Σκληρή “μάχη” δίνει η ελληνική “Τrata” με την πολυεθνική “Rio Mare” για τον έλεγχο της αγοράς.
Σε πρωτιά στον τομέα του τόνου με την Trata, όπου σήμερα αποτελεί δεύτερη δύναμη στην αγορά πίσω από τον πολυεθνικό όμιλο Bolton Group που διαθέτει τον τόνο Rio Mare, στοχεύει η Γιάννα Τζίκα, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου (ΚΟΝΒΑ) που διακινεί στην αγορά τα προϊόντα θαλασσινών Trata και Flokos.
Την ίδια στιγμή και η Καλλιμάνης επανήλθε στην αγορά μετά την εξαγορά του από την τουρκική Dardanel, εισερχόμενος εκτός από τα κατεψυγμένα αλιεύματα και στην κονσέρβα τόνου.
Το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται συσκευασμένα σε κονσέρβα, ευνοήθηκε τόσο το 2020 όσο και το 2021 λόγω της πανδημίας, όταν αυξήθηκε η κατανάλωσή τους. Η κυρία Τζίκα σημειώνει ότι από πλευράς πωλούμενων τεμαχίων ο πρώτος παίκτης της αγοράς στον τόνο, που είναι η Rio Mare, διατηρεί μερίδιο 36%, ενώ η Trata καταγράφει 26,5% στο τετράμηνο του 2023, κινούμενη διαρκώς ανοδικά. Σε αξία ο Rio Mare έχει μερίδιο 43% και η Trata 25%, γεγονός που κατά την ίδια οφείλεται και στο γεγονός ότι τα προϊόντα τόνου της εταιρείας της παρουσιάζουν χαμηλότερη τιμή πώλησης του τελικού προϊόντος.

Στόχος τα 45 εκατ. ευρώ – Επιδίωξη και μία εξαγορά
“Το 2022 συνεχίσαμε να καταγράφουμε για μία χρονιά διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, φτάνοντας σε κύκλο εργασιών τα 38 εκατ. ευρώ, έναντι 31 εκατ. ευρώ το 2021. Αυτό που είδαμε ωστόσο ήταν η μείωση της κερδοφορίας μας, από 1,2 εκατ. ευρώ το 2021, μειώθηκε σε 0,8 εκατ. ευρώ το 2022 μετά από τους φόρους, δεδομένου ότι επιλέξαμε να μην μετακυλήσουμε στο τελικό προϊόν το σύνολο των αυξήσεων που δεχτήκαμε”. Η επικεφαλής της ΚΟΝΒΑ επισημαίνει ότι στόχος για την επόμενη πενταετία, είναι να φτάσει τα 45 εκατ. ευρώ σε τζίρο με όχημα τον τόνο, την τονοσαλάτα και τα έτοιμα γεύματα και να διατηρεί πλέον την πρώτη θέση μεριδιακά στις περισσότερες κατηγορίες όπου δραστηριοποιείται. Ταυτόχρονα, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο μίας εξαγοράς με συμπληρωματικό χαρακτήρα στο υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της, επιδιώκοντας όπως λέει “να ολοκληρώσουμε τη γκάμα μας”.
Σε ό,τι αφορά το τετράμηνο του 2023 από τον Ιανουάριο έως και τον Απρίλιο, η ΚΟΝΒΑ τρέχει σύμφωνα με την κυρία Τζίκα με αύξηση τζίρου 11%. Η κατηγορία του τόνου για το σύνολο της αγοράς χάνει -6% σε όγκο πωλήσεων, ενώ ειδικά για την ΚΟΝΒΑ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε με 47% στο ίδιο διάστημα. Στις τονοσαλάτες αντίστοιχα η αγορά χάνει -4% σε όγκο πωλήσεων και η ΚΟΝΒΑ κινείται με +30%. “Συνεχίζουμε να βλέπουμε την αυξητική τάση στα αποτελέσματά μας. Η κατηγορία του τόνου σε συσκευασία τσέπης (pocket size), αποτελεί ένα προϊόν που υπεραποδίδει για εμάς”. Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα Trata φέρνουν το 65% και τα προϊόντα Flokos το 35% του τζίρου της εταιρείας αντίστοιχα.
Η ΚΟΝΒΑ ποντάρει στην καινοτομία, έχοντας παρουσιάσει μία σειρά προϊόντων τα τελευταία χρόνια όπως είναι οι τονοσαλάτες Trata που έρχονται να δώσουν λύση στην τάση που επικρατεί στην αγορά για έτοιμα γεύματα. Παράδειγμα επίσης αποτελεί η χρήση ελληνικού ελαιολάδου στον τόνο με ελαιόλαδο.
