Από το 2014 μέχρι σήμερα η ΕΕ έχει χρηματοδοτήσει 16 έργα μεταφορών στην Ελλάδα, με περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ, και από αυτά το 90% των κονδυλίων του Connecting Europe αφορούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Αυτό ανέφερε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν αρμόδιος για θέματα μεταφορών, Ανταλμπέρ Γιανς
Από τα έργα αυτά, το επίμαχο έργο αναφέρεται στη σύμβαση 717 “Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας”, ύψους 41,3 εκατ., με αναδόχους την Τομή και την Alstom και τη συμπληρωματική σύμβαση 717/1 “Ανάταξη Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης Αθήνα Θεσσαλονίκη Προμαχώνας”, με τους ίδιους αναδόχους και ύψους, 13,2 εκατ.
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ, η πρώτη σύμβαση υπογράφτηκε το 2014 και η δεύτερη το 2021, έχοντας υλοποιηθεί σήμερα στο 78,7% και στο 16,9% αντίστοιχα.
Εάν είχαν υλοποιηθεί οι συμβάσεις αυτές και εφόσον λειτουργούσαν σήμερα (τουλάχιστον) τα συστήματα για το ETCS – 1, οι οποίες υπογράφηκαν το 2007 και ολοκληρώθηκαν (σύμφωνα πάντα με την ΕΡΓΟΣΕ) το 2015 και το 2020, τότε το μοιραίο δυστύχημα δεν θα είχε πραγματοποιηθεί.
Αυτό, διότι το ETCS (European Train Control System) περιλαμβάνει τον Κεντρικό Ζωτικό Επεξεργαστή (EVC) των συρμών, σύστημα οδομέτρησης που μετρά την ταχύτητα και τη διανυόμενη απόσταση, σύστημα επικοινωνίας μηχανής – μηχανοδηγού και καταγραφικό ληφθέντων σημάτων γραμμής και ενεργειών μηχανοδηγού, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οι τραγικοί χειρισμοί του σταθμάρχη θα είχαν γίνει αντιληπτοί από όλους.
Επιπλέον ο Ανταλμπέρ Γιανς σημείωσε πως στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, προβλέπονται να υλοποιηθούν ακόμη τρία έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών τα οποία θα χρηματοδοτηθούν με 130 εκατ. ευρώ.
Ο Ανταλμπέρ Γιανς έδωσε επίσης εξηγήσεις αναφορικά με την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις σιδηροδρομικές υποδομές λέγοντας πως η απόφαση που ανακοίνωσε η Κομισιόν στις 15 Φεβρουαρίου δεν σχετίζεται ειδικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Η απόφαση, σημείωσε, σχετίζεται με τη μη σύναψη συμβατικής συμφωνίας ανάμεσα στην εθνική ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων και τον διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών, τον ΟΣΕ.
«Η σύναψη και δημοσίευση μιας τέτοιας συμφωνίας αποτελεί απαίτηση βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Αυτή η συμφωνία είναι πολύ σημαντική για τη διαφάνεια των επερχόμενων έργων στο δίκτυο των σιδηροδρομικών υποδομών. Είναι σημαντικό για τη διαφάνεια όσον αφορά τη χρήση των δημόσιων πόρων και αυτό δεν είναι κάτι που σχετίζεται ειδικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων», επεσήμανε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν.
Ολοκληρώνοντας ο Ανταλμπέρ Γιανς δήλωσε σχετικά με την τραγωδία της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη πως «Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είναι διαθέσιμος κατόπιν αιτήματος για να υποστηρίξει τις εθνικές αρχές εάν το ζητήσουν. Ωστόσο, η πρωταρχική ευθύνη ανήκει στις εθνικές αρχές».
«Δεν εξετάζουμε τις συμβάσεις έργων, αλλά τη μεταφορά της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο», ανέφερε από την πλευρά του ο Ερίκ Μαμέρ, επίσης εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ευρωπαϊκή οδηγία προέβλεπε ότι όλα τα κράτη- μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός.