24.8 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024

Διαφημιστείτε εδώ

Τι έφερε το άλμα του πληθωρισμού στο 4,8% τον Νοέμβριο

Από το 3,4% τον Οκτώβριο, με τις αξιοσημείωτες αυξήσεις στα προϊόντα ενέργειας να επιβαρύνουν από μόνες τους τον δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,5%, στο 4,8% «σκαρφάλωσε» τελικά ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο.
Το δελτίο της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει για τον περασμένο μήνα αυξήσεις-ρεκόρ κατά 180,9% στις τιμές του φυσικού αερίου, 45,2% στις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, 24.9% στα καύσιμα και λιπαντικά και 37,8% στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.

Μόνο το ηλεκτρικό ρεύμα αύξησε τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τον Νοέμβριο κατά 1,48%.
Όμως οι μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι εκτός από τα προϊόντα ενέργειας οι αυξήσεις έχουν περάσει και σε μια σειρά από βασικά είδη διατροφής.

Ειδικότερα καταγράφεται αύξηση 21,3% στην τιμή του αρνίσιου και κατσικίσιου κρέατος, 18,5% στο ελαιόλαδο, 16,7% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια, 11,9% στην τιμή της πατάτας, 9,8% στα νωπά ψάρια, 6,1% στα παρασκευάσματα με βάση το κρέας, 5,6% στα πουλερικά, 4,3 % στις τιμές του ψωμιού, 3,9% στην τιμή του καφέ, 3,8% στην τιμή της σοκολάτας και των προϊόντων σοκολάτας, 3,9% στα ζυμαρικά, 3,5% στα τυριά, 1,5% στο μοσχάρι, 2,4% στα λοιπά προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, 2,5% στα νωπά λαχανικά και 0,4% στα νωπά φρούτα. Τα μόνα διατροφικά είδη που κατέγραψαν μείωση στην τιμή τους κατά 1,8% ήταν τα κρασιά.
Ανατιμήσεις σημειώνονται και σε μια σειρά υπηρεσιών που επηρεάζονται από τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων και του ρεύματος. Συγκεκριμένα η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση 12,1% στις μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο, 6,3% στα αυτοκίνητα, 12,8% στα ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία και 1,1% σε εστιατόρια, καφέ και τα ζαχαροπλαστεία.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 4,8% τον μήνα Νοέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 3,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, καφέ.
• 3,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 17,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 9,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 1,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,1% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
• 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
• 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικές υπηρεσίες, τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.
• 0,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
• 0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,5% τον μήνα Νοέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής , μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά.
• 5,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
• 0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών λόγω του χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.
• 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
• 9,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω του χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.
• 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας

Στο 4% η ετήσια αύξηση του εναρμονισμένου δείκτη
Τέλος, ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) του μηνός Νοεμβρίου 2021, συγκριτικά με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2020, σημείωσε αύξηση 4% έναντι μείωσης 2,1% που καταγράφηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.
Ο ΕνΔΤΚ κατά τον μήνα Νοέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,3% έναντι μείωσης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2019 – Νοεμβρίου 2020, δεν παρουσίασε μεταβολή. Μείωση 1% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2019 – Νοεμβρίου 2020 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2018 – Νοεμβρίου 2019.

Διαφημιστείτε εδώ
Latest news
BUSINESS
LIFE STYLE