14.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Σήμερα η κρίσιμη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον έλεγχο της ΑΝΕΚ. Μονοπώλιο δημιουργεί η Blue Star για τα Χανιά

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Καθοριστική είναι η σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον έλεγχο της ΑΝΕΚ, καθώς θα κριθεί εάν θα δημιουργηθεί μονοπώλιο στο δρομολόγιο απο τον Πειραιά πρός τα Χανιά.

Η επιτροπή Ανταγωνισμού καλείται να δώσει το πράσινο ή κόκκινο φως για τα επόμενα βήματα της συγχώνευσης  της ΑΝΕΚ με την Attica, γεγονός που καθιστά σαφές ότι τα μέλη της έχουν τεράστιες ευθύνες.

Στην αποδεικτική διαδικασία  θα υπάρξει αναλυτική συζήτηση και θα κατατεθούν και τα επιχειρήματα όλων των εμπλεκόμενων μερών.

Η τελευταία πρόταση που κατέθεσε η Seajets και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος αποβλέπε ώστε η Επιτροπή Ανταγωνσιμού:

  • να συζητήσει την πρόταση της Attica όχι ως διάσωση της ΑΝΕΚ αλλά ως εξαγορά της
  • να επιβάλλει όρους όπως η αποχώρηση από γραμμές ή και πώληση πλοίων, κάτι που ενδιαφέρει πολύ την Seajets.

Ενδιαφέρον, επίσης, θα έχει την Τετάρτη αν η πλευρά του κ. Ηλιόπουλου θα καταθέσει αναλυτικό business plan για τη διάσωση της ΑΝΕΚ, κάτι που θα συζητηθεί ως αντιπαραβολή του υπάρχοντος σχεδίου της Attica. Αν η Επιτροπή “σπάσει” την ΑΝΕΚ είτε στα πλοία είτε στις γραμμές, πηγές αναφέρουν ότι η ” Attica” είναι πολύ πιθανό να αποχωρήσει από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την ΑΝΕΚ.

Τα μεγάλα ερωτήματα

H blue Star έχει δημιουργήσει σήμερα κοινοπραξίa με την ANEK  στο δρομολόγιο από Πειραιά προς Χανιά. Ο κίνδυνος που υπάρχει όπως γίνεται αντιληπτό είναι ότι εάν η επιτροπή εγκρίνει τη συγχώνευση, τότε ΑΝΕΚ και SUPER FAST FERRY ενοποιούνται σε μία  και κατά συνέπεία στο δρομολόγιο Πειραιάς – Χανιά θα δημιουργηθεί ένα απόλυτο μονοπώλιο. Κι αυτό, γιατί αυτή  τη στιγμή δεν υπάρχει ενδιαφέρον από καμία άλλη εταιρεία για το συγκεκριμένο δρομολόγιο.

Ο κ. Ηλιόπουλος δεν δέχεται τις θέσεις της Πειραιώς που είναι βασικός μέτοχος στην ΑΝΕΚ, καθώς θεωρεί ότι η πρόταση του δεν είναι τόσο καλή όσο της Αττικά.

Κατά συνέπεια ο ρόλος της Επιτροπής είναι κομβικός καθώς θα πρέπει να απαντήσει στα εξής:

  • Αποδέχεται το μονοπώλιο που θα δημιουργηθεί με την απόφαση της;
  • Έχει συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στον ανταγωνισμό από τη στιγμή που μόνον μια εταιρεία θα καθορίζει τις τιμές;

Οι αρχικές ενστάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το αν η συγχώνευση δημιουργεί πιθανές στρεβλώσεις στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς, φαίνεται πως στην επίσημη εισήγηση της που θα συζητηθεί την Τετάρτη στην Ολομέλεια,  έχουν καμφθεί καθώς  κατατάσσει την περίπτωση της συγχώνευσης της ΑΝΕΚ ως failing firm. Για να χαρακτηριστεί ως τέτοια πρέπει να υφίστανται και οι τρεις προϋποθέσεις, δηλαδή η προβληματική επιχείρηση (ΑΝΕΚ)  να αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση, να μην υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, και, αν δεν πραγματοποιηθεί η απορρόφηση η προβληματική επιχείρηση να παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά, κάτι που η επιτροπή εισηγείται ότι ισχύουν και οι τρεις.

