Απόλυτος κυρίαρχος στις θάλασσες παγκοσμίως είναι ο ελληνικός στόλος, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Επιτροπής Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD) τα οποία δημοσιεύτηκαν χθες.
Ο ελληνικός στόλος έχει στο δυναμικό του 4.992 πλοία και συνολική μεταφορική ικανότητα 394.977.181 dwt.
Η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την πρώτη θέση στον κόσμο με μερίδιο 16,9% με όρους dwt. Ακολουθεί ο κινέζικος στόλος με 6.600 πλοία και μεταφορική ικανότητα 309.870.897 dwt και μερίδιο 13,3%.
Μικρή μείωση του μεριδίου του ελληνικού και του κινεζικού στόλου
Τα στοιχεία της UNCTAD δείχνουν την εικόνα του παγκοσμίου στόλου την 1η Ιανουαρίου 2024. Σε σχέση με το 2023, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε ελαφρώς, καθώς το προηγούμενο έτος ήταν στο 17,4%. Μικρή μείωση σημείωσε και το μερίδιο του κινεζικού στόλου που ήταν στο 13,4%.
Ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνεται και ανανεώνεται συνεχώς, είναι ενεργειακά αποδοτικός και εξοπλισμένος με περιβαλλοντικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας.
Αποτελεί τον μεγαλύτερο στόλο με ικανότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στον κόσμο, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Στην κορυφαία πεντάδα των στόλων παγκοσμίως συμπληρώνουν η Ιαπωνία με μερίδιο 10,4%, η Σιγκαπούρη με 6,3% και το Χονγκ Κονγκ με 5,8%.
Η εικόνα στη ναυτιλία παγκοσμίως
Στις αρχές του 2024, ο παγκόσμιος στόλος είχε δυναμικό περίπου 109.000 πλοία, συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών και μη φορτηγών πλοίων, το καθένα από τα οποία ζύγιζε τουλάχιστον 100 μικτούς τόνους (gt).
Η αύξηση του στόλου ήταν ανομοιόμορφη το 2023, με τη χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μεγαλώνει κατά σχεδόν 8% και εκείνη των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου κατά 6,4%.
Η ανάπτυξη των δεξαμενόπλοιων παρέμεινε χαμηλή, αλλά αυξήθηκε κατά λιγότερο από 2%. Η συνολική χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου έφθασε περίπου τα 2,4 δισεκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους (dwt), με τα bulkers να αποτελούν το 42,7% και τα δεξαμενόπλοια το 28,3% του συνόλου.
Η εκτίμηση της UNCTAD
Η UNCTAD εκτιμά ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 2% φέτος και κατά μέσο όρο 2,4% ετησίως έως το 2029. Όπως υποστηρίζει, οι αριθμοί αυτοί είναι σύμφωνοι με τις παγκόσμιες οικονομικές προβλέψεις και αντιστρέφουν μια πτώση που παρατηρήθηκε το 2023.
Προειδοποιεί, όμως, ότι η καθοδική τάση είναι ένας κίνδυνος υψηλός για αυτή τη μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη, καθώς οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης που αναδείχθηκαν τον προηγούμενο χρόνοι λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και την ξηρασία στη διώρυγα του Παναμά, επιδρούν αρνητικά στο παγκόσμιο εμπόριο.
Η UNCTAD ανέφερε ότι η ανάπτυξη θα καθορισθεί από τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χάρη στη ζήτηση για βωξίτη, άνθρακα, εμπορευματοκιβώτια, σιτηρά και σιδηρομετάλλευμα, ενώ το πετρέλαιο θα έχει επίσης ρόλο.