Η επιστροφή του Καλλιμάνη
Αναφερόμενη στην επαναφορά του Καλλιμάνη στην αγορά, η κυρία Τζίκα επισημαίνει ότι: “Είμαστε μία ελληνική εταιρεία με δύο γνωστές μάρκες την Trata και τον Flokos. Έχοντας ως πρόκριμα την καινοτομία, την ποιότητα και το επιχειρηματικό ήθος έχουμε καταφέρει να βρεθούμε ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Προϋπόθεση είναι να υφίσταται υγιής ανταγωνισμός από όλες τις πλευρές, ο οποίος είναι απαραίτητος για τη λειτουργία της αγοράς”.
Η παρουσία στα κατεψυγμένα αλιεύματα και οι κλυδωνισμοί στην ελληνική αλιεία
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η Trata παρουσίασε προϊόντα όπως η κατεψυγμένη σαρδέλα και ο γαύρος, τα οποία πωλούνται φιλεταρισμένα. “Ωστόσο η ελληνική αλιεία κλυδωνίζεται το τελευταίο διάστημα, λόγω του ότι οι Έλληνες αλιείς δυσκολεύονται να ψαρέψουν τα ψάρια που επιθυμούν. Υποστηρίζουμε αυτή την κατηγορία, αλλά δεν είναι προτεραιότητά μας να διευρύνουμε την παρουσία μας στην συγκεκριμένη κατηγορία. Αφενός έχουν μειωθεί τα αποθέματα των ιχθύων στις θάλασσες, ενώ ταυτόχρονα η οικονομική κρίση και τα αυξημένα κοστολόγια απέτρεψαν τους αλιείς από το να ταξιδεύουν στα βαθιά για να αναζητήσουν τα συγκεκριμένα ψάρια που έχουν αρκετά χαμηλή τιμή και επομένως μειωμένη απόδοση γι’ αυτούς. Δεδομένων και αυτών των συνθηκών αλλά και της τεχνογνωσίας μας, στο επίκεντρο της στρατηγικής μας βρίσκεται κατά κύριο λόγο η κονσέρβα και η συσκευασία τσέπης, ενώ στο β’ εξάμηνο του 2023 θα παρουσιάσουμε νέα προϊόντα που θα έρθουν να εκπληρώσουν τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή”.
Εξάγει το 15% του τζίρου
Αυτή τη στιγμή η εταιρεία εξάγει, στοχεύοντας σε διαφοροποιημένα προϊόντα τόνου, με τις διεθνείς πωλήσεις της να ανέρχονται σε περίπου 15%. “Συνεργαζόμαστε με την Atalanta, που είναι ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς στην Αμερική. Συγχρόνως έχουμε δημιουργήσει ιδιωτική ετικέτα για την αλυσίδα HEB στο Τέξας, ενώ ξεκινήσαμε συνεργασία με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Metro στην Αίγυπτο. Ωστόσο οι εξαγωγές αποτελούν μία ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία από τη στιγμή που γίνεται η πρώτη επικοινωνία με υποψήφιο πελάτη, έως ότου πραγματοποιηθεί η τιμολόγηση της πρώτης παραγγελίας”, διευκρινίζει η επιχειρηματίας.
Αναφορικά με την εικόνα της αγοράς η κυρία Τζίκα επισημαίνει ότι στην τρέχουσα περίοδο η πολιτική των εταιρειών επικεντρώνεται στην υλοποίηση προωθητικών ενεργειών στα ράφια. “Όταν ο ανταγωνισμός κινείται προσφέροντας έντονες εκπτώσεις σε καθημερινή βάση, δεν γίνεται να μην ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις προς την ίδια κατεύθυνση. Για παράδειγμα εμείς κινούμαστε με έκπτωση περίπου 30% και σπανιότερα φτάνουμε το 35%. Δυστυχώς όμως δεν βλέπουμε εξομάλυνση των συνθηκών της αγοράς, καθότι ο τόνος συνεχίζει να κινείται ανοδικά. Τον τελευταίο ένα χρόνο μπορεί να έχει αυξηθεί κατά έως και 35%, ενώ στο ελαιίολαδο η αύξηση φέτος σε σχέση με πέρυσι αγγίζει το 100%. Επίσης, το κουτί λευκοσιδήρου αυξήθηκε κατά 35% σε σχέση με πριν από έναν χρόνο”, εξηγεί η επιχειρηματίας.
Η ΚΟΝΒΑ ολοκλήρωσε πρόσφατα επενδυτικό πρόγραμμα 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ ξεκινάει νέο πρόγραμμα 1,5 εκατ. ευρώ με την προσθήκη νέας γραμμής παραγωγής και αντικατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού με σκοπό τη βελτίωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Με τη νέα γραμμή παραγωγής θα έχει την δυνατότητα να παράγει και νέα προϊόντα που θα βγουν στην αγορά στο δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς. Σημειώνεται επίσης ότι το τελευταίο διάστημα προχώρησε στην ανανέωση της εταιρικής της παρουσίας σε συνεργασία με το γραφείο G Design Studio.
Πηγή capital