Σε υψηλούς ρυθμούς κινείται η εγχώρια αγορά των smartphones με τους Έλληνες να έχουν ιδιαίτερη προτίμηση στις ακριβές συσκευές.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η ελληνική αγορά smartphones παρουσίασε μια αύξηση της τάξης του 17% στην αξία των πωληθέντων συσκευών, η οποία έφτασε τα 826 εκατ. ευρώ έναντι 706 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022.
Στον αντίποδα ωστόσο, η αύξηση που παρατηρήθηκε στον όγκο των πωληθέντων συσκευών ήταν αμελητέα, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι Έλληνες έβαλαν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να ανανεώσουν το smartphone τους.
Συγκεκριμένα το 2023 πουλήθηκαν 1,98 εκατ. smartphones, 4% μόλις περισσότερα από τα 1,9 εκατ. συσκευές που είχαν πουληθεί το 2022.
Που αποδίδεται η στροφή στα ακριβά smartphones
Μια αγορά για τρεις παίκτες – η χρυσή πεντάδα των πωλήσεων σε smartphones
Η προαναφερθείσα πορεία ωστόσο δεν φάνηκε να διαταράσσει τις τάσεις συγκέντρωσης που γίνονται όλο και πιο έντονες στην εγχώρια αγορά, με τρεις κατασκευαστές να συνεχίζουν να συγκεντρώνουν το 95% της πωληθείσας αξίας των συσκευών και το 90% των τεμαχίων smartphones που πουλήθηκαν το 2023.
Η χρυσή τριάδα της εγχώριας αγοράς συνέχισε να απαρτίζεται από τις Samsung, Apple και Xiaomi, εταιρείες που συγκεντρώνουν εξαιρετικά υψηλά μερίδια.
Στη δεύτερη θέση παρέμεινε η Xiaomi που αύξησε το μερίδιο της κατά μία ποσοστιαία μονάδα, φτάνοντας το 29% από 28% το 2022. Σημειωτέον πως η Xiaomi έχει και δεύτερο brand στην ελληνική αγορά, την Poco, η οποία παρέμεινε σταθερή στα επίπεδα του 2,5%.
Στην τρίτη θέση, παρουσιάζοντας όμως την μεγαλύτερη αύξηση, βρέθηκε η Apple, η οποία ανέβηκε σε επίπεδα κοντά στο 16% το 2023 από 13% που ήταν το 2022, ακολουθώντας τις τάσεις ανόδου που παρατηρήθηκαν διεθνώς. Στην αύξηση ωστόσο του μεριδίου πωληθέντων συσκευών συνέβαλαν μερικώς και οι καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στο iPhone 14, με αποτέλεσμα να παραδοθεί μεγάλος όγκος των παραγγελιών το 2023 αλλά και η σημαντική μείωση των τιμών σε παλαιότερα μοντέλα της Apple.
Οι ανατροπές της αγοράς
Σύμφωνα τώρα με την αξία των πωληθέντων συσκευών και μετά από αρκετά χρόνια όπου η Samsung είχε την πρωτοκαθεδρία, η Apple φαίνεται να πέρασε στην πρώτη θέση συγκεντρώνοντας το 2023 μερίδιο της τάξης του 40% από 36% το προηγούμενο έτος. Ακολούθησε η Samsung που υποχώρησε στο 38% έναντι 40% της προηγούμενης χρονιάς και στην τρίτη θέση βρέθηκε η Xiaomi, η οποία έχασε δύο ποσοστιαίες μονάδες και έπεσε στο 14,5%, κερδίζοντας ωστόσο ένα 2% ακόμα από το μερίδιο της Poco.
Ουσιαστικά, πάντως οι εν λόγω τρεις κατασκευαστές αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 95% της αξίας των πωληθέντων smartphones στη χώρα μας.
Από τους «μικρούς», ουσιαστικά οι μόνοι κατασκευαστές με μερίδια κοντά ή λίγο πάνω από το 1% είναι η realme (με 1,4%), η TCL και η Motorola. Πάντως, οι τρεις τελευταίοι είναι από τους κατασκευαστές που αναμένεται να επιδιώξουν το 2024 να κινηθούν πιο δυναμικά στην Ελλάδα, κάτι που αναμένουμε και από την Oppo, η οποία εκτιμάται ότι θα επιδιώξει να ενισχύσει την παρουσία της στη χώρα μας τους επόμενους μήνες.