19.5 C
Athens
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024

Αθηνά Μαρτίνου: Έτσι δημιούργησε τη ναυτιλιακή αυτοκρατορία – Τη δεκαετία του’60 αγοράστηκε το πρώτο πλοίο με τα κέρδη από την γκαλερί της οικογένειας

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Η ψυχή και η ιδρύτρια του ναυτιλιακού κολοσσού Thenamaris Ships Management, Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου έφυγε από τη ζωή πριν δύο μέρες, σε ηλικία 97 ετών.

Η Αθηνά Μαρτίνου άφησε πίσω της σημαντική παρακαταθήκη, όχι μόνο για την οικογένεια της αλλά και για ολόκληρη την ελληνική ναυτιλία.

Η Κεφαλλονίτισσα εφοπλίστρια, που γεννήθηκε στη Γλυφάδα δημιούργησε την αυτοκρατορία της, την δεκαετία του ’60, όταν αγόρασε το πρώτο πλοίο με τα κέρδη από την γκαλερί και τα έργα τέχνης της οικογένειας.

«Είμαι Κεφαλονίτισσα, αλλά ρόλο για την αγάπη μου για τη θάλασσα έπαιξε ότι γεννήθηκα στη Γλυφάδα και έβλεπα τα πλοία να περνάνε και έλεγα στις φίλες μου “και εμείς θα κάνουμε βαπόρια” και το κάναμε. Είχαμε μανία με αυτό και το κάναμε και έκανε βαπόρια όλη η οικογένεια», είχε δηλώσει σε συνέντευξη της.

Πώς δημιούργησε την αυτοκρατορία της

Ο Ιωάννης Μαρτίνος (1907-1977), είχε ένα από τα πιο γνωστά καταστήματα με αντίκες και έργα τέχνης στην Αθήνα. Η καταγωγή του ήταν από τη Στεμνίτσα της Γορτυνίας.

Η σύζυγός του, Αθηνά, με την οποία είχαν 4 παιδιά, γνωστή στους ναυτιλιακούς και κοσμικούς κύκλους ως Νουνού, είχε ρίζες στη ναυτιλία αφού προερχόταν από την παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια Μεθενίτη, με καταγωγή από την Κεφαλονιά και την Ελευσίνα.

Εκείνη ήταν που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην απόφαση της οικογένειας Μαρτίνου να εισέλθει στα ναυτιλιακά πράγματα.

Η πρώτη επένδυση έγινε την δεκαετία του ’60, όταν η Αθηνά Μαρτίνου, προχώρησε στην αγορά του πρώτου πλοίου με τα κέρδη από την γκαλερί και τα έργα τέχνης. Ήταν το φορτηγό με το όνομα «Θανάσης», χωρητικότητας 10.000 τόνων. Το αγόρασαν από την εταιρεία του Ν. Λιβανού.

Τα δύο πρώτα πλοία τα διαχειριζόταν η ναυτιλιακή επιχείρηση της οικογένειας Μεθενίτη που είχε έδρα τον Πειραιά και η Kronos Shipping του Δ. Λεμού που είχε έδρα στο City του Λονδίνου.

Το 1971, η Αθηνά Μαρτίνου αποφάσισε να πάρει στα χέρια της τη διαχείριση των πλοίων της οικογένειας. Μαζί με τους γιους της, Θανάση, Ντίνο και Ανδρέα, ίδρυσε την εταιρεία Thenamaris Ships Management.

Μετά από λίγο καιρό, αγόρασε και τρίτο πλοίο. Η ανάπτυξη της εταιρείας ήταν αλματώδης καθώς σε μόλις τέσσερα χρόνια, το 1975, η Thenamaris ήλεγχε έναν στόλο αποτελούμενο από 36 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 850.000 τόνων.

Στα πρώτα χρόνια, στο τιμόνι δίπλα στην Αθηνά ήταν ο πρωτότοκος γιος της Θανάσης, ενώ στην επιχείρηση μπήκαν σταδιακά ο Ντίνος και ο Ανδρέας. Τα τρία αδέλφια έμειναν μαζί μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Το 1991, η Αθηνά αποφασίζει να παραδώσει τα ηνία στα παιδιά της. Ο Θανάσης Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δημιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime.

Το 1997, ακολούθησε ο Ανδρέας, προχωρώντας στην ίδρυση της ναυτιλιακής Minerva Marine, αφήνοντας στο τιμόνι της μητρικής εταιρείας Thenamaris τον Ντίνο.

Τη Minerva πλέον έχει αναλάβει ο γιος του Ανδρέα, ο Ανδρέας jounior και τη Thenamaris ο Νικόλας Μαρτίνος γιος του Ντίνου.

