Πέντε μεγάλες μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα της εκπαίδευσης στη χώρα, προγραμματίζει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.
Οι αλλαγές θα αφορούν όλες τις βαθμίδες και το μεγαλύτερο στοίχημα για τον ίδιο αλλά και για την κυβέρνηση είναι να ολοκληρωθεί μέσα στον Φεβρουάριο η ψήφιση του νομοσχεδίου «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο».
Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις αφορούν στα μη κρατικά Πανεπιστήμια, την επαγγελματική εκπαίδευση, το ανοικτό σχολείο, το εθνικό απολυτήριο και την ειδική αγωγή.
Η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι με τον τρόπο αυτό θα δοθεί το σήμα σε πανεπιστήμια του εξωτερικού να ανοίξουν για πρώτη φορά μη κρατικά μη κερδοσκοπικά παραρτήματα στη χώρα.
Μη κρατικά Πανεπιστήμια
Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις για την ενίσχυση και την γραφειοκρατική απελευθέρωση των δημοσίων πανεπιστημίων αλλά και τα κριτήρια λειτουργίας των μη κρατικών πανεπιστημίων.
Για το ενδιαφέρον των ξένων πανεπιστημίων, το υπουργείο Παιδείας σημειώνει ότι γίνονται ζυμώσεις, με αρκετά ιδρύματα να μελετούν το ενδεχόμενο ίδρυσης ενός παραρτήματος. Τα κυπριακά πανεπιστήμια, όπως το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας που ήδη συζητάει την ίδρυση της πρώτης κρατικής ιατρικής σχολής στη χώρα μας.
Τα πτυχία των παραρτημάτων θα προσφέρουν πλήρη αναγνώριση, επαγγελματική αλλά και ακαδημαϊκή, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους τίτλους σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων.
Μία διοικητική αναδιάρθρωση που θα ανοίξει τον δίαυλο επικοινωνίας των δομών της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας με εξασφαλισμένη την ψηφιοποίηση της διαδικασίας είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, το οποίο αναμένεται εντός του επόμενου δεκαημέρου να κατατεθεί στη Βουλή.
Στην πράξη θα δημιουργηθούν 60 δομές campus για την καλύτερη διασύνδεση των ΕΠΑΛ και ΙΕΚ (τα οποία θα μετονομαστούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης), θα λειτουργήσει ψηφιακή πύλη διασύνδεσης των αποφοίτων με την αγορά εργασίας και η επαγγελματική εκπαίδευση θα χρηματοδοτηθεί με τουλάχιστον 120 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των υποδομών της.
Το νομοσχέδιο θα κατέβει στη Βουλή στα μέσα Ιανουαρίου και θα ψηφιστεί εντός του μήνα, ώστε να πάρει σειρά το νομοσχέδιο για το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο».
Από το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» στο «Ανοιχτό Σχολείο»
Η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπαίνουν στο μικροσκόπιο του υπουργού Παιδείας, ο οποίος έχει ήδη ξεκινήσει να μελετάει προτάσεις.
Αυτό προβλέπει ταχύτερες διαδικασίες για τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη εκπαίδευσης σε γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά και ψηφιακά εργαλεία προς διευκόλυνση των γονέων όπως ενημέρωση μέσω email ή μηνύματος για τις επιδόσεις των παιδιών τους, δράσεις και επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς.
Εθνικό απολυτήριο
Ο φάκελο της αναβάθμισης του απολυτηρίου Λυκείου αναμένεται να ανοίξει άμεσα. Το εθνικό απολυτήριο αν και έχει βρεθεί κατά καιρούς στα προγράμματα προηγούμενων κυβερνήσεων και στις εξαγγελίες των προκατόχων του και απασχολεί την τελευταία 20ετία τον δημόσιο διάλογο, δεν έχει επιτευχθεί ακόμα.
Αν και δεν έχει κλειδώσει ακόμα καμία αλλαγή, τα σενάρια που φαίνεται να μελετώνται από τον υπουργό και την ομάδα του έχουν ως γνώμονα τις διεθνείς πρακτικές αλλά και το κεκτημένο των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Η φιλοσοφία του Εθνικού Απολυτηρίου είναι να δημιουργηθεί ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης με τις επιδόσεις των αποφοίτων και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου να προσμετρούνται στο γενικό μέσο όρο.
Η θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου θα λειτουργήσει κομβικά και στον διάλογο που έχει ανοίξει για την είσοδο των υποψηφίων στα μη κρατικά πανεπιστήμια, αναβαθμίζοντας την αξιολόγηση των αποφοίτων του Λυκείου, οι οποίοι στη συνέχεια θα διεκδικήσουν μία θέση στα ιδιωτικά ιδρύματα.
Ήδη από την πρώτη του εμφάνιση στη Βουλή, ο Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στο ευαίσθητο θέμα της ειδικής αγωγής, ως ένα από τα πρώτα ζητήματα που θα κληθεί να διαχειριστεί.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο στοχεύει στην αναδιάρθρωση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), τα οποία αξιολογούν τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών, και ενεργή εμπλοκή του υπουργείου Παιδείας στην προσχολική αγωγή με τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για νήπια, εργαλεία υπό τη μορφή παιχνιδιών, σταθμισμένες κλίμακες αξιολόγησης και ερωτηματολόγια για την έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση σε μαθησιακές δυσκολίες.