Το πρόσφατο τραγικό δυστύχημα τα Τέμπη άνοιξε την συζήτηση για τα συστήματα ασφαλείας στα επιβατικά τρένα.
Ανάμεσα στα ερωτήματα που τέθηκαν από τον κόσμο ήταν γιατί δεν υπήρχαν ειδικές ζώνες ασφαλείας στα καθίσματα. Μια και είναι υποχρεωτικές σε αεροπλάνα και αυτοκίνητα και σώζουν ζωές εκεί, το λογικό θα ήταν να χρησιμοποιούνται και στα τρένα.
Και όμως αυτές απουσιάζουν απόλυτα από όλα τα επιβατηγά τρένα. Το ερώτημα είναι γιατί ;
H απάντηση φαίνεται να είναι απλή και απόλυτα σοκαριστική.
Την δεκαετία του 90 ειδικοί δοκίμασαν την αποτελεσματικότητα των ζωνών ασφαλείας σε συγκρούσεις τρένων. Στα πειράματα χρησιμοποιήθηκαν ειδικά ανδρείκελα που συγκρατούνταν απο ζώνες παρόμοιες με των αεροπλάνων.
Τα αποτελέσματα των δοκιμών απέδειξαν ότι οι ζώνες έκαναν περισσότερο κακό παρά καλό. Οι θανατηφόροι τραυματισμοί των επιβατών απο μια σφοδρή σύγκρουση θα αυξάνονταν δραματικά.
Τα καθίσματα θα χρειάζονταν σημαντική ενίσχυση για να στηρίξουν σωστά τις ζώνες. Έτσι θα δημιουργούνταν περισσότεροι βαρίοι τραυματισμοί απο την πρόσκρουση επιβατών που δέν θα φορούσαν ζώνη.
Τέλος σημαντικό ρόλο παίζει και ότι τα τρένα φρενάρουν με σημαντικά βραδύτερο ρυθμό από τα άλλα οχήματα. Ακόμα και σε ενα φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης οι επιβάτες δεν θα κινηθούν με μεγάλη ορμή.