Σε μια κίνηση που αναμένεται να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας, Honda και Nissan ανακοίνωσαν την έναρξη συνομιλιών για τη δημιουργία κοινής εταιρείας συμμετοχών. Το φιλόδοξο εγχείρημα στοχεύει σε συνδυασμένο τζίρο 191 δισ. δολαρίων και προβλέπει λειτουργικά κέρδη που θα ξεπερνούν τα 3 τρισ. γεν (περίπου 19 δις ευρώ).
Η συγχώνευση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων παγκοσμίως, πίσω μόνο από την Toyota και τη Volkswagen.
Το πλάνο της μεγάλης συγχώνευσης
Ο σχεδιασμός προβλέπει την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μέχρι τον Ιούνιο του 2025, με τη νέα εταιρική οντότητα να παίρνει μορφή τον Αύγουστο του 2026. Η Honda, με κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 40 δισ. δολάρια, θα έχει τον πρώτο λόγο στο νέο σχήμα, αναλαμβάνοντας τη διαμόρφωση του διοικητικού συμβουλίου.
Σε περίπτωση μελλοντικής προσθήκης της Mitsubishi Motors, ο όμιλος θα μπορούσε να φτάσει σε ετήσιες πωλήσεις τα 8 εκατομμύρια οχήματα.
Κίνηση στρατηγικής επιβίωσης
Η πρωτοβουλία έρχεται σε μια κρίσιμη περίοδο για τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Nissan βρίσκεται ήδη σε φάση αναδιάρθρωσης, με σχέδια για περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και μείωση της παραγωγικής δυναμικότητας κατά 20%.
Kαι οι δύο εταιρείες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό στην κινεζική αγορά από εγχώριους κατασκευαστές όπως η BYD, που πρωτοπορούν στην ηλεκτροκίνηση και τις τεχνολογικές καινοτομίες.
Αντιδράσεις και προοπτικές
Οι χρηματαγορές υποδέχθηκαν θετικά την είδηση, με τις μετοχές Honda και Nissan να σημειώνουν άνοδο 3,8% και 1,6% αντίστοιχα. Ωστόσο, ο πρώην πρόεδρος της Nissan, Κάρλος Γκοσν, εξέφρασε επιφυλάξεις για τη συμβατότητα των δύο εταιρειών.
Η γαλλική Renault, βασικός μέτοχος της Nissan, τηρεί θετική στάση, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι απορρίφθηκε προηγούμενη πρόταση προσέγγισης από την ταϊβανέζικη Foxconn. Η συγχώνευση θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση στον κλάδο μετά τη δημιουργία της Stellantis το 2021.