Μια φωτογραφία φτιαγμένη απο τεχνητή νοημοσύνη κέρδισε στον παγκόσμιο διαγωνισμό της Sony με έπαθλο 25 χιλίαδες δολάρια. Δημιουργός της φωτογραφίας είναι ο Γερμανός Μπόρις Έλνταγσεν που κέρδισε στην κατηγορία “δημιουργικός, ανοιχτός διαγωνισμός” .
Η φωτογραφία απεικονίζει 2 γύναικες που ανήκουν σε δυο διαφορετικές γενίες και είναι ασπρόμαυρη θυμίζοντας παλαίοτερες οικογενειακές φωτογραφίες. Το όνομα της φωτογραφίας είναι Pseudomnesia/The Electrician.
Ο Ελνταγσέν δηλώνει ότι δεν πρόκειται να λάβει το βραβείο και θέλει το χρηματικό έπαθλο να δοθεί σε ένα φεστιβάλ φωτογραφίας που θα γίνει στην Ουκρανία. Όπως δηλώνει το θεώρει άδικο να βραβευθεί μια φωτογραφία που δέν είναι δική του δημιουργία αλλά προίον υπολογιστή.
Θεωρεί οτι πρέπει να ανοίξει ενας ευρύτερος διάλογος γύρω απο την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην τέχνη και τις ευθύνες των δημιουργών. Τονίζει οτι είχε ενημερώσει τους κριτές απο πρίν και οτι αυτοί δεν ήταν έτοιμοι για την συμμετοχή του.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του καλλιτέχνη
Στο site του ο Eλνταγσεν ανέβασε με χρονολογική σειρά το τί συνέβη
“Το Δεκέμβριο του 2022 κατέθεσα την υποψηφιότητα μου, χωρίς να δώσω περαιτέρω πληροφορίες για τον τρόπο της παραγωγής της, κατά τις προσταγές των SWPA που αναφέρει πως μπορούμε να κάνουμε χρήση ‘της όποιας μεθόδου’.
Στις 13/1 του 2023 ανακοίνωσαν τους φιναλίστ. Μου είπαν πως ανήκω σε αυτούς και έπρεπε να καταθέσω διάφορα στοιχεία. Στις 22/2 έδωσα και τον τίτλο.
Όποιος παρακολουθήσει αυτήν την πληροφορία, μπορεί να καταλάβει τη φύση της δουλειάς. Ακόμα και ο τίτλος δίνει ένα στοιχείο, αφού σημαίνει “ψευδής ανάμνηση”.
Έως αυτό το σημείο δεν έδωσα πληροφορία πως η δουλειά ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, βάσει των κανονισμών που επέτρεπαν “την όποια μέθοδο”.
Στις 2/3 μου είπαν πως νίκησα.
Στις 3/3 απάντησα “οι σύνδεσμοι που ζητήσατε νωρίτερα φέτος (ιστοσελίδα και Instagram, ιστορικό εκθέσεων) δείχνουν ξεκάθαρα ότι έπειτα από δύο δεκαετίες φωτογραφίας, η καλλιτεχνική μου εστίαση έχει μετατοπιστεί όλο και περισσότερο στην εξερεύνηση των δημιουργικών δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης. [… ]
Επειδή δεν θέλω να υπάρχουν παρεξηγήσεις εδώ, είναι σημαντικό για μένα να εξηγήσω σε αυτό το email το φόντο της εικόνας που επιλέξατε με όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες. […]
Στη Γερμανία, δραστηριοποιούμαι ως […] ειδικός τεχνητής νοημοσύνης στο «Deutscher Fotorat» για να συζητήσω τις πιθανότητες και τους κινδύνους των δημιουργών εικόνων AI.
Ίσως η Sony θα ενδιαφερόταν να ασχοληθεί με το θέμα για μια συζήτηση σε πάνελ σε αυτό το πλαίσιο”.
Στις 7/3 με ενημέρωσαν πως μπορώ να κρατήσω το βραβείο και η πρόταση μου δεν υιοθετήθηκε.
