Ζημιές έκπληξη ανακοίνωσε, μετά απο ρκετά χρόνια σημαντικής κερδοφορίας, η διοίκηση της αλυσίδας σούπερ μάρκετ AB Βασιλόπουλος, γεγός που οφείλεται και στον τζίρο, που παρέμεινε σχεδόν στάσιμος περισυ, παρά το ανοιγμα νέων καταστημάτων. Στήν πράξη αυτο σημαίνει οτι ο τζίρος της απιχείρησης μειώθηκε
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας,έκανε λόγο για «μια κακή χρονιά ανάμεσα σε πολλές», τονίζοντας ωστόσο πως όλα είναι ζήτημα ερμηνείας.
«Ανανεωνόμαστε, επενδύουμε, στηρίξαμε το καλάθι του νοικοκυριού και ναι είχαμε ζημιές. Το κάναμε συνειδητά κι αν χρειαστεί θα το κάνουμε ξανά», σημείωσε.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της γνωστής αλυσίδας οργανωμένου λιανεμπορίου, το 2022 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 1,98 δισ. ευρώ, έναντι 1,96 δισ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης 0,78%.
Οι καθαρές ζημιές άγγιξαν τα 2,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 30,7 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ οι ζημιές προ φόρων ανήλθαν σε 2,1 εκατ. ευρώ έναντι κερδών προ φόρων ύψους 43,0 εκατ. ευρώ.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος μπαίνει στο Άγιο Όρος
Ο κ. Λαβίδας ανακοίνωσε η ΑΒ Βασιλόπουλος μπαίνει στο Άγιο Όρος και γίνεται η πρώτη αλυσίδα σούπερ μάρκετ που αποφασίζει να ανοίξει κατάστημα στην αυτόνομη μοναστική πολιτεία.
Όπως αποκάλυψε στους δημοσιογράφους ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, το σούπερ μάρκετ θα ανοίξει στις Καρυές του Αγίου Όρους, όπως είναι αναμενόμενο θα έχει μόνο άντρες υπαλλήλους, ενώ μεγάλο μέρος των προϊόντων και των κωδικών του θα στηριχθεί σε τοπικά προϊόντα.
Παράλληλα, στα μέσα Νοεμβρίου αναμένεται να ανοίξει και το κατάστημα στο Μαρούσι, το οποίο θα έχει έκταση 3.000 τμ και θα φιλοξενεί πολλά νέα concept.
Το 2023 η επιστροφή στα κέρδη
Ο κ. Λαβίδας εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι το 2023 η γνωστή αλυσίδα της οργανωμένης λιανικής θα επιστρέψει στην κερδοφορία, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, δεδομένου, όπως εξήγησε, ότι τόσο το ενεργειακό κόστος όσο και ο πληθωρισμός εμφανίζουν τάσεις αποκλιμάκωσης. «Δεν αισθάνομαι καλά για να γράψω δεύτερη χρονιά ζημιές», εξήγησε με νόημα.
Σε τρεις πυλώνες η ανάπτυξη
Η επιστροφή της αλυσίδας στην κερδοφορία αναμένεται να προέλθει από την ανάπτυξη του τζίρου, μέσα από τρεις βασικούς πυλώνες: Την τιμή, την ποικιλία και την εξυπηρέτηση. Σε ό,τι αφορά το θέμα των τιμών, καθώς παραδοσιακά ο Έλληνας θεωρεί την ΑΒ Βασιλόπουλος ένα ακριβό σούπερ μάρκετ, ο κ. Λαβίδας εξήγησε ότι η αλυσίδα έχει ξοδέψει πάνω από 230 εκατ. ευρώ σε προωθητικές ενέργειες, ενώ τα προϊόντα του σούπερ μάρκετ που πωλούνται σε χαμηλή τιμή ανέρχονται σε περίπου 1.000, με στόχο να φτάσουν τα 1.600.
Ως προς την ποικιλία, η αλυσίδα έχει αναπτύξει και λανσάρει σε πολλές χώρες αρκετά brands, προκειμένου να εξασφαλίσει οικονομίες κλίμακας, προάγοντας ταυτόχρονα τα προϊόντα της ελληνικής γης με ανάπτυξη τοπικών κωδικολογίων.
«Δεν βρίσκουμε προσωπικό»
Εστιάζοντας στο θέμα της εξυπηρέτησης, ο κ. Λαβίδας αποκάλυψε το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα σούπερ μάρκετ, καθώς δεν βρίσκουν προσωπικό. «Το 2022 έφυγαν 878 άτομα. Δεν μιλάμε για 878 θέσεις εργασίας που χάθηκαν. Δεν βρίσκουμε προσωπικό να στελεχώσουμε τα καταστήματά μας και τις αποθήκες μας», εξήγησε, αποσαφηνίζοντας τους λόγους για τους οποίους η αλυσίδα κατέγραψε μείωση του προσωπικού της.
«Σύμφωνα με έρευνα που κάναμε, το 87% των εργαζομένων μας είναι ευχαριστημένοι και δεν επιθυμούν να φύγουν», τόνισε, για να συμπληρώσει πως η αλυσίδα επιχειρεί να μειώσει το πρόβλημα και μέσω της μεταβολής αρκετών συμβάσεων σε πλήρους απασχόλησης, από μερικής. Ταυτόχρονα, η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε σε ενιαία ασφαλιστική κάλυψη για το σύνολο των εργαζομένων της, οι απολαβές των οποίων κινούνται, σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, πάνω από τον κατώτατο μισθό.
Στα 181 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις στην τριετία 2023-2025
Παρά την αρνητική συγκυρία, η γνωστή αλυσίδα του οργανωμένου λιανεμπορίου θα συνεχίσει να επενδύει. Μετά τις επενδύσεις ύψους 65 εκατ. ευρώ το 2022, προχωράει σε νέο τριετές επενδυτικό πλάνο για το διάστημα 2023-2025 συνολικού ύψους 181 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνονται 198 νέα καταστήματα (16 εταιρικά και 182 franchise).
Στο τέλος της περασμένης χρονιάς, το δίκτυο πωλήσεων της ΑΒ Βασιλόπουλος αριθμούσε 632 καταστήματα από τα οποία τα 242 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (franchising) και 14 καταστήματα είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης (cash and carry). «Με τέτοιο δίκτυο καταστημάτων franchise είναι σαν να έχουμε κάνει εξαγορά», σχολίασε, μεταξύ άλλων, ο κ. Λαβίδας, ενώ ερωτηθείς για το ενδεχόμενο εξαγοράς απάντησε πως «εάν προκύψει κάποια ευκαιρία, θα την εξετάσουμε».
Ερωτηθείς μάλιστα ο κ. Λαβίδας για την αποχώρηση του Σοφοκλή Γιαννακού που διατελούσε πρόεδρος της ΑΒ Βασιλόπουλος, ανέφερε ότι ήταν προσωπική επιλογή του κ. Γιαννακού να αποχωρήσει μετά από 15 χρόνια στην ίδια εταιρεία.
«Δεν μπορούν να βάζουν πλάτη μόνο τα σούπερ μάρκετ»
Σε ό,τι αφορά το πακέτο μέτρων κατά της ακρίβειας που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, ο κ. Λαβίδας εκτίμησε ότι σε γενικές γραμμές κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς «δεν γίνεται να βάζουν πλάτη μόνο τα σούπερ μάρκετ για τη μείωση του πληθωρισμού.
Στο κάδρο μπαίνουν πλέον και οι προμηθευτές». Μάλιστα, αποκάλυψε ότι σε ό,τι αφορά το μέτρο «μόνιμης» μείωσης της τιμής ενός προϊόντος τουλάχιστον 5% για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, το υπουργείο ζήτησε τη συνδρομή και των σούπερ μάρκετ, με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που αναπτύσσουν. «Το εξετάζουμε. Δεν έχουμε κάνει ακόμη καμία συζήτηση με τη βιομηχανία», ανέφερε.
Μονοψήφιος πληθωρισμός στα τρόφιμα το 2024
«Ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, αν και παραμένει ακόμη υψηλός στα τρόφιμα. Όσο πέφτει το κόστος ενέργειας και πέφτει και ο πληθωρισμός θα δούμε καλύτερες μέρες», εκτίμησε ο κ. Λαβίδας, προβλέποντας, τέλος, πως το 2024 ο πληθωρισμός στα τρόφιμα θα κινείται σε μονοψήφια επίπεδα.