8.1 C
Athens
Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου, 2025

Ο ‘στόλος-σκιά’ της Μόσχας χτυπά στη Βαλτική – Πώς η Ρωσία υπονομεύει τις υποθαλάσσιες υποδομές – Συναγερμός στο Βερολίνο, εντείνει τις περιπολίες το ΝΑΤΟ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Νέες διαστάσεις προσλαμβάνει η ρωσική απειλή στη Βαλτική Θάλασσα, με τη Γερμανίδα ΥΠΕΞ Αναλένα Μπέρμποκ να καταγγέλλει συστηματικές επιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές από τον επονομαζόμενο “στόλο-σκιά” της Μόσχας.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις της στον όμιλο Funke, πλοία του ρωσικού στόλου προκαλούν σχεδόν κάθε μήνα ζημιές σε υποθαλάσσια καλώδια, ακολουθώντας συγκεκριμένη μεθοδολογία.

Το τελευταίο περιστατικό με το καλώδιο Estlink 2 και η κράτηση του πετρελαιοφόρου Eagle S από τις φινλανδικές αρχές επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες για κλιμάκωση των ρωσικών ενεργειών στην περιοχή, με το Βερολίνο να ζητά αυστηρότερες κυρώσεις.

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε δήλωσε ότι η στρατιωτική συμμαχία θα εντείνει τις περιπολίες στη Βαλτική.

Η μεθοδολογία των επιθέσεων

Η Μπέρμποκ αποκάλυψε το συστηματικό μοτίβο των δολιοφθορών στη Βαλτική. Τα πληρώματα των πλοίων ρίχνουν άγκυρες στο νερό και τις σέρνουν για χιλιόμετρα στον βυθό χωρίς προφανή λόγο. Στη συνέχεια, κατά την ανέλκυση, δηλώνουν ότι τις “έχασαν”.

Πρόκειται για μια τακτική που στοχεύει τις υποδομές επικοινωνίας που, όπως τόνισε η Γερμανίδα ΥΠΕΞ, αποτελούν τις ζωτικές αρτηρίες του σύγχρονου κόσμου.

Ο επίμαχος στόλος και οι κυρώσεις

Το δίκτυο των ρωσικών πλοίων που συμμετέχει στις επιχειρήσεις αυτές αποτελεί μέρος του “στόλου-σκιά” της Μόσχας, που αριθμεί πάνω από 50 σκάφη υπό κυρώσεις της ΕΕ. Η κράτηση του πετρελαιοφόρου Eagle S από τη Φινλανδία αποτελεί την πρώτη χειροπιαστή απόδειξη της δράσης του. Ο στόλος αυτός χρησιμοποιείται παράλληλα για την παράκαμψη των κυρώσεων στον τομέα του πετρελαίου, χρηματοδοτώντας έτσι τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Τα πλοία αυτά παρουσιάζουν ένα ιδιαίτερο προφίλ: είναι συνήθως παλαιά σκάφη με αδιευκρίνιστο ιδιοκτησιακό καθεστώς, που λειτουργούν χωρίς την απαιτούμενη από τη δυτική νομοθεσία ασφαλιστική κάλυψη. Η κατάστασή τους έχει προκαλέσει σοβαρές περιβαλλοντικές ανησυχίες για πιθανά ατυχήματα στην ευαίσθητη περιοχή της Βαλτικής.

Το πετρελαιοφόρο Eagle S και το πλοίο της Φινλανδικής Ακτοφυλακής Turva (“Ασφάλεια”) στη θάλασσα στα ανοικτά του Porkkalanniem, 26 Δεκεμβρίου 2024

Η απάντηση του ΝΑΤΟ

Η συγκεκριμένη υπόθεση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης σειράς περιστατικών που απειλούν με σαμποτάζ κρίσιμες υποδομές στην περιοχή. Το ΝΑΤΟ, διά στόματος του Γενικού Γραμματέα Μαρκ Ρούτε, ο οποίος είχε σχετική επικοινωνία με τον Φινλανδό πρόεδρο Αλεξάντερ Στουμπ, ανακοίνωσε την πρόθεσή του να ενισχύσει τη στρατιωτική του παρουσία στη Βαλτική.

Η συμμαχία των 32 χωρών διαβεβαιώνει ότι παραμένει σε επαγρύπνηση, χωρίς ωστόσο να δίνει περισσότερες λεπτομέρειες για τα επιχειρησιακά της σχέδια.

Η Φινλανδία, που μοιράζεται 1.340 χιλιόμετρα συνόρων με τη Ρωσία και εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ το 2023 εγκαταλείποντας τη μακρόχρονη ουδετερότητά της, αντέδρασε άμεσα. Ο πρόεδρος Στουμπ, μετά από σύσκεψη υψηλού επιπέδου, διαβεβαίωσε ότι “η κατάσταση είναι υπό έλεγχο”, ανακοινώνοντας παράλληλα την εξέταση νέων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων αυστηρότερων επιθεωρήσεων στα πλοία της περιοχής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Ουγγαρία: Γιατί χάνει 1 δισ. ευρώ κονδύλια από την ΕΕ – οι παραβιάσεις στο κράτος δικαίου και οι πολιτικές συνέπειες

Η Ουγγαρία έχασε επίσημα ένα δισεκατομμύριο ευρώ σε ευρωπαϊκά κονδύλια, εξαιτίας παραβιάσεων που σχετίζονται...

Δύσκολες ώρες για την αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η Ουκρανία διακόπτει τη ροή στον ρωσικό αγωγό. Οι επιπτώσεις στις τιμές

Η συμφωνία διέλευσης αερίου μεταξύ Μόσχας και Κιέβου λήγει 31 Δεκεμβρίου

Το σατανικό σχέδιο Πούτιν για τη διάλυση της Ευρώπης. Χρησιμοποίησε κόμματα, μέσα ενημέρωσης και έναν στρατό από ενεργούμενα ψεκ

Η μακροχρόνια στρατηγική της Ρωσίας για την αποσταθεροποίηση και τον έλεγχο της Ευρώπης αποκαλύπτεται...