Σημαντική άνοδο στις αφίξεις πλοίων και επιβατών παρουσιάζει φέτος η κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Tο 2024 θα είναι μια χρονιά ρεκόρ καθώς εκτιμάται ότι η κίνηση θα φτάσει τα 5.500 πλοία ενώ ο αριθμός των επιβατών – τουριστών θα ξεπεράσει τα 6 εκατομμύρια, σύμφωνα με την Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος – ΕΛΙΜΕ σε 49 ελληνικά λιμάνια, το 2023 υπήρξε χρονιά ρεκόρ για την ελληνική κρουαζιέρα. Οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 5.230 με 7.003.150 επιβάτες, δηλαδή επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022.
Η ΕΕΚΦΝ με βάση τα στοιχεία που έχει στα χέρια της προχωρά σε ενέργειες που αφορούν την εξέταση της κίνησης των πλοίων σε προορισμούς της Επικράτειας.
Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν αφορούν την κίνηση των εκατομμυρίων επιβατών. Στόχος είναι να αποτρέπεται η δημιουργία συνωστισμού στις αφίξεις.
Τα θέματα που θέτει η ΕΕΚΦΝ
Τα θέματα που η ΕΕΚΦΝ θέτει κατά προτεραιότητα, προκειμένου να εξεταστούν από τα αρμόδια Όργανα της Κεντρικής Διοίκησης και ιδιαίτερα από αυτό της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, είναι τα ακόλουθα:
- Η κίνηση της κρουαζιέρας σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων στους Ελληνικούς λιμένες για την φετινή περίοδο εκτιμάται ότι θα φτάσει 5.500 πλοία με αριθμό επιβατών – τουριστών που θα ξεπεράσουν τα 6 εκ.
- Αναφορικά δε με την σημασία του κλάδου και τα οφέλη για την τοπική κοινωνία των 60 και πλέον προορισμών κρουαζιέρας στην Ελληνική Επικράτεια, καθώς και την Εθνική Οικονομία, η Ένωση αναφέρει τα ακόλουθα:
- Τις απευθείας δαπάνες των επισκεπτών στις επισκέψεις των στην τοπική αγορά.
- Τη στήριξη του εμπορίου από προμήθειες υλικών, τροφίμων, κυρίως Ελληνικών προϊόντων, καυσίμων κλπ. ως επίσης επισκευές, συντηρήσεις, ανακαινίσεις πλοίων κλπ.
- Τα αυξημένα οφέλη από την ανάπτυξη του homeporting (υπηρεσίες, αεροδρόμια, ξενοδοχεία).
- Την αύξηση των συναλλαγματικών αποθεμάτων στη Χώρα μας.
- Τα λιμενικά τέλη, τα τέλη επιβατών, καθώς και αυτά για την εφαρμογή των απαιτήσεων που προβλέπονται από την Διεθνή Σύμβαση SOLAS για την ασφάλεια (security) ISPS Code.
- Τις δαπάνες για την παραλαβή στερεών και υγρών αποβλήτων και καταλοίπων.
- Τις δαπάνες στα μέσα μεταφορών.
- Τις δαπάνες προσωπικού των τουριστικών γραφείων,
- Τα πολλή σοβαρά οφέλη από την απασχόληση εργατικού δυναμικού στις ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις του Πειραιά και των άλλων μονάδων στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και μακρύτερα, όπως στην Χαλκίδα και τη Σύρο, που προσφέρει ο κλάδος με τις αναγκαίες εργασίες επισκευών και συντηρήσεων των πλοίων.