ΟΣΕ: Σε oικονομικό κατήφορο με ζημιές άνω των 250 εκατ. πέρυσι – Οι συνέπειες του δυστυχήματος των Τεμπών

0
170

Τον «οικονομικό κατήφορο» έχει πάρει ο ΟΣΕ, ο οποίος καταγράφει ζημιές άνω των 250 εκατ. ευρώ πέρυσι. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και η κακοκαιρία Daniel, έπληξαν ακόμα περισσότερο τον ελληνικό σιδηρόδρομο και έβγαλαν στο προσκήνιο διαχρονικές παθογένειες του.

Ο ΟΣΕ, όπως φαίνεται, παραμένει μια χρόνια ανοιχτή πληγή για την χώρα και η αναβάθμιση των υποδομών του μοιάζει να είναι άπιαστο όνειρο. Σε αυτή τη δύσκολη εξίσωση, πρέπει να προστεθεί και το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ, ο οποίος θα προκύψει μέσα από τη δημιουργία ενός κοινού σχήματος με τη συμμετοχή των ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Η ομιλοποίηση του ΟΣΕ, εφόσον επιτευχθεί, επιδιώκει την οικονομική ανάκαμψη του οργανισμού αλλά και την καλύτερη συνεργασία ώστε να ξεπεραστούν εμπόδια όπως η σύγκρουση συμφερόντων και το μπαλάκι ευθυνών.

Η «μαύρη τρύπα» στον ισολογισμό της εταιρείας, που διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική υποδομή της χώρας, διευρύνεται παρά τις ενέσεις ρευστότητας από το ελληνικό δημόσιο. Το 2023 δεν αποτέλεσε εξαίρεση στον «οικονομικό κατήφορο» του ΟΣΕ, με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη να φέρνει στο προσκήνιο διαχρονικές παθογένειες και δυσλειτουργίες, που κρύβονταν μέχρι τότε κάτω από το χαλί της αδιαφορίας και της αναποτελεσματικότητας.

Κατά την περσινή χρονιά, ο ΟΣΕ είδε τα συνολικά του έσοδα να αυξάνονται κατά 16,45% στα 62,544 εκατ. ευρώ, κάτι που οφείλεται στα έσοδα από τα τέλη υποδομής, τα οποία προήλθαν όχι μόνο από την τρέχουσα χρήση αλλά και από προηγούμενες χρονιές έπειτα από την σχετική απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Σημαντική αύξηση των ζημιών

Η άνοδος στο τζίρο υπήρξε το μοναδικό θετικό σημείο σε έναν κατά τα άλλα κόκκινο ισολογισμό. Αρχής γενομένης από τις ζημίες, οι οποίες άγγιξαν το δυσθεώρητο ποσό των -254,2 εκατ. ευρώ από ζημίες -154,66 εκατ. ευρώ το 2022.

Το θεαματικό άνοιγμα στην ψαλίδα αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις υψηλές αποσβέσεις, που αυξήθηκαν στην περσινή χρήση λόγω της ζημιάς που επήλθε στο δίκτυο από την κακοκαιρία Daniel, η οποία έπληξε την Θεσσαλία πριν ακριβώς ένα χρόνο.

Το ταμείο ήταν μείον και σε επίπεδο ρευστότητας καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου στο τέλος της περσινής χρονιάς μειώθηκαν κατά -266,67 εκατ. ευρώ ενώ το 2022 είχαν αυξηθεί κατά 224,3 εκατ. ευρώ.  Τα υπόλοιπα έξοδα εκμετάλλευσης που συμμετέχουν στο λειτουργικό αποτέλεσμα ήταν  αυξημένα κατά 140,2 εκατ. ή 2707,73%.

Στη γενναία χρηματοδότηση από το ελληνικό δημόσιο οφείλεται εν μέρει η αύξηση στον τζίρο. Θυμίζουμε ότι από την αρχή του 2023 εφαρμόστηκε η ήδη δρομολογημένη από το 2022, αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης από τον τακτικό προϋπολογισμό, η οποία από 45 εκατ. ανήλθε σε 75 εκατ. ετησίως, δηλαδή ποσοστό 67% λόγω της υπογραφής της συμβατικής συμφωνίας με το δημόσιο.

Η πενταετής συμβατική συμφωνία με το Ελληνικό Δημόσιο προβλέπει την υπό προϋποθέσεις, χρηματοδότηση με το ποσό των 75 εκατ. ευρώ ετησίως που καταβάλλεται, για την διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένων των έργων της συντήρησης και της ανακαίνισης της υφιστάμενης υποδομής.