29.9 C
Athens
Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025

Μεταφορές Containers: Νέο ρεκόρ αυξήσεων στα ναύλα έως 45Ο%. Επιπτώσεις στις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Άνοδος ρεκόρ σημειώνεται στους ναύλους των μεταφορών containers σε επίπεδα που κυμαίνονται από 270 έως 450%. H μεταφορά από την Ασία στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ συμπαρασύρει τις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων, κυρίως

Από τα μέσα Δεκεμβρίου, όταν οι πρώτες οβίδες των Χούθι έπληξαν τη διεθνή ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, ξεκίνησε η δραματική άνοδος στους ναύλους των containers που μεταφέρουν από την Ασία στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ διάφορα προϊόντα. Η αύξηση δεν φαίνεται να κατευνάζεται, με αποτέλεσμα να ανεβαίνουν οι τιμές των προϊόντων και να επιβαρύνονται με επιπλέον κόστη οι καταναλωτές.

Ενδεικτικό παράδειγμα του υψηλού κόστους είναι η μεταφορά ενός container 40 ποδών (Feu)από την Άπω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη. Σήμερα κοστίζει 7.897 δολάρια, δηλαδή από τα μέσα Δεκεμβρίου του 2023 έχει αυξηθεί σχεδόν 450%, σύμφωνα με τον Drewry. Να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο της πανδημίας και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο του 2022, το κόστος είχε φτάσει τα 14.783 δολάρια.

Οι μέσες τιμές spot στη διαδρομή από την Άπω Ανατολή προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ βρίσκονται ακόμη πιο κοντά στις πανδημικές κορυφές τους στις αρχές του 2022, στο 72% και 79% αντίστοιχα. Η τρέχουσα μέση τιμή spot των 7.648 δολαρίων από την Απω Ανατολή προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ είναι αυξημένη κατά 366% από τις 14 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, πριν από την κλιμάκωση των συγκρούσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.

Πού θα κινηθούν οι τιμές

Μέχρι στιγμής οι πιθανότητες να επανέλθουν οι τιμές σε επίπεδα πανδημίας είναι ελάχιστες. Ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς αυτή η προοπτική, καθώς η αντίδραση των ναυλωτών και των ναυτιλιακών εταιρειών (μεταφορέων) τους επόμενους μήνες θα μπορούσε να είναι καθοριστική.

Η συμφόρηση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι κατανοητή από πολλές απόψεις, επειδή οι μεταφορείς έχουν προσπαθήσει να μειώσουν τις επιπτώσεις των μεγαλύτερων αποστάσεων πλεύσης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας σταματώντας σε λιγότερα λιμάνια – αλλά σχεδόν όλοι εξακολουθούν να σταματούν στη Σιγκαπούρη (ή σε κοντινή απόσταση).

Γίνεται, πάντως, προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Όπως αναφέρει ο Peter Sand, οι ενέργειες των μεταφορέων τις επόμενες εβδομάδες και μήνες μπορεί να καθορίσουν αν το σημερινό επίπεδο συμφόρησης θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2024 ή πέραν αυτού, μέχρι το 2025 – και αν οι τιμές των ναύλων θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

DBRS: Καμπανάκι για Ελλάδα και Πειραιά οι επιθέσεις των Χούθι. Τι επιπτώσεις βλέπει ο Οίκος για τη χώρα μας

"Καμπανάκι" για τον Πειραιά και την Ελλάδα λόγω των σφοδρών επιθέσεων των Χούθι στην...

ΕΚΤ: Κρίσιμη συνεδρίαση την Πέμπτη για το μέλλον των επιτοκίων. Πότε θα ξεκινήσει ο κύκλος της μείωσης

Εξαιρετικά κρίσιμη θεωρείται η συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) την Πέμπτη που θα...

Bloomberg: Αυτές είναι οι 8 μεγαλύτερες απειλές για την παγκόσμια οικονομία το 2024. Τι θα γίνει με τα επιτόκια

Τη λίστα με τις οκτώ μεγαλύτερες απειλές για την παγκόσμια οικονομία το 2024, παρουσιάζει...