Αλλάζει άρδην τα δεδομένα στα μεγάλα δημόσια έργα η έλλειψη χρηματοδότησης, με αποτέλεσμα πολλά να κινδυνεύουν να μείνουν στα χαρτιά.
Τα περισσότερα από αυτά τα έργα έχουν ως στόχο να αποσυμφορήσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και να βελτιώσουν το οδικό δίκτυο της χώρας.
Ωστόσο, η έλλειψης χρημάτων έχει φέρει τα πάνω κάτω, με τα στελέχη της αγοράς να τονίζουν ότι λείπουν πολλά δισ ευρώ.
Ένα από τα βασικά έργα, για τα οποία έχουν γραφτεί πολλά, τα τελευταία χρόνια είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Όπως προέκυψε και από σχετικά έγγραφα, η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης στο τμήμα: “Αττική Οδός – Α/Κ Κύμης έως τον Κόμβο της Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό” εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Δεκέμβριο του 2021 με μηδενική πίστωση.
Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίησή του δεν θα μπορούσε να εκκινήσει πριν εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι από ευρωπαϊκά κονδύλια. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον κ. Χρήστο Σταϊκούρα, και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα βρίσκονταν σε εξέλιξη οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.
Ίδια εικόνα υπάρχει και για τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Σήραγγα Ηλιούπολης που θα ενώσει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, ένα έργο για το οποίο ήδη το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ακτωρ Παραχωρήσεις -ΑΒΑΞ έχει καταθέσει Πρότυπη Πρόταση.
“Στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα οικονομικά στοιχεία των πρότυπων προτάσεων που έχουν κατατεθεί άρα δεν γνωρίζουμε σε ποιο ύψος προσδιορίζεται η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου” ανέφερε πρόσφατα ο Υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος για το θέμα.
Ένα από τα σημαντικότερα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, για το οποίο έχουν ήδη έχουν γίνει μελέτες (από τη Lamda Development) και κρίνεται έργο πνοής για τον αστικό ιστό, αλλά και για την πρόσβαση στο Ελληνικό, είναι η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού.
Και αυτό το έργο, με στόχο η Λεωφόρος Βουλιαγμένης να “απελευθερωθεί” από τα φανάρια και να μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως η αστική σήραγγα, οι οποίες θα δρουν ως “συνδετικοί κρίκοι” μεταξύ των 3 δακτυλίων της πρωτεύουσας, κινδυνεύει να μην υλοποιηθεί.
Το έργο προβλέπει την κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3 χλμ., με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί λίγα λεπτά όταν σήμερα, σε ώρες αιχμής, απαιτούνται πάνω από 30 λεπτά. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που σε συνδυασμό με την ανάπλαση στο Ελληνικό θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων του λεκανοπεδίου με το κόστος να υπολογίζεται περί τα 500 εκατ. ευρώ.
Στελέχη αγοράς: “Λείπουν αρκετά δισ για την υλοποίηση των έργων”
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας ανέφερε πρόσφατα ότι οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι και δεν είμαστε στην εποχή των λεφτόδεντρων, αποφεύγοντας ωστόσο να επιρρίψει ευθύνες για τον μέχρι πρώτινος σχεδιασμό του Υπουργείου.
Σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, εκτιμάται ότι λείπουν αρκετά δισ. για την υλοποίηση των έργων, μία κατάσταση την οποία επέτεινε η ανάγκη πρόσθετων έργων στη Θεσσαλία από τις πρόσφατες πλημμύρες καθώς από τα 600 εκατ. ευρώ που αρχικά είχαν υπολογιστεί, αναζητούνται άλλα 600 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των έργων υποδομής στις πληγείσες περιοχές.
Κονδύλια αναζητούνται και για τη σύνδεση του τέλους της παράκαμψης Μακρακώμης με το ανατολικό μέτωπο της Σήραγγας Τυμφρηστού του οδικού Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ., ενώ “τρύπα” περί τα 10 δισ. ευρώ υπάρχει και για τα έργα αναβάθμισης και επέκτασης του σιδηροδρόμου.