Τείχη έχουν υψωθεί ανάμεσα σε μερίδα κατοίκων της Αμοργού και στον Δήμο σχετικά με την επέκταση του Λιμανιού των Καταπόλων με σκοπό να μπορούν να αγκυροβολήσουν και μεγαλύτερα πλοία όπως για παράδειγμα κρουαζιερόπλοια . Υποστηρίζεται επιπλέον, ότι αυτά τα έργα είναι εκτός κλίμακας και προωθούν ένα μοντέλο τουριστικοποίησης του νησιού.
Η «Μελέτη αναβάθμισης λιμενικών εγκαταστάσεων λιμένα Καταπόλων Αμοργού» δόθηκε πριν από λίγες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση από τον δήμο. Περιλαμβάνει τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις για την αύξηση της χωρητικότητας του λιμανιού.
Όπως επισημαίνει, «οι υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις του λιμένα των Καταπόλων έχουν διαμορφωθεί κατά τη δεκαετία του ’80 και συνίστανται σε έναν μόλο διαστάσεων 61 X 15 μέτρων, στον οποίο μπορεί να πρυμνοδετήσει μόνο ένα σκάφος της ακτοπλοΐας ή να πλαγιοδετήσει ένα catamaran.
Ιδιαιτέρως, το πλοίο “Σκοπελίτης” αναγκάζεται να πρυμνοδετεί επί της παραλιακής οδού, εκτείνοντας τον καταπέλτη του επί του πεζοδρομίου, στο οποίο άλλωστε αγκυροβολούν τα σκάφη και οι βάρκες. Δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις για την παραμονή των επιβατών, ενώ και τα οχήματα προς φόρτωση σταθμεύουν επί της παραλιακής οδού, αναγκάζοντας τους επιβάτες να “ακροβατούν” μεταξύ των οχημάτων, διακινδυνεύοντας τη σωματική τους ακεραιότητα. Κατά τον κατάπλου των πλοίων παρατηρείται μεγάλη συμφόρηση οχημάτων στην παραλιακή οδό, εμποδίζοντας την είσοδο και την έξοδο από τον οικισμό».
Επιπλέον, ως συνοδευτικό έργο προτείνεται η χάραξη μιας περιφερειακής οδού που θα οδηγεί τα αυτοκίνητα απευθείας στην επαρχιακή, μήκους 1.750 μέτρων. Μάλιστα, ως επιχείρημα αναφέρεται ότι και η μελέτη φέρουσας ικανότητας του νησιού που έγινε το 2017 (η οποία χαρακτηρίζεται «ξεπερασμένη», παρότι δεν φαίνεται να έχει συμβεί κάτι την τελευταία πενταετία που να… αυξήσει τη φέρουσα ικανότητα του νησιού) αναγνωρίζει τη σημαντική επιβάρυνση του οδικού δικτύου του νησιού από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο.
Τι δηλώνει ο δήμαρχος:
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αμοργού, Λευτέρης Καραΐσκος, εκτιμά ότι το έργο είναι απαραίτητο και δεν θα οδηγήσει σε τουριστικοποίηση του νησιού.
«Τα τελευταία 6-7 χρόνια η αύξηση του τουρισμού είναι μεγάλη. Το λιμάνι βρίσκεται μέσα στον οικισμό και η κυκλοφορία των οχημάτων δημιουργεί σήμερα πρόβλημα στους κατοίκους, τους επισκέπτες και στα καταστήματα. Με την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων θα μπορούν να “δέσουν” μεγαλύτερα πλοία, όπως το “Blue Star Δήλος”, ενώ θα υπάρξει χωροθέτηση για υδροπλάνα. Περαιτέρω θα δημιουργήσουμε εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας μικρής κλίμακας, δηλαδή για πλοία των 50-200 επισκεπτών. Η νομοθεσία απαιτεί τη δημιουργία μιας περιφραγμένης ζώνης για τον έλεγχο των διαβατηρίων, κάτι που σήμερα κάνουμε με αυτοσχέδιες εγκαταστάσεις. Δεν είναι ο στόχος μας τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια».
Όσον αφορά τον περιφερειακό δρόμο, για τον οποίο έχει στο παρελθόν γνωμοδοτήσει αρνητικά η αρχαιολογική υπηρεσία, ο κ. Καραΐσκος υποστηρίζει ότι θα χαραχθεί σε συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού. «Δυστυχώς, ο κόσμος δαιμονοποιεί τα πράγματα», καταλήγει.