Επενδύσεις ύψους 2 εκατ. ευρώ δρομολογεί η Mediterra με τη θυγατρική της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ)για τους επόμενους μήνες, ενώ ακόμη 7-8 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν έως το 2030.
Μετά την απόφαση της UNΕSCO να συμπεριλάβει τη μαστίχα Χίου στον κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς αλλά και την απόφαση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκου που θεωρεί τη μαστίχα φυσικό φάρμακο, φυτικής προέλευσης, η διοίκηση της Mediterra προτεραιοποιεί την αναβάθμιση του εταιρικού παραγωγικού αποτυπώματος και την ενσωμάτωση νέων καινοτομιών.
Έμφαση δίνεται στα προϊόντα υγείας και συγκεκριμένα στην παραγωγή και περαιτέρω ανάπτυξη των παραφαρμακευτικών προϊόντων σε πρώτη φάση και ίσως και φαρμάκων αργότερα, των συμπληρωμάτων διατροφής, των λειτουργικών τροφίμων και των medical devices.
Κέντρο Έρευνας Μαστίχας
Το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας, που εγκαινιάστηκε το Σάββατο 29 Απριλίου στην Καλλιμασιά της Χίου, θα συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση, προσφέροντας το κομμάτι της εφαρμοσμένης έρευνας, σε συνέχεια της αυτοχρηματοδοτούμενης επιστημονικής έρευνας που έχει αρχίσει από την ΕΜΧ και τις θυγατρικές της τα τελευταία 20χρόνια.
«Όσο πιο βαθιά κατανοήσουμε τη μαστίχα τόσο πιο πολύ θα ανοίξουμε τη διάσταση της υγείας, η οποία μας απασχολεί» σημείωσε ο κος Γιάννης Μανδάλας, διευθύνων σύμβουλος της Mediterra.
Παρουσία του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου, ο οποίος διατηρεί ένα μικρό ποσοστό στη θυγατρική της ΕΜΧ, δεκάδων μαστιχοπαραγωγών και εκπροσώπων της ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας, την κορδέλα των εγκαινίων έκοψε εμφανώς συγκινημένος ο sir Μενέλαος Πάγκαλος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της AstraZeneca.
Ο sir Πάγκαλος, όντας Χιώτης από τον Βροντάδο, δήλωσε υπερήφανος για το νέο «παιδί» της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, το οποίο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχα ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού.
Στις υψηλής τεχνολογικής ενσωμάτωσης παραγωγικές εγκαταστάσεις του Κέντρου θα μπορούν να παράγονται πιλοτικά φαρμακευτικά, καλλυντικά, προϊόντα στοματικής υγιεινής, συμπληρώματα διατροφής και παραφαρμακευτικά σκευάσματα.
Στο Κέντρο Έρευνας Μαστίχας, μια επένδυση 3 εκατ. ευρώ, συμμετέχουν η Ένωση Μαστιχοπαραγών Χίου και η θυγατρική της Mediterra με 36% έκαστη, η φαρμακευτική βιομηχανία Iasis Pharma με 20%, η FarmaQ και η pharmagnose, η spin-off εταιρεία της Φαρμακευτικής Σχολής Αθήνας. Οι τελευταίες διαθέτουν από 4%.
Οι κορυφαίες αγορές
Με ποσοστό άνω του 80% της παραγωγής και των μεταποιημένων προϊόντων να εξάγονται, το προσωνύμιο της μαστίχας ως «λευκός χρυσός» δικαιώνεται πλήρως.
Οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία, και η Αυστραλία είναι οι σημαντικότερες αγορές της μαστίχας, καθώς απορροφούν το ¼ της παραγωγής μαστίχας. Κυρίως ως πρώτη ύλη για την παραγωγή παραφαρμακευτικών προϊόντων.
Σημειώνεται ότι ο τζίρος της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών για το 2022 ανήλθε στα 25 εκατ. ευρώ, ενώ οι πωλήσεις της Mediterra έφθασαν σχεδόν στα 11 εκατ. ευρώ.
Ξανά στο εξωτερικό τα mastihashop με νέους όρους
Εν τω μεταξύ, σε εμπορικό επίπεδο, η διοίκηση της Mediterra επιδιώκει να ξαναβγεί στο εξωτερικό με σημεία πώλησης και συγκεκριμένα σε χώρες, όπως το Κατάρ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Κύπρος και η Σαουδική Αραβία.
