Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο που «δεν έχει μόνο πολιτιστικό αλλά και εθνικό χαρακτήρα καθώς επιβεβαιώνει την ελληνική διαχρονικότητα της Μακεδονίας στο βάθος των αιώνων και μετατρέπει την περιοχή σας σε έναν πολιτιστικό πόλο, τολμώ να πω παγκόσμιας εμβέλειας».
«Για μένα είναι μεγάλη τιμή που ως πρωθυπουργός της πατρίδας μας θα έχω την ευκαιρία να συνδέσω το δικό μου όνομα και το όνομα της κυβέρνησής μας με αυτά τα εμβληματικά έργα αναστήλωσης που γίνονται στον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας», συμπλήρωσε.
Δεσμεύτηκε, επίσης, «ότι αυτή η κυβέρνηση θα συνεχίσει νυχθημερόν να αναμετριέται με τα πολλά προβλήματα. Γιατί τα προβλήματα δεν σταματούν ποτέ, δεν τα κρύψαμε ποτέ κάτω από το χαλί αλλά αποδείξαμε ότι με σκληρή δουλειά με μεθοδικότητα, με αποτελεσματικότητα όλα τα προβλήματα μπορούν τελικά να λυθούν».
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε, επίσης, «γουρλίδικη» την Ημαθία γιατί, όπως είπε, στις εκλογές του 2023 έδωσε ποσοστό στη Νέα Δημοκρατία που ξεπέρασε το 50% και υπογράμμισε: «θέλω να γνωρίζετε ότι η αγάπη μου για τη Μακεδονία, η αγάπη μου για την Ημαθία, είναι σταθερή και διαχρονική».
Όλος ο χαιρετισμός Μητσοτάκη στη Μελίκη Ημαθίας
«Καλή χρονιά να έχουμε. Δήμαρχε, αγαπητέ Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, φίλες και φίλοι, θέλησα σήμερα να βρεθώ μαζί σας εδώ στη Μελίκη, στην Ημαθία, για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι ειδικά για το δικό σας το χωριό, να σας πω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» για το εντυπωσιακό ποσοστό που ξεπέρασε το 50% που μας δώσατε στις εθνικές εκλογές του περασμένου Ιουνίου. Μια ψήφο εμπιστοσύνης, αλλά και ευθύνης, στη μεγάλη προσπάθεια την οποία συνεχίζουμε ώστε να κάνουμε την πατρίδα μας πραγματικά μία ευρωπαϊκή χώρα.
Και καθώς ξημερώνει το 2024 πιστεύω ότι μετά από αρκετά δύσκολα χρόνια, για πρώτη φορά μπορούμε να δούμε το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία, με περισσότερο φως, με περισσότερο ήλιο, όπως ηλιόλουστη είναι και η σημερινή μέρα, σε μία Ελλάδα η οποία θα αναπτύσσεται και θα αξιοποιεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
Με έναν αγροτικό κόσμο που, παρά τις δυσκολίες που όλοι αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν, γνωρίζει πολύ καλά ότι απολαμβάνει της στήριξής αυτής της κυβέρνησης και στα εύκολα και στα δύσκολα -γιατί μας έτυχαν και πολλά δύσκολα τα τελευταία χρόνια. Θέλω να θυμίσω ότι μόνο για αγροτικές αποζημιώσεις την τελευταία τετραετία ο ΕΛΓΑ εκταμίευσε ποσό το οποίο ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ οι συνολικές εισφορές από τους αγρότες ήταν 500 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι ο Κρατικός Προϋπολογισμός έβαλε 500 εκατομμύρια παραπάνω, τα οποία δεν θα τα είχε εάν η οικονομία μας δεν αναπτυσσόταν τόσο γρήγορα. Γιατί βλέπετε πως όλα συνδέονται τελικά και πως κεντρικός μας στόχος είναι η συλλογική ευημερία να μετατρέπεται πάντα σε ατομική προκοπή.
Ο δεύτερος λόγος όμως που είμαι εδώ είναι γιατί σε πολύ λίγο θα βρεθώ στον εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο των Αιγών για να εγκαινιάσω ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά μνημεία της πατρίδας μας και αναφέρομαι στο αναστηλωμένο Παλάτι του Βασιλιά Φίλιππου της Μακεδονίας.
Μια κίνηση η οποία δεν έχει μόνο πολιτιστικό αλλά και εθνικό χαρακτήρα, καθώς επιβεβαιώνει τη διαχρονική ελληνικότητα της Μακεδονίας στο βάθος των αιώνων και μετατρέπει την περιοχή σας σε έναν πολιτιστικό πόλο -τολμώ να πω- παγκόσμιας εμβέλειας.
