Νέο άνοιγμα κάνει η E-food με την δημιουργία δεύτερου καταστήματος E-food local αυτή τη φορά στο Χαλάνδρι, στη Λεωφόρο Πεντέλης 44. Το πρώτο κατάστημα βρίσκεται στην οδό Μικράς Ασίας στο Γουδή. Μαζί θα λειτουργήσουν ως «πιλότος» για την περαιτέρω ανάπτυξη της αλυσίδας σε όλη την Αττική, το επόμενο διάστημα.
Η E-food μπαίνει δυναμικά στον ήδη ισχυρό ανταγωνισμό που υπάρχει στην αγορά καταστημάτων ευκολίας (convenience stores). Επιδιώκει την δημιουργία φυσικών καταστημάτων γειτονιάς, μεγέθους 100 – 200 τετραγωνικά και μέσο κόστος επένδυσης 200.000 ευρώ. Σύμφωνα με τον Χάρη Τάκα, γενικός διευθυντής – Quick Commerce στην efood τα efood local, στόχος είναι τα καταστήματα να προσφέρουν προϊόντα καθημερινής χρήσης, καφέ, καπνικά, σφολιάτες και γεύματα.
«Θέλαμε ένα concept φρέσκο που να καλύπτει τις ανάγκες της γειτονιάς, προσφέροντας το πρωινό, το γλυκό, το snacking, προϊόντα για τη βόλτα σε συνδυασμό με την καινοτομία του efood σε προϊόντικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο τεχνολογίας» τονίζει ο κ. Τάκας.
Τα σημεία επιλέγονται με κριτήριο να βρίσκονται σε κεντρικές τοποθεσίες, με έντονη διέλευση σε χαμηλή ταχύτητα. Διερευνώνται, επίσης, οι πυκνοκατοικημένες περιοχές. Προς το παρόν η βαρύτητα για την ανάπτυξη του δικτύου πέφτει στην Αθήνα.
Ο τζίρος στον κλάδο της μικρής λιανικής φτάνει τα 2 δισ. ευρώ
Ο συνολικός τζίρος των σημείων μικρής λιανικής όπως καταστημάτων ψιλικών, περιπτέρων και convenience stores, εκτιμάται σύμφωνα με τον κ. Τάκα ότι ανέρχεται σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ κατά τον ίδιο υφίστανται περίπου 10.000 καταστήματα πανελλαδικά.
Μέρος αυτού του τζίρου θα επιδιώξει να αποσπάσει μέσω της δραστηριοποίησή της και η efood. Αυτή τη στιγμή το κάθε κατάστημα efood local διαθέτει περισσότερους από 2.000 κωδικούς προϊόντων και λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο όλες τις ημέρες της εβδομάδας από τις 08.00 έως και τις 00.00, ενώ ανάλογα με την περιοχή και τις ανάγκες της το ωράριο μπορεί να διευρύνεται. Το μοντέλο ανάπτυξης βασίζεται τόσο σε ιδιόκτητα όσο και σε franchise καταστήματα.
Τι θα γίνει με τα Kiosky’s
Τα καταστήματα Kiosky’s που αριθμούν τα 50 καταστήματα, τα είχε εξαγοράσει με την απόκτηση μέρος του ομίλου Μούχαλη η efood. Θα παραμείνουν ως έχουν και συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους αυτόνομα. Σε μεμονωμένες, όμως, περιπτώσεις και εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις όπως η δυνατότητα λειτουργίας ζεστής γωνιάς, ένας δικαιοδόχος θα μπορεί να μετατρέψει το κατάστημά του σε efood local.
Η επιλογή της λέξης «local»
Στο ερώτημα εάν είναι ανταγωνιστικό το δίκτυο efood local προς τα Kiosky’s, ο κ. Τάκας υποστήριξε ότι η νέα αλυσίδα που δημιουργείται ήρθε να δώσει νέες λύσεις και δεν αποτελεί ανταγωνιστικό brand στα Kiosky’s.
Αναφορικά με τη χρήση της λέξης «Local» στην ονομασία των καταστημάτων ο κ. Τάκας απάντησε ότι η λέξη local αποτελεί μία λέξη με ευρεία χρήση, που υποδηλώνει την εντοπιότητα ενώ από τη νεότερη γενιά χρησιμοποιείται η λέξη «λοκάλι» για να χαρακτηρίσει κάποιον που γνωρίζει καλά τα πράγματα σε μία γειτονιά.
