20.8 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024

Απροσδόκητη Σύμμαχος η Τουρκία στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Η Αλήθεια για το Βρετανικό Φιρμάνι

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Έναν απροσδόκητο σύμμαχο βρήκε ξαφνικά η Ελλάδα για την υπόθεση επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα .Οι δηλώσεις της Τουρκίας αναδεικνύουν μια έκπληξη ,δεδομένου ότι παρουσιάζουν έναν ξαφνικό συνεργάτη σε ένα ζήτημα που πολλές φορές έχει δημιουργήσει διχασμούς μεταξύ των δύο χωρών.

Στην 24η Σύνοδο της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης, η Τουρκία, διά στόματος της Ζεϊνέπ Μποζ από το Υπουργείο Πολιτισμού, αμφισβήτησε τη νομιμότητα του οθωμανικού φιρμανιού που επικαλείται η Βρετανία για την αγορά των Γλυπτών του Παρθενώνα το 1816.

Η Μποζ δήλωσε: «Δεν είναι σε γνώση μας έγγραφο που να νομιμοποιεί αυτή την αγορά». Αυτή η επιβεβαίωση ενίσχυσε τις ελληνικές θέσεις, ενώ η τουρκική εφημερίδα Hürriyet δημοσίευσε άρθρο με τίτλο: «Η Τουρκία τσαλάκωσε το κύριο επιχείρημα των Βρετανών».

Η τουρκική εφημερίδα Hürriyet δημοσιεύσε άρθρο με τίτλο: «Ο γείτονας ευχαριστημένος με τη θερμή υποστήριξη: ‘Η Τουρκία τσαλάκωσε το κύριο επιχείρημα των Βρετανών’». Παρόλο που το Βρετανικό Μουσείο αναφέρει πως οι συνομιλίες συνεχίζονται, η Αθήνα δεν έχει λάβει ακόμα θετική απάντηση.

Η Τουρκία διεκδικεί την επιστροφή πολλών αρχαιολογικών ευρημάτων από ευρωπαϊκά μουσεία, όπως η Πύλη της Ιστάρ στο Βερολίνο και η προτομή της Νεφερτίτης. Με αφορμή το σκάνδαλο κλοπής αρχαιοτήτων από το Βρετανικό Μουσείο, η Τουρκία ξεκίνησε την καμπάνια «Θέλουμε πίσω τις αρχαιότητες της Ανατολίας» στηρίζοντας την Ελλάδα, τη Νιγηρία και την Κίνα στις αντίστοιχες διεκδικήσεις τους. Η Τουρκία επιδιώκει να αναδείξει τον «πολιτισμό της Ανατολίας» ως ομπρέλα που περιλαμβάνει διάφορες αρχαιότητες, ανεξάρτητα από την ιστορική τους καταγωγή.

Σε ένα  πρόσφατο άρθρο του, ο υποψήφιος διδάκτωρ προϊστορίας και αρχαιολογίας, Ερμάν Ερτουρούλ, αναδεικνύει τη σημασία της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς της Τουρκίας. Εκφράζοντας την ανάγκη να αναληφθεί δράση για την επιστροφή των έργων που απομακρύνθηκαν από την Τουρκία, υποστηρίζει ότι η Ανατολία είναι ένας πλούσιος πολιτιστικός θησαυρός που αξίζει να προστατευτεί.

 Η σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Τουρκίας δεν πρέπει να υποτιμάται ή να αντικατασταθεί από άλλες χώρες, όπως η Αγγλία, ειδικά ως ένδειξη κατανόησης από την περίοδο της αποικιοκρατίας. Προτρέπει την Τουρκία να αναλάβει τον ρόλο της προστάτη της δικής της πολιτιστικής κληρονομιάς, απορρίπτοντας την ιδέα ότι χρειάζεται προστασία από άλλες χώρες.

Επιπλέον, αναφέρει την περίπτωση της Ζεϊνέπ Μποζ, η οποία προσπαθεί να επιστρέψει αντικείμενα στην Τουρκία με επιστολή προς το Βρετανικό Μουσείο.