Διότι τώρα πια που εγκαινιάσαμε το Μουσείο -θυμάστε είχα βρεθεί πριν από ένα χρόνο περίπου για τα εγκαίνια- και ολοκληρώνουμε και την αναστήλωση του Παλατιού, θα υπάρχει ένας παραπάνω λόγος για επισκέψεις, όχι μόνο από όλη την Ελλάδα αλλά από όλο τον κόσμο: να έρχονται στην περιοχή σας και να συνδυάζουν τον πολιτιστικό τουρισμό με την εξερεύνηση της πανέμορφης φύσης, με τον γαστρονομικό τουρισμό.
Όλα αυτά συνδυάζονται σε ένα αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο αξιοποιεί όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πατρίδας μας. Και για εμένα είναι μεγάλη τιμή που ως Πρωθυπουργός της πατρίδας μας θα έχω την ευκαιρία να συνδέσω το δικό μου όνομα και το όνομα της κυβέρνησής μας με αυτά τα εμβληματικά έργα αναστήλωσης που γίνονται στον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας.
Θέλω λοιπόν και πάλι να σας πω ένα μεγάλο «ευχαριστώ». Και να ξέρετε ότι αυτή η κυβέρνηση θα συνεχίσει νυχθημερόν πρώτα απ’ όλα να αναμετριέται με τα πολλά προβλήματα, γιατί τα προβλήματα δεν σταματούν ποτέ. Δεν τα κρύψαμε ποτέ κάτω από το χαλί, αλλά αποδείξαμε ότι με σκληρή δουλειά, με μεθοδικότητα, με αποτελεσματικότητα όλα τα προβλήματα μπορούν τελικά να λυθούν.
Θέλω να γνωρίζετε ότι η αγάπη μου για τη Μακεδονία, η αγάπη μου για την Ημαθία είναι σταθερή και διαχρονική και αναμένω -για τους αγρότες τα είπαμε ήδη- με μεγάλη χαρά σύντομα να ξαναβρεθώ στα μέρη σας για να απολαύσω για ακόμη μια φορά τη μοναδική μακεδονική φιλοξενία.
Να είστε καλά, καλή χρονιά, χρόνια πολλά. Και χρόνια πολλά στους εορτάζοντες αύριο και μεθαύριο και είναι πολλές και πολλοί».
Οι φωτογραφίες από το αναστηλωμένο ανάκτορο
Μετά από 16 χρόνια εργασιών αναστήλωσης, συντήρησης, στερέωσης, αποκατάστασης, ανασκαφής και τεκμηρίωσης του τεράστιου τεχνικού έργου, το μεγαλύτερο οικοδόμημα που έχει δει η κλασική αρχαιότητα, αυτό που ο καθηγητής Βόλφραμ Χέφνερ (Wolfram Hoepfner) είχε χαρακτηρίσει Παρθενώνα της Μακεδονίας και στο οποίο μέσα, χωράει τρεις φορές ο Παρθενώνας, παραπέμπει ξανά στην αρχική του εικόνα.
Δείτε τις εντυπωσιακές φωτογραφίες από το αναστηλωμένο ανάκτορο:
Επίκεντρο του μεγάλου οικοδομικού προγράμματος, με το οποίο ο Φιλίππος Β΄ (359-336 π.Χ.) εκσυγχρόνισε και αναβάθμισε τις Αιγές, τη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων, είναι το ανάκτορο, το «βασίλειον» των Αιγών –με την αρχαία ονομασία του- με έκταση περ. 15.000 τ.μ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο οικοδόμημα της κλασικής Ελλάδας.
Κτίριο λιτό και λειτουργικό και συγχρόνως μνημειακό και επιβλητικό, το αρχετυπικό οικοδόμημα χαρακτηρίζεται από την πολυτέλεια των υλικών, την εφευρετικότητα και την τελειότητα της εκτέλεσης, τα απροσδόκητα επιτεύγματα της τεχνολογίας και, συγχρόνως, από τη γεωμετρική καθαρότητα της φόρμας που διαμορφώνει ένα σύνολο απαράμιλλης ηρεμίας, κομψότητας και αρμονίας, όπου όλα υποτάσσονται στη γοητεία του μέτρου.
