγματικότητα ανύπαρκτα καταλύματα, οι πλασματικές προσφορές εργασίας και άλλα. Ωστόσο, θα ήταν μία σημαντική βοήθεια για τους ανθρώπους του τουρισμού η λειτουργία μιας γνήσια ελληνικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τουριστικά θέματα, με έδρα την Ελλάδα, και προς αυτή την κατεύθυνση θεωρώ τεράστιο θετικό βήμα την έναρξη λειτουργίας μιας τέτοιας πλατφόρμας,
όπως πρόκειται να είναι η πλατφόρμα symbbola.gr“, που αποτελεί πρωτοβουλία της ηλεκτρονικής εφημερίδας “ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ”.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !!!!!