Τέλος, επισημαίνει ότι οι προσπάθειες για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι μέρος μιας ευρύτερης συζήτησης σχετικά με την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την αντιμετώπιση της παρελθοντικής αποικιοκρατίας.

Αποκαλύψεις για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Το 2019, ο Ιρανός ερευνητής Σαριάν Παναχί, ειδικός στην οθωμανική γραφή, αποκάλυψε ότι δεν υπάρχει κανένα φιρμάνι για τη μεταφορά των Γλυπτών του Παρθενώνα. Αυτή η διαπίστωση επιβεβαιώθηκε από τους Τούρκους ερευνητές Ζεϊνέπ Εγκέν και Όρχαν Σακίν, σε συνέντευξη που παραχώρησαν στο Μουσείο της Ακρόπολης στις 18 Φεβρουαρίου 2019. Οι δύο επιστήμονες, μετά από εκτενή έρευνα στα οθωμανικά αρχεία, τόνισαν ότι τα έγγραφα του Λόρδου Έλγιν δεν αποτελούσαν φιρμάνι, αλλά πιθανόν ένα προσωπικό γράμμα. Ο Σακίν διευκρίνισε ότι μόνο ο Σουλτάνος μπορούσε να υπογράψει φιρμάνια και ότι η άδεια που δόθηκε ήταν μόνο για επίσκεψη, όχι για την εξαγωγή των Γλυπτών.

Το άρθρο στο τούρκικο Anadolu

Η πόλη του Αφιονκαραχισάρ στην Τουρκία αποτελεί έναν σημαντικό πολιτιστικό και ιστορικό κόμβο. Από την αρχαιότητα, όπου γνωστοί πολιτισμοί όπως οι Χετταίοι, Φρύγες, Λυδοί και Πέρσες επηρέασαν την περιοχή, μέχρι την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και την κατάληψη της πόλης από τους Βυζαντινούς, η ιστορία της Αφιονκαραχισάρ είναι πλούσια και πολυεπίπεδη.

Μέσω ενός δημοσιεύματος του τουρκικού κρατικού πρακτορείου Anadolu, η πόλη προωθείται ως τουριστικός προορισμός, επισημαίνοντας τις πτυχές της πολιτιστικής της κληρονομιάς. Χρησιμοποιεί εκφράσεις που αφήνουν να εννοηθεί ότι η Ανατολία  έχει ένα ιδιαίτερο άρωμα και δικό της πολιτισμό τον οποίο προβάλει η σύγχρονη Τουρκία. Με τίτλο: «Από τους αρχαίους Φρύγες στα σύγχρονα φεστιβάλ: Το Αφιονκαραχισάρ της Τουρκίας αποκαλύπτει πολύπλευρες δυνατότητες τουρισμού».

Ένας τούρκος αξιωματούχος αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της Ανατολίας και της σύγχρονης Τουρκίας ως σταυροδρόμι πολιτισμών μέσα από τις περιοχές του Αφιονκαραχισάρ, της Αλξανδρέττας και του Γκαζιαντέπ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Economist: Συμφωνία Βρετανίας – Ελλάδας  για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Πότε επιστρέφουν

Αισιόδοξο μήνυμα για επιστροφή στην Ελλάδα των Γλυπτών του Παρθενώνα έδωσε το περιοδικό Economist. Ειδικότερα...

Ηνωμένο Βασίλειο: Έρευνα για καρτέλ σε οκτώ μεγάλους εργολάβους. Στο επίκεντρο οι υψηλές τιμές κατοικίας

Από κόσκινο θα περάσουν οκτώ μεγάλοι εργολάβοι στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς ελέγχονται για δημιουργία...

Βρετανία: Δεύτερο σοκ με το βρέφος που πέθανε από ασιτία δίπλα στο νεκρό πατέρα του. Τι αποκάλυψε η μητέρα του (φωτό video)

Αντιμέτωπη με ένα δεύτερο σοκ για το βρέφος που πέθανε από ασιτία δίπλα στον...