Με το μνημειώδες πρόπυλο, που παραπέμπει σε ιερό, τις εντυπωσιακές διώροφες στοές της πρόσοψης που ανοίγονται στην πόλη και προσκαλούν τους πολίτες να κάνουν χρήση του χώρου τους, το μέγα περιστύλιο, γύρω από το οποίο οργανώνονται οι χώροι των συμποσίων, την θόλο που σύμφωνα με τις επιγραφές ήταν ιερό του Πατρώου Ηρακλή, τη βιβλιοθήκη/αρχείο και το μικρότερο δυτικό περιστύλιο που εξυπηρετούσε βοηθητικές χρήσεις (παλαίστρα κλπ.) το «βασίλειον» καθίδρυμα των Αιγών στέγαζε όλες εκείνες τις δομές που ήταν απαραίτητες για την άσκηση της πολυεπίπεδης δημόσιας εξουσίας.
Με 16 δωρικούς κίονες σε κάθε πλευρά του, το μέγα περιστύλιο των Αιγών, που εικονοποιεί την έννοια του τετραγώνου, είναι το πρώτο του είδους του. Έχοντας έκταση 4.000 τ.μ., χωρούσε τουλάχιστον 8.000 άτομα και μπορούσε να λειτουργήσει ως τόπος συνάθροισης των Μακεδόνων. Ο τόπος συνάθροισης των πολιτών παίρνει εικόνα αυλής και η λέξη «αυλή» γίνεται συνώνυμη με την έννοια της βασιλείας.
Το πιο λαμπρό οικοδόμημα της Μακεδονίας ανοίγει τις πύλες του στον κόσμο για να θυμίσει κάποιες από τις ένδοξες στιγμές του:
– Την ανέγερσή του στα μέσα του 4ου π.Χ. αιώνα από τον Φίλιππο Β’ με σκοπό να ορίσει την εικόνα του νέου κόσμου… «Εγώ ο ηγεμόνας και ο κόσμος μου συνυπάρχουμε σε αυτό το κτίριο, το ανάκτορο των Αιγών», είχε πει χαρακτηριστικά, δικαιολογώντας την ιδέα που τον οδήγησε στη δημιουργία της πόλης και του ανακτόρου.
– Εκεί οργάνωσε και μεταρρύθμισε το βασίλειο των Μακεδόνων και προετοίμασε το έδαφος γι’ αυτό που συνέβη στη συνέχεια με τον γιο του Αλέξανδρο, που δημιούργησε την οικουμένη.
– Εκεί ανακηρύχθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος βασιλιάς το 336 π.Χ., μετά τη δολοφονία του πατέρα του. Οι ίδιες κολώνες που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης, είναι αυτές που «άκουσαν» τους Μακεδόνες να χτυπούν θριαμβικά με τα δόρατα τις ασπίδες τους, καθώς φώναζαν ρυθμικά το όνομά του.
– Με αφετηρία το ίδιο σημείο, μόλις δύο χρόνια αργότερα, έγινε το ξεκίνημα της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου για τα βάθη της Ανατολής, όπου μαζί με τους δεκάδες χιλιάδες οπλίτες και ιππείς, κουβάλησαν μαζί τους στην άκρη του κόσμου την εικόνα της κλασικής Ελλάδας, της Μακεδονίας, των Αιγών.
Περιήγηση με drone στο εντυπωσιακό ανάκτορο των Αιγών
Σε βίντεο που δημοσιεύθηκε προ τεσσάρων ετών στον επίσημο λογαριασμό στο Youtube του ΕΣΠΑ στην Ελλάδα, η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας κυρία Αγγελική Κοτταρίδη μιλούσε για το κτήριο που θεωρείται εφάμιλλης σημαντικότητας με τον Παρθενώνα και των προσπαθειών που γίνονταν για την αναστήλωσή του. «Το ανάκτορο είναι τρεις φορές μεγαλύτερο από τον Παρθενώνα σε εμβαδόν (περίπου 12.000 τ.μ.) και αποτελεί έργο σπουδαίου αρχιτέκτονα του 4ου αιώνα π.Χ., χωρίς να αποκλείεται να είναι του Πυθέου. Λειτουργούσε ως διοικητικό κέντρο και αποτέλεσε πρότυπο για τα ανάκτορα της ελληνιστικής επικράτειας», λέει στην κάμερα.
Δείτε βίντεο με την περιήγηση στον χώρο κατά την διάρκεια των αναστηλώσεων:
Το Ανάκτορο «είναι ίσης αξίας με τον Παρθενώνα. Δεν ήταν το σπίτι του βασιλιά, είναι το Μέγαρο Μαξίμου, είναι το κέντρο της διοίκησης, που δεν απευθύνεται στα μέλη της κυβέρνησης μόνο, αλλά σε όλους τους πολίτες των Αιγών. Το περιστύλιο είναι ο τόπος συνάθροισης των πολιτών, χωράει περίπου 4.000 άτομα και οι Αιγές δεν είχαν παραπάνω άνδρες. Συγκεντρώνει όλες τις δραστηριότητες που είχε η πολιτική αγορά. Αυτό είναι το Ανάκτορο των Αιγών και είναι η ιδέα της ‘πεφωτισμένης δεσποτείας’, πώς εφαρμόζεται σε μία νέα τάξη πραγμάτων που ο Φίλιππος και η πεφωτισμένη ομάδα που τον στηρίζει θέλει να ξεκινήσει και να επιβάλλει και το καταφέρνει» υπογραμμίζει η κ. Κοτταρίδη.
«Αυτό το Ανάκτορο όταν θα το έχουμε, θα ξαναγράψουμε την ιστορία της αρχαίας αρχιτεκτονικής. Αυτό το μνημείο μας έχει μάθει πάρα πολλά. Είναι πραγματικά κορυφαίο. Είναι ένα θαύμα τεχνικής και αυτό το διαπιστώνουμε σε όλα τα επίπεδα» συνεχίζει η κ. Κοτταρίδη. «Ο αρχιτέκτονας του μνημείου, τονίζει, εμπνέεται τόσο από τις θεωρίες των Πυθαγορείων όσο και από τις θεωρίες του Πλάτωνα, τα πάντα ανταποκρίνονται στον λόγο της ‘χρυσής τομής’, ενώ στην κάτοψη ενσωματώνει όλη τη θεωρία του Πλάτωνα για την ψυχή του κόσμου», λέει.
«Αυτό είναι μία συγκλονιστική ιστορία. Σημαίνει ότι μιλάμε για ένα εξαιρετικά μορφωμένο κύκλο ανθρώπων, δηλαδή μας βοηθάει να αναθεωρήσουμε τις ιδέες που είχαμε από τα βιβλία του σχολείου και κυρίως από τους λίβελους του Δημοσθένη για τον Φίλιππο και το περιβάλλον του, μας δείχνει τη στενή σχέση της Μακεδονίας με τους πλατωνικούς του βασιλείου και κυρίως μας δείχνει πώς αυτοί σκέφτηκαν και εφάρμοσαν την ιδέα της ‘πεφωτισμένης δεσποτείας’ στην αρχιτεκτονική. Αυτό λοιπόν το κτήριο το έχουμε στην Ελλάδα και ευτυχώς σώθηκε ένα μεγάλο κομμάτι των δαπέδων, σώθηκαν οι τοιχοβάτες σε πολλά σημεία, άρα μπορούμε με ακρίβεια και απόλυτη βεβαιότητα να το αναπαραστήσουμε σε ποσοστό 90 τοις εκατό» αναφέρει.
Περιγράφοντας την πορεία των έργων, η κ. Κοτταρίδη τονίζει ότι αποχωμάτωση για την αποκάλυψη του μνημείου δεν έγινε ποτέ. «Έγινε συστηματικότατη ανασκαφή με κάναβο, λες και σκάβαμε προϊστορικά. Είχαμε, λοιπόν, εκπληκτικά ευρήματα, γιατί πολλά κομμάτια ήταν πεσμένα ή αποτεθειμένα στα μπάζα. Αντίστοιχη δουλειά, με το ‘βελόνι’, έχει η Ακρόπολη, γιατί κι εκεί είχαν να κεντήσουν και να βρουν θραυσματάκια. Όλο αυτό το έργο είναι μια εποποιία» δηλώνει η κ. Κοτταρίδη, σημειώνοντας πως τον επόμενο χρόνο θα κυκλοφορήσει μία ειδική έκδοση που θα παρουσιάζει όλα αυτά τα αρχιτεκτονικά μέλη και τη θέση τους στο χώρο.
«Έχουμε καταγράψει πάνω από 4.000 αρχιτεκτονικά μέλη. Κομμάτια του περιστυλίου, επιστύλια, χαρακτηριστικά στοιχεία του Ανακτόρου. Μαζεύουμε τα θραύσματά του, τα οποία συναρμόζονται στο κομμάτι που θα αναπλαστεί στο μουσείο και μας οδηγούν σε καταπληκτικές νέες ανακαλύψεις, οι οποίες έχουν πραγματικά χέρια, πόδια και κεφάλι και δεν είναι πυροτεχνήματα και ευφυολογήματα ή ιστορίζοντα θεωρήματα με λήψη του ζητουμένου, γιατί ξεκινάμε από τις πέτρες και οι πέτρες είναι ειλικρινείς, δεν μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις. Έχεις δεδομένα αυστηρά και βαριά» συνεχίζει.