32.6 C
Athens
Δευτέρα, 21 Ιουλίου, 2025

Super Market: “Εκτίναξη” των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια φέρνουν οι ανατιμήσεις. Τι συμβαίνει στην Ευρώπη

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Νέα δεδομένα διαμορφώνονται στις προτιμήσεις των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ, λόγω των ανατιμήσεων που ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τον πληθωρισμό

Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται “εκτίναξη” των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κερδίσουν τις προτιμήσεις των καταναλωτών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς η ακρίβεια προκαλεί μεγάλη αβεβαιότητα. Κοινό μυστικό είναι άλλωστε ότι ο δρόμος για την αποκλιμάκωση των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης όπως είναι τα τρόφιμα είναι και  μακρύς και δύσκολος. Παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι ναι μεν σε ορισμένα προϊόντα, έχει μπει φρένο στις ανατιμήσεις, εξηγούν όμως ότι η κατάσταση παραμένει δύσκολη. Σε αυτό  το εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έρχονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς είναι φθηνότερα για την πλειονότητα των καταναλωτών.

Θα συνεχιστεί η ανάπτυξη τους

Παράγοντες της αγοράς όπως όπως ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές, εκτιμούν ότι η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα συνεχιστεί. “Τα προϊόντα private label έχουν κερδίσει σημαντικό έδαφος στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα. Βέβαια είχαν χώρο να κινηθούν αφού βρισκόμαστε ακόμη πολύ μακριά από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους”, είπε ο κ. Κιοσές μιλώντας στο Food Retail Summit 2023. “Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν μια γρήγορη αύξηση, η οποία -αν συμπεριληφθεί και η αλυσίδα Lidl- ξεπερνά στην Ελλάδα το 20%. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες αγγίζουν το 40%, ενώ ειδικά στην Ελβετία το private label φτάνει το 50%”, τόνισε ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας. Διέψευσε επίσης τους ισχυρισμούς ότι τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα «κερδίζουν» από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. “Αυτό συμβαίνει σε κάποιες χώρες της Ευρώπης, όχι όμως στην Ελλάδα”, είπε. “Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ορατή και στο ηλεκτρονικό εμπόριο”, αποκάλυψε ο ιδρυτής και πρόεδρος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής.

Καλάθι νοικοκυριού

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν αρχίσει να κυριαρχούν από τις αρχές Νοεμβρίου του 2022. Τότε εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης για το “Καλάθι του νοικοκυριού”, με στόχο να συγκρατηθούν οι τιμές σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης που είναι αναγκαία για τα νοικοκυριά. Το συγκεκριμένο μέτρο ευνόησε τον ανταγωνισμό, καθώς οι αλυσίδες που συμμετέχουν έσπευσαν να βάλουν αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μέσα στο καλάθι. Με δεδομένο ότι το “καλάθι” πήρε παράταση ως τις 30 Ιουνίου , τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα συνεχίσουν να βρίσκονται στο προσκήνιο.

Έρευνα για το “καλάθι”

Πάντως, έρευνα που αφορά στο “καλάθι του νοικοκυριού” έδειξε πως το μέτρο δεν είχε ουσιαστικά αποτελέσματα στη μάχη κατά του κύματος ανατιμήσεων. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που παρουσίασαν στο πλαίσιο των εργασιών του Food Retail Summit 2023 η στατιστικός και υπεύθυνη ερευνών της RASS, Μαρία Καρακλιούμη και ο founding partner της Netrino, Γιώργος Παπαγεωργακόπουλος, ένα ποσοστό της τάξης του 20,85% – ήτοι δύο στους δέκα καταναλωτές – θεωρεί ότι το καλάθι του νοικοκυριού απέδωσε ή μάλλον απέδωσε ως μέτρο κατά των ανατιμήσεων. Το 69,7% δήλωσε ότι το καλάθι δεν έχει αποδώσει και μάλλον δεν έχει αποδώσει.

Ανατιμήσεις και διεθνή συγκυρία

Το 57,3% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το κύμα ανατιμήσεων οφείλεται στη διεθνή συγκυρία έναντι ενός ποσοστού της τάξης του 41,7% που θεωρεί ότι οι ανατιμήσεις είναι ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.000 ερωτηματολογίων.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

ΑΒ Βασιλοπουλος: Μεγάλη επένδυση στο γάλα ιδιωτικής ετικέτας, που κυριαρχεί στην αγορά. Η αγορά στα μεγάλα σουπερ-μαρκετ.

Στην Ελληνική αγορά, το γάλα που προτιμάται περισσότερο δεν ανήκει σε κάποια από τις...

“Βροχή” πλειστηριασμών για πασίγνωστους επιχειρηματίες. Ποια ακίνητα των Βεντούρη, Βωβού και σούπερ μάρκετ Καρυπίδη βγαίνουν στο σφυρί

"Βροχή" πλειστηριασμών αναμένεται αυτή την εβδομάδα εκ των οποίων πολλοί αφορούν σε ακίνητα πασίγνωστων...

Σούπερ μάρκετ: Σημαντικό άλμα τζίρου 8,9% το 2023. Ποιά προιόντα παρουσίασαν τη μεγαλύτερη ζήτηση

Σημαντικό ήταν το άλμα στον τζίρο που έκαναν τα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια...