Τα πάνω κάτω έφερε η Apple καθώς έγινε η πρώτη επιχείρηση παγκοσμίως που έκλεισε στο χρηματιστήριο με κεφαλαιοποίηση άνω των $3 τρισ.
Πρόκειται όπως γίνεται αντιληπτό για ένα πολύ σημαντικό ορόσημο που απεικονίζει την αντοχή του iPhone, ενός μοναδικού προϊόντος που συνεχίζει να επηρεάζει τη ζωή και το εμπόριο ανά τον κόσμο.
Η ιστορία της Apple ξεκίνησε το 1976 από ένα γκαράζ στην Καλιφόρνια. Σήμερα η χρηματιστηριακή της αξία είναι διπλάσια της Google και επταπλάσια της Exxon Mobil που για χρόνια δέσποζε ως η ακριβότερη εταιρεία του κόσμου.
Η Apple εξελίχθηκε σε τεχνολογικό κολοσσό που διείσδυσε στις ζωές των καταναλωτών. Παράλληλα, μεταμορφώθηκε σε μετοχή θεμέλιο στα επενδυτικά χαρτοφυλάκια. Οι επενδυτές πιστεύουν στην κυριαρχία της ακόμη και σε περιόδους που οι εντάσεις της Δύσης με την Κίνα αυξάνονται δεδομένου ότι η παραγωγή της Apple έχει σημαντική έκθεση εκεί.
Τη φετινή χρονιά η μετοχή της Apple δείχνει ασταμάτητη με προωθητική δύναμη τη νέα ζήτηση από τις αναδυόμενες αγορές, όπως την Ινδία. Η μετοχή της πέτυχε άνοδο σχεδόν 50% και υπεραπόδοση έναντι του δείκτη Nasdaq που κερδίζει 30%. Πήρε περίπου 42 χρόνια για να φτάσει η κεφαλαιοποίηση της Apple στο $1 τρισ. το 2018 και άλλα δύο χρόνια μετά για να σκαρφαλώσει στα $2 τρισ. το 2020. Για το επίπεδο των $3 τρισ. χρειάστηκαν σχεδόν άλλα τρία χρόνια.
Την Παρασκευή η μετοχή της έκλεισε με άνοδο 2,3% στα $193,97, διαμορφώνοντας τη χρηματιστηριακή της αξία στα $3,05 τρισ.
Για τους θεσμικούς που τη διακρατούν στα χαρτοφυλάκιά τους η μετοχή της Apple θεωρείται καταφύγιο που αντέχει στα περισσότερα σενάρια λόγω του τεράστιου cash flow και της γιγαντιαίας πελατειακής της βάσης. Πρόκειται για μια μετοχή που αγοράζουν ακόμη και όταν η οικονομία δεν τα πηγαίνει καλά.
Μεγάλο μέρος της αντοχής της Apple στηρίζεται στη δύναμη του iPhone που αντιπροσωπεύει γύρω στο ήμισυ του ετήσιου τζίρου. Η εταιρεία έχει πουλήσει περισσότερα από δύο δισεκατομύρια iPhone από τότε που τα πρωτοεμφάνισε το 2007. Μπορεί οι πωλήσεις τους να μην αυξάνονται πλέον με δυνατούς ρυθμούς, ωστόσο, η απόφαση της να αυξήσει τις τιμές με το λανσάρισμα της σειράς Pro το 2019 ενίσχυσε τα συνολικά έσοδα των πωλήσεων.
Η Apple συνεχίζει να δημιουργεί δορυφορικές business γύρω από το iPhone που όχι μόνο προσφέρουν πρόσθετο τζίρο, αλλά διατηρούν το πελατολόγιό της δεμένο στο οικοσύστημά της.
Η κεφαλαιοποίηση της Apple
Η κεφαλαιοποίηση της Apple ξεπέρασε αυτή της αντιπάλου Microsoft που το 2021 έφτασε να αξίζει $2 τρισ. ένα χρόνο μετά την Apple. Φέτος η μετοχή της κερδίζει 40% έχοντας ενισχυθεί από τη συνεργασία της με την Open AI, το λογισμικό της οποίας έχει κλέψει την παράσταση στο χώρο των νέων τεχνολογιών. Η Microsoft σήμερα αξίζει γύρω στα $2,5 τρισ.
Στο τέλος της περυσινής χρονιάς η Apple έδειχνε να ταλαιπωρείται από τις δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα και τους περιορισμούς της Κίνας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID 19. Με την περίοδο των Χριστουγέννων να πλησιάζει δεν κατάφερνε να ικανοποιήσει τη ζήτηση για τα μοντέλα του iPhone 14 και η μετοχή της έκλεισε τη χρονιά με απώλειες σχεδόν 30%.
Φέτος η Apple είχε απανωτά τρίμηνα πτωτικών εσόδων από πωλήσεις για τρίτη φορά αυτήν τη δεκαετία. Το δεύτερο τρίμηνο που έκλεισε την 1η Απριλίου εμφάνισε πωλήσεις $94,8 δισ. , 3% χαμηλότερες σε ετήσια βάση. Η διοίκησή της όμως έδωσε έμφαση στην ανάπτυξη που έβλεπε για το iPhone στις αναδυόμενες αγορές, όπως στις Ινδία, Ινδονησία, Λατινική Αμερική και στη Μέση Ανατολή.
H επιβράδυνση στις ανεπτυγμένες αγορές θα συνεχιστεί
Η ανάπτυξη στις αναδυόμενες αγορές δεν αναμένεται να αντισταθμίσει την επιβράδυνση που παρατηρείται στις ανεπτυγμένες αγορές. Πρόσφατα η UBS υποβάθμισε τη σύστασή της για τη μετοχή σε «ουδέτερη» από «buy», καθώς εκτιμά οτι η επιβράδυνση στις ανεπτυγμένες αγορές θα συνεχιστεί.
«Δεν πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη πέρα από τις τρεις μεγαλύτερες αγορές θα είναι αρκετά μεγάλη για να οδηγήσει τον διατηρήσιμο ρυθμό πωλήσεων των iPhone πάνω από μονοψήφια νούμερα», ήταν η πρόβλεψη της UBS. H μετοχή της έπεσε μετά την υποβάθμιση, αλλά ανέκαμψε μαζί με την αγορά, όταν η Fed αποφάσισε προσωρινή παύση στις αυξήσεις επιτοκίων.
Οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ευρώπη αντιπροσώπευαν περίπου το 70% της ζήτησης για iPhone στο τρίμηνο που έκλεισε την 1η Απριλίου.