17.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Γιατί κατέρρευσε η γέφυρα στην Πάτρα. Τι συνέβη με τις εργασίες κατεδάφισης και το πρόβλημα με τις κλοπές μετάλλων

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Πλήθος ερωτημάτων προκύπτουν για την κατάρρευση της γέφυρας στην Πάτρα με τουλάχιστον έναν νεκρό και 14 τραυματίες

Η αστυνομία μπορεί να προχώρησε σε τέσσερις συλλήψεις, αλλά είναι σαφές ότι προκύπτουν προβλήματα στατικής επάρκειας. Τα έργα αποκατάστασης ξεκίνησαν το 2021 με κόστος 6.517.287,49 ευρώ για την επισκευή δύο γεφυρών επί της Περιμετρικής (Β601 και Κ635).

Το έργο της αποκατάστασης έχει αναλάβει η εταιρεία ΑΒΑΞ για λογαριασμό της Ολυμπίας Οδού, η οποία κατασκευάζει το κομμάτι Πάτρα-Πύργος και έχει την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου από την Ελευσίνα έως την Πάτρα.

Προ μηνών είχε ολοκληρωθεί η ανακατασκευή του πρώτου κλάδου της γέφυρας προς Πύργο και την Κυριακή ήταν προγραμματισμένη η κατεδάφιση του δεύτερου κλάδου στο ρεύμα προς Αθήνα, όπου και συνέβη το δυστύχημα.

Στο συγκεκριμένο τμήμα υπήρχαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία με απόφαση της Διεύθυνσης της Αστυνομίας Αχαΐας από την Πέμπτη 20 Ιουλίου, λόγω εργασιών κατεδάφισης για την ανακατασκευή της κάτω διάβασης.

Πώς έγινε η κατεδάφιση

Οι εργασίες κατεδάφισης της γέφυρας ξεκίνησαν, λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι της Κυριακής. Παρά τα μέτρα ασφάλειας, κατά τη διάρκεια της κατεδάφισης το μηχάνημα που εκτελούσε τις εργασίες έπεσε μαζί με το βασικό κομμάτι της γέφυρας.

Σε αυτό το σημείο όπως φαίνεται σταμάτησαν οι εργασίες και ξεκίνησε η αποχώρηση των εργαζομένων από το εργοτάξιο.

Πέρα από το βασικό τμήμα της γέφυρας που έπεσε, υπήρχαν δύο τμήματα εκατέρωθεν που κρέμονταν.

Κάποιοι Ρομά, μπήκαν στο χώρο του εργοταξίου και άρχισαν να τραβούν σίδερα από τα μισογκρεμισμένα καταστρώματα, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει κάποιο από αυτά τα τμήματα και να τους καταπλακώσει.

Για το αν υπήρξαν αστοχίες κατά τη διάρκεια των εργασιών κατεδάφισης της γέφυρας αλλά και για το πώς βρέθηκαν εκεί άτομα άσχετα με το έργο, η ΑΒΑΞ σε χθεσινή της ανακοίνωση ανέφερε ότι “μετά τη διακοπή των εργασιών και παρά την απαγόρευση της κυκλοφορίας και τα μέτρα που είχαν ληφθεί, στο χώρο βρέθηκαν άτομα μη έχοντα εργασία τα οποία τραυματίστηκαν (ένα από τα οποία θανάσιμα) από τμήματα της γέφυρας που κατέρρευσαν”.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην ΕΡΤ, ανέφερε: “Πρόκειται για ένα τραγικό γεγονός, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία και εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας στους ανθρώπους, που έχασαν τον οικείο τους και ελπίζω να σταματήσουμε εδώ. Ακόμα, όπως καταλαβαίνετε, είναι ένα γεγονός σε εξέλιξη και δεν μπορώ να πω παραπάνω, δεν ξέρω παραπάνω αν και είμαι στην έδρα της 6ης ΕΜΑΚ. Για να πάμε στο ίδιο το γεγονός της κατάρρευσης της γέφυρας, η γέφυρα κατέρρευσε κατά τη φάση της κατεδάφισης ενώ δεν το περίμεναν αυτό και μάλιστα συμπαρέσυρε και δύο μηχανήματα, ευτυχώς χωρίς να τραυματιστούν οι χειριστές τους. Υπάρχουν όμως ερωτηματικά, όπως αν στο συγκεκριμένο εργοτάξιο τηρούνταν όλα τα μέτρα ασφαλείας. Αυτό θα διερευνηθεί, θα το διερευνήσει η εισαγγελία και φυσικά μετά να κρίνει ο φυσικός δικαστής, ο οποίος θα προσωποποιήσει και τις ευθύνες γιατί ευθύνες έχουν πάντα και πρόσωπα. Από ‘κει και πέρα, σε ό,τι αφορά το υπουργείο υποδομών, εμείς θα κάνουμε μία εξαντλητική έρευνα. Η γέφυρα δεν έπεσε μόνη της, γινόταν εργασίες κατεδάφισης αλλά δεν περίμεναν να καταρρεύσει σήμερα η γέφυρα αλλά αύριο”.