«Δεν ήμουν μόνη μου σ’ αυτή την προσπάθεια»

Η Αθηνά Μαρτίνου έχει μιλήσει με συγκινητικά λόγια για τη στήριξη που έλαβε από την οικογένεια.

Όπως έχει πει παλαιότερα, «σε αυτή την προσπάθεια, δεν ήμουν μόνη μου. Κοντά μου ήταν από την πρώτη στιγμή ο άνδρας μου, αλλά κυρίως ήταν ο γιος μου Θανάσης, ο οποίος από δεκατεσσάρων ετών έκανε στατιστικές και έγραφε πόσο πλήρωμα, τι χρειάζεται ένα πλοίο. Ο άνδρας μου, ο Ιωάννης Μαρτίνος, αγαπούσε τη θάλασσα. Ο Θανάσης, από την πρώτη συζήτηση ήταν ενεργό μέρος σε αυτή την προσπάθεια. Δεν ήμουν η κινητήριος δύναμη, αλλά ήμουν ο άνθρωπος που μπορούσε να τα κάνει τα δύσκολα, εύκολα. Όταν θέλεις κάτι, μπορείς να το κάνεις. Διευθυντιλίκι δεν έκανα ποτέ. Τη Thenamaris αγαπούσα, όχι το διευθυντιλίκι. Αυτό που ήθελα ήταν να πληθαίνουν τα βαπόρια μου και αυτό έγινε».

Για την προσωπικότητα της Αθηνάς Μαρτίνου, το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, που ίδρυσαν τα εγγόνια της, επισημαίνει μεταξύ άλλων:

«Είναι η αγάπη για την ίδια τη ζωή που την καθορίζει. Η ίδια, όπως χαρακτηριστικά λέει, είναι «σαν τη θάλασσα, γένους θηλυκού». Όλη η στάση της απέναντι στη ζωή, είναι όπως και απέναντι στη θάλασσα. Αγάπη και πάθος, σεβασμός και αφοσίωση. Για αυτό αποδέχεται τη ζωή με όλες τις πλευρές της, είτε ήρεμη και γαλήνια, είτε ταραγμένη και τρικυμιώδη. Γιατί η Αθηνά Ι. Μαρτίνου, σαν τη θάλασσα, δεν είναι ποτέ στατική. Τολμηρή και φιλόδοξη, εργατική και επίμονη, διακριτική και χαμηλών τόνων, είναι η Νουνού της ελληνικής ναυτιλίας.

Για κάθε πράξη, κάθε κίνηση στη ζωή της Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, η θάλασσα αποτέλεσε πηγή έμπνευσης. Στάθηκε γενναιόδωρη μαζί της, όπως σε όσους την αγαπούν και τη σέβονται. Κυνήγησε με πολλή δουλειά, δυναμισμό και πάθος το όνειρό της, και κατάφερε να κερδίσει με την αξία της τον σεβασμό και την αναγνώριση του κόσμου της ναυτιλίας.

Η Αθηνά Ι. Μαρτίνου επιστρέφει πάντα στη θάλασσα για να αντλήσει δύναμη, και σε εκείνη θέλει να ανταποδώσει τη γενναιοδωρία που της έδειξε. Όπως τα κύματα της θάλασσας μας ταξιδεύουν μακριά, έτσι και εκείνη με την ουσιαστική, αλλά αθόρυβη κοινωφελή δράση του Ιδρύματός της, θέλει να συμβάλει καθοριστικά στην υλοποίηση έργων προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας, να τη βοηθήσει να υπερβεί τους ορίζοντές της, να ταξιδέψει, να πάει μακριά».

Η κηδεία της Αθηνάς (Νουνού) Μαρτίνου θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, στις 13.00 στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Κυριαρχεί η ελληνική ναυτιλία παγκοσμίως – Η εξέλιξη του ελληνόκτητου στόλου

Απόλυτος κυρίαρχος στις θάλασσες παγκοσμίως είναι ο ελληνικός στόλος, όπως δείχνουν τα στοιχεία της...

Δεξαμενόπλοια VLCCΤ- Μεγάλα τύπου: Έσπασαν φέτος ρεκόρ κερδοφορίας – Οι 2 τύποι πλοίων με τα μεγαλύτερα κέρδη

Κάθε ρεκόρ κερδοφορίας έσπασαν φέτος τα μεγάλα τύπου δεξαμενόπλοια VLCC. Οι ναύλοι των VLCCs θα...

«Δένει» τα πλοία η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία: Ανακοίνωσε απεργία, με αίτημα αυξήσεις 12%

Τα πλοία δένει η Πανελλήνια Ναυτιλιακή Ομοσπονδία (ΠΝΟ) και ανακοινώνει απεργία για το διάστημα...