21.4 C
Athens
Κυριακή, 20 Απριλίου, 2025

Μεγάλο ανεκτέλεστο, πάνω από 16 δις για τις 4 κορυφαίες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας: ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Ανεκτέλεστο που ανέρχεται σε  ύψος 16,2 δισ. ευρώ έχουν οι 4 μεγαλύτεροι  κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας για το πρώτο εξάμηνο του 2024, βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων που ανακοίνωσαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Η απογείωση που παρατηρήθηκε κατά τα προηγούμενα έτη στα  μεγέθη των ομίλων, αρχίζει πλέον να περνά σε μια  φάση  διαχείρισης μεγέθους.

Τελικό συσσωρευμένο ανεκτέλεστο από τα 17 δισ. ευρώ στα 16 δισ. ευρώ έδειξαν τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν και η υποκείμενη διόρθωση οφείλεται κυρίως στην εκτέλεση των ανειλημμένων project με την παράλληλη ανάθεση νέων έργων.  Ενδέχεται βέβαια, το Β` εξάμηνο του 2024 να έχουμε πάλι αλλαγή του συγκεκριμένου ποσού,  εξ ΄ αιτίας νέων έργων που θα αποκτηθούν.

Τι αναμένεται να γίνει το 2025

Σε υψηλότατο επίπεδο παραμένουν οι προσδοκίες στον κατασκευαστικό κλάδο.  Αύξηση προβλέπει ότι θα παρουσιαστεί στον οικονομικό τομέα του Ομίλου  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, λόγω της εμπορικής λειτουργίας, διαφόρων έργων.  ο  Γιώργος Περιστέρης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Στο ίδιο μήκος κύματος, φαίνεται ότι κινείται και ο Αλέξανδρος Έξαρχος, διευθύνων σύμβουλος της INTRAKAT,ο οποίος ανέφερε νέα αύξηση του ανεκτέλεστου το επόμενο διάστημα σε μια τάξη 700-800 εκατ. Ευρώ, καθώς υπάρχουν περί των 50 διαγωνισμών δημοσίων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Αναμένεται σχετική ώθηση προς τα πάνω το 2025 στα μεγέθη των 4 ομίλων από την ανάληψη και άλλων έργων που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στα 18 δισ. ευρώ σε ανεκτέλεστο.

Πέρα από το ανεκτέλεστο στους 4 ομίλους, σημαντικό ρόλο παίζει και  τομέας των εσόδων. Αυτό το νέο στοιχείο αρχίζει και κάνει όλο και πιο σταθερά την εμφάνιση του καθώς όσο διευρύνεται η αγορά παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, τόσο αυξάνονται οι σταθερές ροές χρημάτων που θα έχει να περιμένει η αγορά στο υψηλό επίπεδο των εταιρειών 7ης τάξης.

Η δυναμική των ιδιωτικών επενδύσεων στις κατασκευές συμπληρώνει με τον δικό της τρόπο το δίπολο ανεκτέλεστου-εσόδων. Τα έσοδα που παρουσιάζουν οι 4 όμιλοι ξεπερνούν τα 4,8 δισ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα H METLEN 2,51 δισ. ευρώ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 1,51 δισ. ευρώ, η INTRAKAT 533 εκατ. ευρώ, η AVAX 289,1 εκατ. ευρώ.

 Τι έγινε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024

Στο πρώτο εξάμηνο του 2024 τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν δεν αποτέλεσαν σημείο αλλαγών σε επίπεδο αριθμών. Στην ουσία, είχαμε την διαχείριση των μεγάλων ανεκτέλεστων που φέρνει και σημαντικές αλλαγές στις δομές των ομίλων όπου απαιτούνται και ενισχύσεις σε επίπεδο διοικητικών στελεχών, χρηματικών αναγκών κ.α.