Η νέα προσπάθεια επέκτασης των mastihashop στις αγορές του εξωτερικού θα γίνει με νέους πιο ευνοϊκούς όρους ανέφερε ο κος Μανδάλας και ήδη έχει οριστικοποιηθεί το σχέδιο εξωστρέφειας.
Να σημειωθεί πως σε όλες αυτές τις χώρες η εταιρεία διέθετε καταστήματα τα οποία έκλεισαν λόγω της πανδημίας.
Αυτή τη στιγμή το δίκτυο των mastihashop αριθμεί 8 καταστήματα, όλα εντός Ελλάδας.
Τα κύρια κανάλια διάθεσης των προϊόντων μαστίχας είναι τα σούπερ μάρκετ απ’ όπου προέρχεται το 30% των πωλήσεων, τα φαρμακεία, το travel trade (αεροδρόμια) και η επιλεκτική διανομή.
Τα προϊόντα
Στο πλούσιο κωδικολόγιο της εταιρείας, εκτός από τη σκόνη μαστίχας, περιλαμβάνεται το μαστιχέλαιο και η τυποποιημένη τσίχλα ΕΛΜΑ (Ελληνική Μαστίχα), η πρώτη ελληνική τσίχλα με μαστίχα Χίου, το μερίδιο αγοράς της οποίας διαμορφώνεται στο 6-7%.
Επιπλέον, με βάση τις κλινικά αποδεδειγμένες ιδιότητες της μαστίχας Χίου, η εταιρεία έχει αναπτύξει τη σειρά προϊόντων υγείας Art of Nature για το γαστρεντερικό σύστημα, τη στοματική υγιεινή και τη φροντίδα του δέρματος, καθώς και σειρά καλλυντικών.
Μέρος της παραγωγής μεταποιείται μέσω της θυγατρικής Mediterra σε λικέρ μαστίχας, γλυκά του κουταλιού, μπάρες δημητριακών, μπισκότα, χαλβαδοπιτάκια, παστίλιες για το λαιμό, με τη γκάμα των προϊόντων αξιοποίησης των ευεργετικών ιδιοτήτων της χιώτικης μαστίχας συνεχώς να διευρύνεται.
Οι επενδύσεις στα μανταρίνια και στα πρόβατα
Στο πλαίσιο της προστασίας αλλά και της ανάδειξης των προϊόντων του νησιού, όπως τα μανταρίνια και το χιώτικο πρόβατο, η Mediterra έχει αναλάβει επενδυτικές πρωτοβουλίες ώστε να συμβάλλει στην ανάπτυξη της τοπικής αγροτικής οικονομίας.
Έτσι, τον επόμενο μήνα θα παρουσιαστεί η πρώτη σκόνη μανταρινιού. Πρόκειται για προϊόν που δημιουργήθηκε στη μονάδα κρυοξήρανσης της εταιρείας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη ζαχαροπλαστική, στην παρασκευή κοκτέιλ κ.λπ., ενώ θα διανέμεται τόσο στην επαγγελματική αγορά όσο και στη λιανική.
Σημειώνεται ότι μέσω των καταστημάτων της εταιρείας διατίθενται ήδη μαρμελάδα μανταρίνι και τσίκλες μανταρίνι.
Παράλληλα, έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια για τη διάσωση του Προβάτου Χιακής Φυλής, ενός διεθνώς αναγνωρισμένου προβάτου με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Το χιώτικο πρόβατο θεωρείται το καλύτερο στην Ελλάδα και το τρίτο καλύτερο παγκοσμίως, ανάμεσα σε 600 φυλές. Κι αυτό γιατί προσφέρει υψηλή γαλακτοπαραγωγή, ενώ διακρίνεται για την πολυδημία, δηλαδή η ικανότητά του να γεννάει πολλά προβατάκια σε μια γέννα, όταν στις περισσότερες ράτσες μια προβατίνα γεννάει μόνο ένα αρνί.
Την προηγούμενη εβδομάδα αγοράστηκαν τα πρώτα 25 χιώτικα πρόβατα με στόχο να φθάσουν τα 70 – 75. Σε πρώτη φάση ο σχεδιασμός αφορά τη δημιουργία ενός πιλοτικού στάβλου επίδειξης και μέσα στην επόμενη διετία θα αποφασιστεί εάν θα γίνει κάτι μεγαλύτερο.