Η απόφαση για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου δικτύου προήλθε από τη θυγατρική του ομίλου Delivery Hero στην Ελλάδα, την efood, και σύμφωνα με τον κ. Τάκα κέρδισε την εμπιστοσύνη του ομίλου. Την ίδια στιγμή, ο όμιλος Metro είχε ήδη δημιουργήσει τα My market Local, μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ γειτονιάς,
Ο σχεδιασμός για την πλήρη ανάπτυξη του νέου εγχειρήματος αναμένεται να ξεδιπλωθεί από το πρώτο εξάμηνο του 2025 και ύστερα, με τον κ. Τάκα να υποστηρίζει ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός καταστημάτων προς ανάπτυξη και ότι αυτό είναι κάτι που θα οριστικοποιηθεί με την έλευση της νέας χρονιάς.
Ο Covid συνέβαλε στην ανάπτυξη της μικρής λιανικής
Η μικρή λιανική, αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας, όταν ίσχυε η απαγόρευση κυκλοφορίας, που επέτρεπε μόνο κάποια χιλιόμετρα μετακίνησης, από τον τόπο κατοικίας.
Mε αυτόν τον τρόπο τα παντοπωλεία της γειτονιάς, μίνι μάρκετ, ακόμη και περίπτερα, ήρθαν ξανά στο προσκήνιο, με καταναλωτές να τα επισκέπτονται πολύ πιο συχνά, σε σχέση με το παρελθόν.
Η έρευνα που είχε πραγματοποιήσει το 2021 η NielsenIQ έδειχνε ότι ενώ προ κορωνοϊού ένα 14% (όσων επισκέπτονται τη μικρή λιανική) πήγαινε από 2-5 φορές την εβδομάδα σε μίνι μάρκετ, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 24%. Στο περίπτερο πηγαίνει 2-5 φορές την εβδομάδα το 25% έναντι 15% προ κορωνοϊού, ενώ στα καταστήματα ψιλικών το ποσοστό είναι τώρα 22% έναντι 14% προ πανδημίας.
Οι παίκτες της μικρής λιανικής
Κυρίαρχη θέση διατηρούν στον τομέα των convenience stores τα Ok! Anytime Markets, τα οποία έκαναν την εμφάνισή τους το 2004 και αποδείχθηκαν ως το καθαρόαιμο παράδειγμα της μικρής λιανικής.
H εν λόγω εταιρεία διατηρεί δίκτυο που υπερβαίνει τα 150 καταστήματα με εμβαδόν από 80 έως 120 τ.μ., ενώ το μείγμα των προϊόντων που διαθέτουν αποτελείται γαλακτοκομικά, τρόφιμα ξηρού φορτίου, ψυγείου-κατάψυξης, οπωρολαχανικά, είδη πρώτης ανάγκης καθώς και καπνικά προϊόντα, όλα στη λογική του συσκευασμένου αγαθού κατανάλωσης. Τα καταστήματα λειτουργούν καθημερινά από τις 8 το πρωί, έως τις 11 το βράδυ.
Αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντατικοποιούν την παρουσία τους στο συγκεκριμένο κανάλι πώλησης. ΑΒ Βασιλόπουλος, My market, Μασούτης και Κρητικός, δοκιμάζουν και αυτοί το μοντέλο του franchise με καταστήματα αυτού του τύπου.
Ήδη από το 2012 η ΑΒ Βασιλόπουλος αναγνώρισε ότι τα αστικά καταστήματα ευκολίας μπορούν να αποτελέσουν ευκαιρία ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Δημιούργησε τα σημεία πώλησης ΑΒ Shop & Go, για τα αστικά κέντρα και AB Food Market για την περιφέρεια και τα νησιά. Αυτή τη στιγμή ξεπερνούν τα 250 σε όλη την Ελλάδα. Κάθε χρόνο λειτουργούν περίπου 50 νέα καταστήματα αυτού του τύπου από πλευράς της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Η My market, εταιρεία που ανήκει στον όμιλο Metro, εντός του 2024 έχει σχεδιάσει να αναπτύξει 20 έως 25 καινούργια μικρά καταστήματα γειτονιάς, My market Local, με επέκταση ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, ενώ σκοπός είναι να φτάσει τα 80 έως 85 σημεία franchise έως και το 2025.
Αντίστοιχα και ο Κρητικός έχει δημιουργήσει μικρά καταστήματα που βαδίζουν στην ίδια λογική των convenience και ανάπτυξη μέσω franchise. Ο Κρητικός μέσω της εξαγοράς των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών το 2022 απέκτησε και ορισμένα ακόμη μικρά καταστήματα λιανικής σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης με την ονομασία «Γρήγορα Μάρκετ». Αντίστοιχες προσπάθειες με αυτή των efood local στη Θεσσαλονίκη αποτελούν οι αλυσίδες 4all, Yes Stores και Today’s.