Τα πλοία δένει η Πανελλήνια Ναυτιλιακή Ομοσπονδία (ΠΝΟ) και ανακοινώνει απεργία για το διάστημα 22-23 Οκτωβρίου, με αίτημα να αυξηθούν κατά 12% οι μισθοί.
Οι ακτοπλόοι, όμως, καλούν την ΠΝΟ να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις και να αναστείλει την επερχόμενη απεργία.
Με επιστολή του προς τον γενικό γραμματέα της ΠΝΟ, Μανώλη Τσικαλάκη, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) καλεί την ΠΝΟ να ανακαλέσει την απόφαση περί απεργίας και να επανέλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων «σε κλίμα καλής πίστης και με ρεαλιστικές επιδιώξεις, εντός των ορίων που τίθενται από τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, αλλά και των προκλήσεων και των επιπτώσεων της πράσινης μετάβασης των πλοίων, που ήδη εφαρμόζονται όπως γνωρίζετε από το 2024 και θα ενταθούν το 2025».
Η Διοίκηση του ΣΕΕΝ από την πλευρά της, παραμένει σταθερή στη συνέχιση των συζητήσεων για την υπογραφή των νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, τονίζει ο Σύνδεσμος.
Ο ΣΕΕΝ απαντάει σε όλες τις αιτιάσεις της ΠΝΟ και σημειώνει:
- Ο Σ.Ε.Ε.Ν. αρνείται κατηγορηματικά την αναφορά σε «αδιάλλακτη στάση», καθώς «ουδέποτε αρνήθηκε τη συζήτηση των όσων αιτημάτων προβάλατε εν πρώτοις δια της από 1.8.2024 εξώδικης γνωστοποίησης – δήλωσης και πρόσκλησης που επίσης κοινοποιήσατε δια δικαστικού επιμελητή. Προς το σκοπό αυτό άλλωστε, με θετική πρόθεση ανταλλαγής απόψεων και πνεύμα ουσιαστικής διαβούλευσης, σας καλέσαμε σε πρώτη συνάντηση έναρξης διαπραγματεύσεων με σκοπό τη σύναψη νέων μεταξύ μας Σ.Σ.Ε. (ακτοπλοΐας και μεσογειακών πλόων) από 1.1.2025».
- αναφορικά με το αίτημα αύξησης όλων των μισθών ενεργείας αξιωματικών και κατώτερων πληρωμάτων σε ποσοστό 12% από 1.1.2025, ο ΣΕΕΝ επαναλαμβάνει ότι «τούτο βρίσκεται εκτός της ελληνικής οικονομικής, κοινωνικής και εργασιακής πραγματικότητας, όπως αυτή διαμορφώνεται από την πορεία της εθνικής οικονομίας, τις τιμές ΑΕΠ, τον δείκτη τιμών καταναλωτή αλλά και τα επίπεδα αυξήσεων στα οποία κυμαίνεται η πλειοψηφία των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων της χώρας μας. Η πρότασή μας για αυξήσεις σε ποσοστό της τάξεως του 3% ανταποκρίνεται στις σημερινές διαμορφούμενες συνθήκες, ενώ καλύπτει πλήρως την αύξηση του πληθωρισμού».
- Ο Σύνδεσμος υπενθυμίζει ότι βάσει των Σ.Σ.Ε. για τα έτη 2023-2024 «που έχουμε υπογράψει, τα πληρώματα της επιβατηγού ναυτιλίας έλαβαν στα δυο αυτά έτη, αθροιστικά, συνολική αύξηση των αποδοχών τους άνω του 11% (6% για το 2023 και 5% για το 2024), ποσοστό που υπερβαίνει θεαματικά τις όποιες αυξήσεις έχουν δοθεί τα χρόνια αυτά σε οποιονδήποτε κλάδο της ελληνικής οικονομίας».
- Παράλληλα σημειώνει ότι βρίσκεται δίπλα στον Έλληνα ναυτικό και για τον «λόγο αυτό άλλωστε, σε αναγνώριση των προσπαθειών τους για τη στήριξη της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, ως Σ.Ε.Ε.Ν, συνεχίσαμε την υπογραφή Σ.Σ.Ε. με αυξήσεις στους βασικούς μισθούς, στα επιδόματα αλλά και τις έξτρα εργασίες, ακόμη και στα χρόνια της πανδημίας, όταν υπήρξε καθίζηση της κίνησης και κατά συνέπεια των εσόδων των πλοίων, με στόχο οι ετήσιες αποδοχές των πληρωμάτων μας να καλύπτουν τουλάχιστον την εκάστοτε αύξηση του πληθωρισμού».
- Όσον αφορά τα περί κερδοφορίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών ο ΣΕΕΝ υποστηρίζει ότι από «τα επισήμως δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών του κλάδου, από όπου με σαφήνεια προκύπτει ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τα τελευταία 5 χρόνια έχουν καταγράψει αθροιστικές ζημιές ύψους 98.000.000 ευρώ».
- ως προς την αναφορά της ΠΝΟ στην «είσπραξη επιδοτήσεων αγόνων γραμμών από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ύψους 150.000.000 ευρώ ετησίως» ο ΣΕΕΝ διευκρινίζει ότι «τα εν λόγω ποσά αποτελούν αποζημιώσεις για εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, προκειμένου να καλυφθεί μέρος του λειτουργικού κόστους των πλοίων που προσφέρουν την αναγκαία σύνδεση στις λεγόμενες «άγονες» γραμμές για την κάλυψη της κατά ελάχιστον διασύνδεσης των ‘’αγόνων‘’ νησιών προς εξασφάλιση της εδαφικής συνοχής και προστασία της νησιωτικότητας της χώρας μας».
- Προσθέτει ότι «η εξόφληση των αποζημιώσεων αυτών λαμβάνει χώρα με μεγάλη καθυστέρηση και συγκεκριμένα σήμερα, Οκτώβριο 2024, έχουν εξοφληθεί αποζημιώσεις για υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί έως τον Μάρτιο 2024». Παρόλα αυτά, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις χωρίς να έχουν εισπράξει τα εν λόγω ποσά, έχουν ήδη καταβάλει τον ΦΠΑ ως έχουν υποχρέωση και έχουν προβεί στην πληρωμή των αμοιβών των πληρωμάτων, των καυσίμων, των λιμενικών τελών και δικαιωμάτων και όλων των λοιπών εξόδων.