Σημαντικά επιτεύγματα στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών κατέγραψαν η Ελλάδα και η Ιταλία το 2023, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat. Οι δύο μεσογειακές χώρες κυριάρχησαν στη διακίνηση επιβατών, συγκεντρώνοντας αθροιστικά το 41% της συνολικής επιβατικής κίνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η αξιοσημείωτη αύξηση στον αριθμό των επιβατών, σε συνδυασμό με τις υψηλές επιδόσεις των λιμένων τους, επιβεβαιώνει τη στρατηγική θέση των δύο χωρών στο δίκτυο των ευρωπαϊκών θαλάσσιων μεταφορών, παρά τις προκλήσεις που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ο κλάδος στη μετα-COVID εποχή.
Πρωτοπόρα λιμάνια και μερίδια αγοράς
Στην κορυφή των ευρωπαϊκών λιμανιών βρέθηκε η Μεσίνα της Ιταλίας με 11,3 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 11,1 εκατομμύρια. Ο Πειραιάς αναδείχθηκε τρίτος σημαντικότερος λιμένας με 9,6 εκατομμύρια επιβάτες. Συνολικά, τα ιταλικά λιμάνια κατέκτησαν το 22% της συνολικής κίνησης στην Ε.Ε. με 85,4 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ τα ελληνικά λιμάνια ακολούθησαν με 19% και 75 εκατομμύρια επιβάτες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Δανία κατέλαβε την τρίτη θέση με 41,2 εκατομμύρια επιβάτες, αντιπροσωπεύοντας το 10% της συνολικής διακίνησης. Οι τρεις χώρες μαζί ξεπέρασαν το 51% της συνολικής επιβατικής κίνησης στα λιμάνια της Ε.Ε. για το 2023.
Ανοδική πορεία στις θαλάσσιες μεταφορές το 2023
Το 2023 σημειώθηκε αξιοσημείωτη άνοδος στις θαλάσσιες μεταφορές, με συνολική αύξηση 5,8% στην επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2022. Συγκεκριμένα, διακινήθηκαν 395,3 εκατομμύρια επιβάτες στους λιμένες της Ε.Ε., παρά το γεγονός ότι τα νούμερα παρέμειναν χαμηλότερα από τα προ-πανδημίας επίπεδα.
Η Ιταλία κατέγραψε την εντυπωσιακότερη αύξηση με 6,5 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες, ακολουθούμενη από την Ελλάδα με 4,8 εκατομμύρια. Αξιοσημείωτο είναι ότι 16 από τις 21 χώρες της Ε.Ε. παρουσίασαν θετική μεταβολή στην επιβατική κίνηση.