Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας της σχετικά με τις πιο ελκυστικές ευρωπαϊκές πόλεις για ξενοδοχειακές επενδύσεις ανακοίνωσε η Deloitte.
Η Αθήνα κατακτήσει την δέκατη θέση ανάμεσα στις πόλεις που ελκύουν τις περισσότερες ξενοδοχειακές επενδύσεις για το 2025 στην Ευρώπη, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα δείχνει σημάδια ότι εισέρχεται σε φάση ύφεσης.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά, υψηλόβαθμα στελέχη της ξενοδοχειακής βιομηχανίας και επενδυτές κατέταξαν το Λονδίνο ως την πιο ελκυστική ευρωπαϊκή πόλη για ξενοδοχειακές επενδύσεις το επόμενο έτος, σύμφωνα με την έρευνα 2024 European Hotel Industry and Investment Survey.
Η Deloitte ρώτησε σχεδόν 100 ανώτερα στελέχη της ξενοδοχειακής βιομηχανίας, ιδιοκτήτες, πιστωτές, κατασκευαστές και επενδυτές σχετικά με τις βασικές τάσεις που θα διαμορφώσουν τη βιομηχανία της φιλοξενίας το 2025.
Οι 10 κορυφαίοι προορισμοί για ξενοδοχειακές επενδύσεις
Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε το διάστημα μεταξύ 7 Αυγούστου και 17 Σεπτεμβρίου 2024, αποκάλυψε ότι η πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου διατήρησε την πρώτη θέση ως η πιο ελκυστική πόλη στην Ευρώπη για ξενοδοχειακές επενδύσεις.
Την ακολουθούν το Παρίσι και τη Μαδρίτη, που ανέβηκαν στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα, ενώ το Άμστερνταμ έπεσε στην τέταρτη θέση.
Το Εδιμβούργο διατήρησε τη θέση του ως η πιο ελκυστική πόλη για περιφερειακές ξενοδοχειακές επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο για τέταρτη συνεχή χρονιά, με περισσότερους από τους μισούς (54%) των ερωτηθέντων να το κατατάσσουν στην πρώτη θέση.
Ακολουθούν η Οξφόρδη (25%) στη δεύτερη θέση και το Μάντσεστερ (22%) στην τρίτη θέση, ενώ το Μπέρμιγχαμ ανέβηκε τρεις θέσεις στην κατάταξη και βρίσκεται στην πέμπτη πιο ελκυστική πόλη του Ηνωμένου Βασιλείου για επενδύσεις το 2025.
Με εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, όπου ο επενδυτικός κύκλος φαίνεται να ανακάμπτει, το κλίμα για τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι πιο αρνητικό, με τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία να παρουσιάζουν κάμψη, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα.
Από την άλλη, οι επενδυτικές τάσεις στη Νότια Ευρώπη εμφανίζονται θετικές φέτος, με την Ισπανία και την Πορτογαλία να παραμένουν σε ανοδική πορεία και την Ιταλία να καταγράφει πιο ευνοϊκή προοπτική, σε αντίθεση με την Ελλάδα.
Οι τρεις κίνδυνοι που απειλούν τον ξενοδοχειακό κλάδο
Σύμφωνα με στελέχη του τουρισμού, οι τρεις βασικοί κίνδυνοι που απειλούν τον ξενοδοχειακό κλάδο είναι η αύξηση του κόστους (79%), οι εργασιακές προκλήσεις (77%) και τα επιτόκια (71%).
Την ίδια ώρα, υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία γύρω από τους άμεσους κινδύνους του υπερτουρισμού. Σχεδόν ένα στα τρία στελέχη (28%) αναγνωρίζει τον υπερτουρισμό, ή την τοπική δυσαρέσκεια προς τους τουρίστες, ως κίνδυνο.
Τα περισσότερα στελέχη της ξενοδοχειακής βιομηχανίας (88%) αναμένουν ότι η διαχείριση των ταμειακών ροών θα είναι η κορυφαία προτεραιότητά τους κατά τους επόμενους 12 μήνες.
Ακολουθούν η βελτίωση των επιδόσεων, η διατήρηση ή αύξηση της κερδοφορίας και η διαχείριση των πληθωριστικών πιέσεων, με ποσοστό 86% το καθένα.
Το επόμενο έτος αναμένεται αύξηση της δραστηριότητας συγχωνεύσεων και εξαγορών, καθώς τα περισσότερα στελέχη (70%) αναμένουν αυξημένο επίπεδο ανταγωνισμού για εξαγορές ξενοδοχείων το 2025, ενώ μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) δηλώνει ότι σχεδιάζει περισσότερες εξαγορές το επόμενο έτος.
Για τα δύο τρίτα των στελεχών (62%), η έμφαση δίνεται σε στρατηγικές συνεργασίες ή κοινοπραξίες και εξαγορές σε αγορές υψηλής ανάπτυξης και βασικούς προορισμούς.
Όταν ρωτήθηκαν ποιο είναι το πιο ελκυστικό ξενοδοχειακό τμήμα για επενδύσεις το 2025, το ένα τέταρτο (24%) απάντησε ότι είναι το ανώτερο τμήμα της ανώτερης κατηγορίας, ακολουθούμενο από το πολυτελές (22%) και το οικονομικό (17%).
Η Leila Jiwnani, επικεφαλής του τμήματος Hospitality & Leisure Advisory, είπε: «Η δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών επιταχύνεται και τα ξενοδοχεία παραμένουν μακράν η πιο δημοφιλής κατηγορία επενδύσεων, αλλά έχουμε επίσης εντοπίσει την αυξανόμενη ελκυστικότητα των hostels ως επενδυτικό περιουσιακό στοιχείο σε όλη την Ευρώπη και το επόμενο έτος. Αναμένουμε, επίσης, ότι οι επενδυτές θα προτιμήσουν το πολυτελές τμήμα της αγοράς, σύμφωνα με την αύξηση των ξενοδοχείων που προσφέρουν εμπειρίες υψηλής ποιότητας, αλλά αυτές οι προτιμώμενες στρατηγικές κινδυνεύουν να αφήσουν τα ξενοδοχεία μεσαίας κατηγορίας στο περιθώριο».
«Επιστρέφοντας από την πτώση των τελευταίων ετών, τα ιδιωτικά κεφάλαια ως πηγή κεφαλαίων για ξενοδοχειακές επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, γεγονός που καταδεικνύει την αυξανόμενη διάθεση για συγχωνεύσεις και εξαγορές στον τομέα. Ωστόσο, ενώ οι ξενοδόχοι διαχειρίζονται ενεργά τα χαρτοφυλάκιά τους, μετασχηματίζουν και αναθεωρούν τα περιουσιακά τους στοιχεία, είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά τη διαφοροποίηση και ενδέχεται να προτιμήσουν τη στρατηγική ανάπτυξη και την ενοποίηση κατά το επόμενο έτος», πρόσθεσε.