Σε ένα τεράστιο εργοτάξιο έχει μετατραπεί το αεροδρόμιο του Καστελίου σύμφωνα με την ΤΕΡΝΑ το οποίο θα αντικαταστήσει το Ν. Καζαντζάκης, το οποίο από 7,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2022 θα προσεγγίσει τα 14,6 εκατομμύρια επιβάτες περίπου έως το 2054.
Οι εγκαταστάσεις του νέου αερολιμένα περιλαμβάνουν κτίριο αεροσταθμού, πύργο ελέγχου, διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης αεροσκαφών, παράλληλοι τροχόδρομοι, δάπεδα στάθμευσης αεροσκαφών, χώροι στάθμευσης οχημάτων, υποστηρικτές εγκαταστάσεις κλπ.
Σύμφωνα με την ΜΠΕ του έργου, το νέο αεροδρόμιο θα έχει τη δυνατότητα στάθμευσης 39 αεροσκαφών εμπορικής διακίνησης επιβατών κατηγορίας C ή 27 κατηγορίας C και 6 κατηγορίας Ε.
Επίσης, 16 θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας Β για ιδιωτικά αεροσκάφη και 3 θέσεις στάθμευσης για ελικόπτερα.
Επιπλέον, προβλέπεται χώρος στάθμευσης μακράς διάρκειας περίπου 400 θέσεων, χώρος στάθμευσης μικρής διάρκειας περίπου 200 θέσεων, χώρος αναμονής 110 τουριστικών λεωφορείων και χώρος στάθμευσης υπαλλήλων αεροδρομίου χωρητικότητας περίπου 600 οχημάτων.
Τα έργα σε εξέλιξη
Σε ό,τι αφορά στις απαλλοτριώσεις που σχετίζονται με την κατασκευή του έργου, οι προς εκτέλεση χώροι του Αεροδρομίου και Οδικού Έργου έχουν παραδοθεί 100%. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία πραγματοποιεί έρευνες σε (26) περιοχές του ευρύτερου έργου.
Το επικαιροποιημένο Γενικό Σχέδιο Ανάπτυξης Αεροδρομίου εγκρίθηκε και η εκπόνηση των μελετών τόσο του Αεροδρομίου (ποσοστό προόδου 48%) όσο και του οδικού έργου (ποσοστό προόδου 50%) βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σε επίπεδο κατασκευαστικών εργασιών, οι χωματουργικές εργασίες στην περιοχή του Αεροδρομίου είναι σε πλήρη εξέλιξη, με ποσοστό προόδου 97%. Αντιπλημμυρικά έργα ευρύτερης απορροής στην περιοχή του Αεροδρομίου έχουν εκτελεστεί σε ποσοστό 45% και η κατασκευή Τραπεζοειδών Τάφρων και Ορθογωνικών Καναλιών σε ποσοστό 25%.
Όσον αφορά τις κτιριακές εγκαταστάσεις, σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες τόσο στο κτίριο Αστυνομίας όσο και στο Κτίριο Κεντρικού Αεροσταθμού. Σε αυτήν τη φάση εκτελούνται εργασίες που αφορούν χωματουργικά, κατασκευή φέροντος οργανισμού, τοιχοποιίες και μονώσεις. Το συνολικό ποσοστό εκτέλεσης για το κτίριο της Αστυνομίας ανέρχεται 73% και για το κτίριο Κεντρικού Αεροσταθμού στο 12,5%.
Επίσης, και στα δυο κτίρια έχουν ξεκινήσει εργασίες υπόγειων δικτύων αποχέτευσης, τοποθέτηση γειώσεων και αντικεραυνικής προστασίας.
Η κατασκευή της οδικής αρτηρίας σύνδεσης του Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ βρίσκεται σε εξέλιξη σε ποσοστό προόδου 26,7% καθώς επίσης και η κατασκευή στο οδικό τμήμα Αεροδρόμιο – Κόμβος Αρκαλοχωρίου σε ποσοστό προόδου 47,2%.
Εκτίμηση συνολικού προϋπολογισμού
Ο συνολικός προϋπολογισμός του νέου αεροδρομίου στην περιοχή του Καστελίου, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης για το αντικείμενο Μελέτης – Κατασκευής του Έργου, ανέρχεται στα 520 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι προβλέπει και τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του αεροδρομίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της
Κρήτης.
Στο συνολικό κόστος δεν περιλαμβάνεται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας, ο οποίος ανήκει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Η τελευταία, από κοινού με τον παραχωρησιούχο (ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.), μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, θα καθορίσει τους όρους προμήθειάς του.
Τα οφέλη από την κατασκευή του έργου
Η σημασία του νέου αερολιμένα είναι πολύ μεγάλη όχι μόνο για όλη την Κρήτη αλλά και για την εθνική παρουσία στις αερομεταφορές της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Το νέο αεροδρόμιο θα συμβάλλει στην παραπέρα ανάπτυξη όλων των δραστηριοτήτων στην Κρήτη και στην αναβάθμιση της γεωπολιτικής της θέσης.
Ο στόχος της κατασκευής του Νέου Αερολιμένα Καστελίου είναι η εξυπηρέτηση του συνόλου της κίνησης εσωτερικού και εξωτερικού που εξυπηρετείται σήμερα από τον υφιστάμενο αερολιμένα Ηρακλείου καθώς επίσης και εκείνου που θα αναπτυχθεί στο μέλλον.
Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη Μελέτη Πρόβλεψης Κυκλοφορίας στην οποία βασίστηκε και ο τελικός σχεδιασμός του έργου, στο 20ό έτος λειτουργίας προβλέπει την άνετη εξυπηρέτηση 11,7 εκατ. επιβατών τον χρόνο.
Παράλληλα, ο Νέος Αερολιμένας Καστελίου θα παρέχει τη δυνατότητα χρησιμοποίησής του από τους τύπους αεροσκαφών που χρησιμοποιεί σήμερα ο αερολιμένας Ηρακλείου αλλά και από μεγαλύτερου μεγέθους αεροσκάφη που βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν ήδη μπει σε χρήση.
Στην πλήρη ανάπτυξή του, στο έργο θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις”.
Μάλιστα, “με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000 με 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.ά.).
Παράλληλα, η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.