Η κίνηση Ηλιόπουλου

Η  νέα πρόταση της πλευράς Μ. Ηλιόπουλου προς τις τράπεζες αφορά την εξαγορά των χρεών της ΑΝΕΚ για 83 εκατ. ευρώ έναντι 82 εκατ. ευρώ, που ήταν στην αρχική πρόταση, και εξαγορά του συνόλου των μετοχών των βασικών μετόχων έναντι της τιμής των 0,2220 ευρώ ανά μετοχή, ίδια πρόταση με εκείνη που είχε προτείνει την προηγούμενη φορά. Η πρόταση εξαγοράς της ΑΝΕΚ από τις τρεις εταιρείες-μέλη της Seajets, συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου προς τις δανείστριες της κρητικής εταιρείας και τους μετόχους της που εκπροσωπούν το 57,7% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου,  στο κοινό κείμενο που απέστειλαν, αμφισβητεί την προηγούμενη απόρριψη της πρότασης τους, καθώς σύμφωνα με τους πιστωτές “εμφανίζει σημαντικά μεγαλύτερο κίνδυνο ολοκλήρωσης (execution risk), οπότε δεν αποτελεί βιώσιμη εναλλακτική λύση στην υπόθεση της ΑΝΕΚ”  και παραθέτει αναλυτικά τα προτερήματα του δικού του σχεδίου διάσωσης της ΑΝΕΚ.

Πιο αναλυτικά, το κείμενο της πλευράς του κ. Ηλιόπουλου χαρακτηρίζει “αόριστη και ατεκμηρίωτη, και απορρίπτεται δε παραχρήμα ως παντελώς αβάσιμη” την εκτίμηση των τραπεζών ότι η αρχική πρόταση της SeaJets “εμφανίζει σημαντικά μεγαλύτερο κίνδυνο υλοποίησης”. Επίσης αναφέρει πως δεν έχει θέσει ως όρο για την αγορά της ΑΝΕΚ τη διενέργεια due diligence, “όπως ανακριβώς αναφέρετε”, ενώ εκτιμά ως αυθαίρετη, την θέση των τραπεζών ότι η πρόταση της SeaJets δεν “λαμβάνει υπόψιν τις σημαντικές ταμειακές ανάγκες της ΑΝΕΚ”, και μη τεκμηριωμένη την θέση ότι η πρότασή της SeaJets δεν “πληροί τα απαραίτητα κριτήρια για να αποτελέσει αναλήψιμο πιστωτικό κίνδυνο”. “Σε κάθε περίπτωση σημειώνουμε ότι σπεύσατε εναγωνίως να απορρίψετε την πρότασή μας με κοινοποίηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, χωρίς να μας ζητήσετε οιαδήποτε διευκρίνιση παρά το γεγονός ότι η πρότασή μας διασφαλίζει όχι μόνο τον ανταγωνισμό αλλά και ένα μεγαλύτερο αντάλλαγμα για τα δικά σας δάνεια. Ομοίως, οι αναφορές σας στο θέμα της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ – Superfast δεν γίνονται αντιληπτές ούτε το πως καταλήξατε σε αυτές καθ’ ο μάλιστα χρόνο γνωρίζεται το ευαίσθητο ζήτημα του ανταγωνισμού και της διαπίστωσης της εισηγητικής έκθεσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού ότι θίγεται με τη συναλλαγή ATTICA” αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο.

Οι εξελίξεις αυτές δεν περνούν αδιάφορες από το Υπουργείο Ναυτιλίας αλλά και από άλλα υπουργεία που κοιτούν τις εξελίξεις στην αγορά, τόσο για το μέλλον μίας από τις ιστορικότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες όσο και της μετοχικής της σύνθεσης που έχει λαϊκή βάση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Χανιά: Τέσσερις νέες πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες αδειοδοτήθηκαν και  ξεκινά η κατασκευή τους. Που θα γίνουν

O τουρισμός στην Ελλάδα αποτελεί πόλο έλξης επισκεπτών αλλά και επενδυτών. Όπως φαίνεται, έντονο...

Στον Μυτιληναίο και τη ΜΕΤΚΑ η ΜΤ ΑΤΕ, με τίμημα 14 εκατ. ευρώ. Ποιους κλάδους της Οικονομίας επηρεάζει;

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώθηκε για την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου της ΜΤ ΑΤΕ από τη...

Χανιά – τρομερή γιαγιά 118 ετών! Έκανε χειρουργείο στο ισχίο και πήρε εξιτήριο. Τι είπε ο διοικητής του νοσοκομείου

Άφωνους άφησε όλους στο νοσοκομείο Χανίων η τρομερή γιαγιά ηλικίας 118 ετών που έκανε...