Το πρόβλημα των κλοπών 

Η  κατάρρευση της γέφυρας μετά την εισβολή στο χώρο ανθρώπων “μη εχόντων σχέση με τις εργασίες” προκειμένου να πάρουν τα σίδερα από το κατάστρωμα της γέφυρας, φέρνει για μία ακόμη φορά στο προσκήνιο ένα μεγάλο θέμα που είναι οι δολιοφθορές, οι κλοπές καλωδίων, σίδερων και άλλων υλικών από δημόσιες υποδομές, που βάζουν σε σημαντικό κίνδυνο την ασφάλεια μεγάλων έργων της χώρας.

Η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού αποτέλεσε μία από τις παραμέτρους για το δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ δεκάδες είναι καθημερινά οι περιπτώσεις που καταγράφονται για κλοπές υλικών από έργα φωτοβολταϊκών και υποδομών μέχρι ύδρευσης και άρδευσης, κάθε υλικού που μπορεί να κοπεί και να αποσπαστεί, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στέλεχος της αγοράς.

Σύμφωνα με εκπροσώπους του κατασκευαστικού κλάδου, οι κλοπές υλικών από μεγάλα έργα αποτελούν ένα από τα σοβαρότερα θέματα που αντιμετωπίζουν οι τεχνικές εταιρείες.

“Το φαινόμενο να μπαίνουν Ρομά και να αφαιρούν υλικά με οποιονδήποτε τρόπο, το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Η κατάσταση αυτή:

  • θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των εργαζομένων και των χρηστών
  • τη συνέχιση της λειτουργίας και της αποδοτικότητας του έργου

Το πρόβλημα πάντως, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, έχει να κάνει με την αποδοχή του κλεμμένου υλικού από εταιρείες ανακύκλωσης.

Εργασίες εν μέσω καύσωνα

Για το γεγονός πως γίνονταν εργασίες κατεδάφισης την Κυριακή, ημέρα καύσωνα με τόσο υψηλές θερμοκρασίες, ο υφυπουργός Υποδομών δήλωσε: “Επιτρεπόταν μέχρι τις 12 η ώρα η εργασία, αλλά και αυτό θα διερευνηθεί από τους επιθεωρητές εργασίας, για ποιο λόγο συνεχίζονταν οι εργασίες μετά τις 12 η ώρα. διότι η κατάρρευση έγινε μετά τις 12. Θα διερευνηθεί κι αυτό, αλλά το μεγάλο ζήτημα είναι εάν τηρούνταν τα μέτρα ασφαλείας στο εργοτάξιο. Αποκλειστικός υπεύθυνος για τα μέτρα ασφαλείας είναι αυτός, που εκτελεί τις κατασκευαστικές εργασίες. Το εργοτάξιο πρέπει να είναι απολύτως περιφραγμένο, να μην υπάρχει η δυνατότητα να παρεισφρήσει κανένας πεζός ή αυτοκίνητο και φυσικά όταν ξέρει κάποιος ότι υπάρχει μία κοινωνική ομάδα, η οποία θέλει να καρπωθεί τα προϊόντα της κατεδάφισης για να τα πουλήσει. Νομίζω ότι αυτά, που πρέπει να διερευνηθούν, θα διερευνηθούν, η ασφάλεια είναι πάρα πολύ σημαντική για την ηγεσία του υπουργείου υποδομών, δε θα μείνει τίποτα αναπάντητο και φυσικά όπου χρειαστεί να εντατικοποιηθούν τα μέτρα ασφαλείας όπου αλλού γίνονται ανάλογες εργασίες, αυτό θα γίνει”, ανέφερε.

Από την άλλη πλευρά άνθρωποι που σχετίζονται με το έργο, αναφέρουν ότι η κατεδάφιση έγινε πριν τις 12 η ώρα, ενώ η εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας αναφέρει ότι είναι υποχρεωτική η παύση εργασιών σε περιοχές που ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης καθίσταται εξαιρετικά υψηλός κατά το χρονικό διάστημα 12:00 -17:00, ωστόσο στο εργοτάξιο δεν επικρατούσαν τέτοιες συνθήκες.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Κώστας Καραμανλής: Η κρίσιμη ώρα των αποδείξεων στην Πάτρα. Τι φοβάται και τι ελπίζει το μέγαρο Μαξίμου

Σε "αναμμένα κάρβουνα" κάθεται το μέγαρο Μαξίμου καθώς αναμένει αύριο την κρίσιμη παρέμβαση...

Σοκ στην Πάτρα: Καταγγελία -φωτιά για σεξουαλική παρενόχληση 15χρονης από καθηγητή της

Σοκ προκαλεί η καταγγελία 15χρονης μαθήτριας Λυκείου από την Πάτρα για σεξουαλική παρενόχλησή της...

Έσβησε στα 86 του ο Σπύρος Φωκάς: Η διαδρομή από την Πάτρα στο Χόλιγουντ και οι οικονομικές δυσκολίες

Σε ηλικία 86 ετών έφυγε από τη ζωή ο αγαπημένος ηθοποιός Σπύρος Φωκάς, που...