Στις 14/3 δημοσιεύτηκε το δελτίο Τύπου με τους νικητές.
Μου ζητήθηκε να δώσω περισσότερες πληροφορίες για τη φωτογραφία που θα μπορούσαν να προωθηθούν στα media.
Ήταν ξεκάθαρο πως οι επικεφαλής δεν είχαν ενημερωθεί για τον τρόπο που είχα δημιουργήσει την εικόνα. Πως ήταν στο πλαίσιο πειραματισμών με τεχνητή νοημοσύνη”.
Έστειλε αναλυτικά στοιχεία που δεν περιλήφθηκαν στο δελτίο Τύπου, ενώ συνέχισε να ‘ενοχλεί’ με πληροφορίες και δεδομένα για τη χρήση της ΑΙ. Απηύθυνε και πολλές ερωτήσεις “που δεν μου απάντησαν”.
Το βράδυ της απονομής που έγινε στο Λονδίνο, η δουλειά του Έλνταγσεν έγινε η πρώτη εικόνα που δημιουργήθηκε με AI που κέρδισε σε έναν διάσημο διεθνή διαγωνισμό.
“Δεν δέχθηκα το βραβείο γιατί οι εικόνες τεχνητής νοημοσύνης δεν πρέπει να ανταγωνίζονται με φωτογραφίες, αφού πρόκειται για διαφορετικές οντότητες. Η ΑΙ δεν είναι φωτογραφία”.
Η απάντηση εκ μέρους των διοργανωτών
Απο την μεριά του Παγκόσμιου Οργανισμού φωτογραφίας που διοργανώνει τον διαγωνισμό υπήρξε επιβεβαίωση οτι είχαν ενημερωθεί για την συμμετοχή του Ελνταγσεν.
Στην αλληλογραφία που ανταλλάξαμε, εξήγησε πώς μετά από ‘δύο δεκαετίες φωτογραφίας, η καλλιτεχνική μου εστίαση έχει μετατοπιστεί περισσότερο στην εξερεύνηση των δημιουργικών δυνατοτήτων της ΑΙ’ και η περαιτέρω έμφαση στην εικόνα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον ‘πλούτο των φωτογραφικών του γνώσεων’.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς του διαγωνισμού, οι φωτογράφοι παρέχουν τις εγγυήσεις συμμετοχής τους.
Η δημιουργική κατηγορία του ανοιχτού διαγωνισμού καλωσορίζει διάφορες πειραματικές προσεγγίσεις στη δημιουργία εικόνων. Ως εκ τούτου, μετά την αλληλογραφία μας με τον Μπόρις και τις εγγυήσεις που παρείχε, θεωρήσαμε ότι η είσοδός του πληρούσε τα κριτήρια για αυτήν την κατηγορία και υποστηρίξαμε τη συμμετοχή του.
Καθώς αποφάσισε τώρα να αρνηθεί το βραβείο του, σύμφωνα με τις επιθυμίες του, τον απομακρύναμε από τον διαγωνισμό.
Δεδομένων των πράξεων του και της επακόλουθης δήλωσης με την οποία ξεκαθάρισε πως σκοπίμως μας παραπλάνησε, δεν αισθανόμαστε πλέον ότι μπορούμε να συμμετάσχουμε σε ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο μαζί του.
Αναγνωρίζουμε τη σημασία αυτού του θέματος και τον αντίκτυπό του στη δημιουργία εικόνων σήμερα. Ανυπομονούμε να εξερευνήσουμε περαιτέρω αυτό το θέμα μέσω των διαφόρων καναλιών και προγραμμάτων μας και καλωσορίζουμε τη συζήτηση γύρω από αυτό.
Ενώ στοιχεία πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης είναι σχετικά με καλλιτεχνικά πλαίσια δημιουργίας εικόνων, τα βραβεία ήταν πάντα και θα συνεχίσουν να είναι μια πλατφόρμα για την υπεράσπιση της αριστείας και των δεξιοτήτων των φωτογράφων και των καλλιτεχνών που εργάζονται στο μέσο”.