Στα δημόσια έργα, υπάρχει μια σταθερή ανάθεση στα αποτελέσματα των ομίλων ενώ σταθερά ανοδική γίνεται και η παρουσία των ιδιωτικών έργων , τα οποία  σημειώνουν σταθερή αύξηση στα οικονομικά αποτελέσματα. Σημαντικό στοιχείο καθώς έχουμε την επάνοδο της ιδιωτικής κατασκευής σε πολλαπλά επίπεδα στην οικονομία της χώρας, κάτι που δεν υπήρχε την προηγούμενη δεκαετία λόγω της οικονομικής κρίσης.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρει πως περίπου το 75% των έργων της είναι ιδιωτικής φύσης και η AVAX περίπου το 53% ενώ και η METLEN  λόγω της μεγάλης εξωστρέφειας που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ποσοστό των έργων της είναι ιδιωτικό.

Αυτό ίσως να αλλάξει αν γίνει περαιτέρω ενίσχυση της ιδιωτικής κατασκευής με ναυαρχίδα φυσικά την μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, καθώς πλέον σειρά από έργα έχουν περάσει στους 4 μεγάλους ομίλους της χώρας.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά και την υπογραφή της Αττικής Οδού περιμένει να προσθέσει τόσο τον ΒΟΑΚ , όσο  και την Εγνατία Οδό. Η INTRAKAT έχει να περιμένει αρκετά μεγάλα δημόσια και έργα ΣΔΙΤ όπως οι φοιτητικές εστίες σε Κρήτη και Θεσσαλία, το νέο κτίριο της ΓΓ Υποδομών, το Φράγμα Μπραμιανού κ.α. Η AVAX έχει το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά και η ΜΕΤΚΑ που πρόσφατα υπέγραψε για το Riviera Galleria στο Ελληνικό. Μέσα στο 2024 αναμένονται και τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους 1,3 δισ. ευρώ.

Τα ανεκτέλεστα ανά Όμιλο και τα έργα του 2025

Το ανεκτέλεστο έργων του πρώτου εξαμήνου, σε level εξέτασης, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε 5 δισ. ευρώ, ο Όμιλος INTRAKAT 4,5 δισ. ευρώ, η Μυτιληναίος 3,5 δισ. ευρώ, η AVAX 3,23 δισ. ευρώ.  Σε αυτά τα αποτελέσματα των ομίλων συνυπολογίζονται και τα έργα που είναι προς υπογραφή και όχι μόνο αυτά που του έχουν ανατεθεί.

Επέκταση της Λεωφόρου Κύμης (αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ) ύψους 350 εκατ. ευρώ, επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό μέχρι το Ίλιον, ύψους 680 εκατ. ευρώ, επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας ύψους 650 εκατ. ευρώ, έργα στο Ελληνικό (Πύργος Μικτής Χρήσης, Ellinikon κτλ) ύψους 1 δισ. ευρώ, έργα-ΣΔΙΤ ύψους επίσης 1 δισ. ευρώ (άρδευσης, κτιριακά),Μακρακώμη-Τυμφρηστόςη επέκταση του προβλήτα 6 στον ΟΛΘ, είναι έργα για τα οποία αναμένουμε υπογραφή μέσα στο 2025.

Βάσει εκτιμήσεων αν προχωρήσουν όλα τα παραπάνω θα έχουμε υπογραφές έργων ύψους  4-4,5 δισ. ευρώ. Σε αυτά ,  συνυπολογίζουμε σαφώς και υπογραφές συμβάσεων των ομίλων σε άλλες δραστηριότητες , όπως ιδιωτικά κτιριακά έργα, σε άλλα πεδία της οικονομίας όπως η ενέργεια και υπογραφές σε άλλες χώρες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

Έκλεισε το Deal της χρονιάς με έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 3,2 δις στην Τσέπη του  Γ. Περιστέρη για την “Ενεργειακή”

Το «πράσινο» φως άναψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Abu Dhabi Future Energy (Masdar), για...

H Μαριάννα Λάτση “μπήκε” στην Αττική Οδό. Η συμφωνία με τον Γ. Περιστέρη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Σε μια σημαντική επενδυτική κίνηση προχώρησε το Latsco Family Office, συμφερόντων της Μαριάννας Λάτση,...

Κατασκευαστικές: Κίνδυνος κατάρρευσης από τις μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών – Ετοιμάζουν προσφυγές στα ευρωπαϊκά δικαστήρια

Υπό κατάρρευση είναι οι κατασκευαστικές εταιρείες λόγω των πολύμηνων καθυστερήσεων στην αποπληρωμή οφειλών του...