8.5 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κρίσιμο το αυριανό τετ–τετ Μητσοτάκη Χριστοδουλίδη για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου . Που κολλάει το θέμα

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Κρίσιμη η αυριανή συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη για το σημαντικό έργο Great Sea Interconnector που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου.

Με φόντο την αυριανή συνάντηση των δύο ηγετών κατά την οποία αναμένεται να επικυρώθει η συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών. Στις επίσημες δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Παπαναστασίου επιβεβαιβεώθηκε η συμμετοχή της Κύπρου με 25 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για την ανάκτηση των δαπανών της διασύνδεσης κατά την κατασκευαστική περίοδο που εκτείνεται από τον Ιανουάριο του 2025 μέχρι το Δεκέμβριο του 2029.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του κυπριακού τύπου, αν η ολοκλήρωση της διασύνδεσης δεν γίνει μέσα στο 2029, η χρηματοδότηση του καλωδίου θα διακοπεί και θα ξαναρχίσει με χρέωση των καταναλωτών– μετά τη λειτουργία του έργου. Αν οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ κατά την πενταετία 2025-29 είναι μεγαλύτερες των 125 εκατ. ευρώ (κάτι πολύ πιθανόν) το υπόλοιπο θα καταβληθεί από τους καταναλωτές στη διάρκεια της λειτουργίας του καλωδίου.

«Το αμέσως επόμενο διάστημα, και στη βάση του οδικού χάρτη που έχει καταρτιστεί, θα βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία τόσο με την ελληνική πλευρά όσο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την περαιτέρω πρόοδο της υλοποίησης του έργου, αλλά και με μέρη που έχουν ήδη επιδείξει πραγματικό ενδιαφέρον συμμετοχής στο έργο» δήλωσε μεταξύ άλλων χθες ο κ. Παπαναστασίου, υπονοώντας το ενδιαφέρον των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων τα οποία είχε επισκεφτεί πρόσφατα ο Κύπριος Πρόεδρος καθώς για το έργο έχει υπογραφεί ΑΜΟU από τα τέλη του 2023 με την TAQA από το Άμπου Ντάμπι.

Δημοσίευμα του Φιλελεύθερου αναφέρει ότι το σταθμισμένο έσοδο (premium wacc) της ηλεκτρικής διασύνδεσης που έχει αποφασιστεί από την ΡΑΕΚ να καθοριστεί συνολικά στο 8,3% θα ισχύσει για 17 χρόνια αντί αρχικής πρόβλεψης  για 12 χρόνια προκειμένου να καλυφθεί και η 5ετης περίοδο κατασκευής του έργου.

Επίσης τροποποιείται η απόφαση της ΡΑΕΚ για το διασυνοριακό καταμερισμό κόστους μόνο ως προς τους εξωτερικούς κινδύνους που ενδεχομένως να αποτρέψουν την ολοκλήρωση της διασύνδεσης χωρίς υπαιτιότητα του φορέα υλοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται επιμερισμός του κόστους με ισόποση συμμετοχή 50% -50% σε περίπτωση που δεν λειτουργήσει η ηλεκτρική διασύνδεση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Πρωτιά Ελλάδας και Ιταλίας στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023 – Ποια λιμάνια δέχτηκαν τους περισσότερους επισκέπτες

Σημαντικά επιτεύγματα στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών κατέγραψαν η Ελλάδα και η Ιταλία το...

Ο Γαλλικός κολοσσός Meridiam με 49,9% στη διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου. Μια από τις μεγαλύτερες υποθαλάσσιες συνδέσεις παγκοσμίως

Μια σημαντική συμφωνία που αλλάζει το ενεργειακό τοπίο της Ανατολικής Μεσογείου ανακοινώθηκε με την...