Με μείωση εσόδων βρίσκεται αντιμέτωπο το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, μετά από την άνοδο που κατέγραψαν οι τζίροι των επιχειρήσεων του κλάδου κυρίως λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Αν και η φετινή χρονιά θα «κλείσει» με αύξηση πωλήσεων μεταξύ 2% και 3%, την ίδια ώρα η κίνηση στην αγορά κινείται με αργούς ρυθμούς. Κάτι που αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα επταμήνου, όπου σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana ο τζίρος έφθασε στα 6,83 δισ. ευρώ από 6,64 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (ανάπτυξη 2,83%).
Τα νέα δεδομένα στην αγορά τροφίμων
Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην αγορά θα θέσουν υπό σκληρή δοκιμασία το μοντέλο λειτουργίας αλλά και το concept του κάθε σούπερ μάρκετ ξεχωριστά. Μεγάλο ερώτημα αποτελούν οι μεγάλες σάλες, όπου κυριαρχούν ο Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Αν και αποδείχθηκαν εξαιρετικά προσοδοφόρες την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, όταν οι καταναλωτές ήθελαν να αποφύγουν τον συνωστισμό τίποτα δεν εγγυάται ότι σε εποχή μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος θα συνεχίσουν να κερδίζουν το στοίχημα.
Το άλλο μεγάλο ερώτημα είναι τα καταστήματα της γειτονιάς. Εκεί όπου μεταφέρεται σταθερά τα τελευταία χρόνια σημαντικό κομμάτι της κατανάλωσης. Στην κατηγορία αυτή Μασούτης, Μy Market, Κρητικός και η Carrefour έχουν διακριτό αποτύπωμα αλλά και ισχυρό ανταγωνισμό από παίκτες όπως τα ΟΚ! Anytime Markets. Είσοδο στην κατηγορία της μικρής λιανικής, αν και όχι με ευθέως ανταγωνιστικό concept έκανε το efood με τα «efood local».
Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα. Με ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδραση των εκπτωτικών αλυσίδων, και κυρίως της Lidl, η οποία τα τελευταία χρόνια ανεβάζει διαρκώς στροφές και λέγεται πως φιγουράρει πλέον στην δεύτερη θέση του λιανεμπορίου από πλευράς πωλήσεων.
Super Market: Ραγδαία αύξηση του λειτουργικού κόστους
Τον βαθμό δυσκολίας όλων των αλυσίδων, ανεξαρτήτου μεγέθους, αυξάνει η ραγδαία άνοδος του λειτουργικού κόστους. Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα. Ειδικά τα ενοίκια εξελίσσονται σε πραγματικό πονοκέφαλο. Εκτός από τα καινούργια σημεία, τεράστιο ζήτημα υπάρχει με συμβόλαια που λήγουν και πρέπει να ανανεωθούν.
Στην καλύτερη περίπτωση, η επέκταση του μισθώματος γίνεται με μίνιμουμ αύξηση της τάξης του 30%, επιβάρυνση διόλου αμελητέα ακόμη και όταν πρόκειται για βαριά ονόματα του κλάδου. Οι πρώτες «πληγές» φάνηκαν ήδη στην κερδοφορία από πέρυσι, ωστόσο θα αποτυπωθεί πολύ περισσότερο στους φετινούς ισολογισμούς.
Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου
Προσεκτικά βήματα στις εξαγορές
Ακόμη και οι εξαγορές εκτιμάται πως θα γίνονται με προσοχή. Και αυτό γιατί κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο να βρεθεί προς δυσάρεστων εκπλήξεων. Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου.
«Η πτώση των κερδών κόβει την όρεξη για νέες εξαγορές», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας, τονίζοντας ότι το περιθώριο EBITDA κινείται αυτή τη στιγμή στα επίπεδα του 4% ενώ το καθαρά περιθώριο κέρδους έχει υποχωρήσει ακόμη και κάτω του 1%.