Σε δυσκολίες άνευ προηγουμένου πέφτει συνεχώς η αλυσίδα σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος στον δρόμο για να ανατρέψει τις ζημιές της σε κέρδη.
Η νέα στρατηγική της εταιρείας περιλαμβάνει το κλείσιμο καταστημάτων του δικτύου της προκειμένου να είναι περισσότερο κερδοφόρο και λιγότερο ζημιογόνο.
Ο ΑΒ χάνει τον τελευταίο καιρό μεγάλο αριθμό πελατών προς άλλες αντίστοιχες αλυσίδες. Ο ανταγωνισμός εντείνεται στον χώρο, γεγονός που απειλεί και άλλες αλυσίδες σουπερμάρκετ σ’ όλη την επικράτεια.
Εκτός από το κλείσιμο των ζημιογόνων καταστημάτων, τα οποία έχουν ξεπεράσει τα έξι από την αρχή του χρόνου θα πραγματοποιηθεί και το επιλεκτικό άνοιγμα σε νέα σημεία.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος «τρέχει» και τη μετατροπή εταιρικών καταστημάτων, σε καταστήματα που θα λειτουργούν με franchising.Στόχος είναι ο τζίρος να ξεκολλήσει από το 1,9 δισ. ευρώ και να ενισχυθούν τα κέρδη.
Η τακτική οι εταιρείες να κλείνουν τα ζημιογόνα καταστήματα τους προκειμένου να επανέλθουν στα αναμενόμενα κέρδη είναι πλέον πιο συνηθισμένη σε αλυσίδες όπως το MyMarket, ο ΑΒ Βασιλόπουλος και ο Μασούτης.
Σε κάθε περίπτωση οι εργαζόμενοι δεν επηρεάζονται, καθώς μεταφέρονται σε άλλα σημεία του δικτύου.
Στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο και την ανάπτυξη της δραστηριότητας χονδρικής
Ο ΑΒ Βασιλόπουλος, για να αυξήσει τα κέρδη του, στοχεύει στην περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά το κομμάτι που αφορά στο quick commerce (παραδόσεις εντός 60 λεπτών από την παραγγελία).
Προτεραιότητα, επίσης, είναι η ανάπτυξη της δραστηριότητας χονδρικής, έτσι ώστε αυτή να καλύπτει τις ανάγκες κυρίως του καναλιού του HORECA (ξενοδοχεία – εστίαση).
Ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Νίκος Λαβίδας, ο οποίος ανέλαβε το 2022, μετά την επεισοδιακή αποχώρηση του Βασίλη Σταύρου στοχεύει μέσα στην επόμενη τριετία να αυξήσει τα κέρδη και τις πωλήσεις.
Πολύ πιο άμεσα, το 2024 δηλαδή, αναμένεται η εξαγορά τοπικής αλυσίδας, πιθανόν σε τουριστικό προορισμό της νότιας Ελλάδας.
Οριακή μείωση τζίρου στα οικονομικά αποτελέσματα του 2023
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρεία χθες, ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε το 2023 σε 1,97 δισ. ευρώ, οριακά χαμηλότερος (-0,6%) από το 2022, όταν είχε διαμορφωθεί σε 1,98 δισ. ευρώ.
Αν και στον ισολογισμό της εταιρείας εμφανίζονται ζημιές ύψους 22 εκατ. ευρώ, η ΑΒ είχε στην πραγματικότητα κέρδη ύψους 10 εκατ. ευρώ. Η εμφάνιση ζημιών, οφείλεται σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, στην μείωση παγίων ύψους 18 εκατ. ευρώ στην οποία προχώρησε η εταιρεία λόγω της μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchising.
Το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε σε 25,9%, ενώ το προσαρμοσμένο λειτουργικό κέρδος σε 1,47%, στα επίπεδα του συνόλου του κλάδου των σουπερμάρκετ. Ο κ. Λαβίδας στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε χθες δεν παρέλειψε να το χαρακτηρίσει χαμηλό και να το αποδώσει στο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης περί πλαφόν στον περιθώριο κέρδους.
Ο ίδιος εμφανίστηκε ικανοποιημένος από τις επιδόσεις της εταιρείας το 2023, επισημαίνοντας ότι: «Ήταν μια χρονιά μετάβασης στο πλάνο της επόμενης τριετίας και έπρεπε να γίνει πρώτα ο εκσυγχρονισμός και εξορθολογισμός του δικτύου».
Η μετατροπή καταστημάτων από εταιρικά σε franchising
Στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΑΒ είναι η μετατροπή καταστημάτων κάτω των 600 τ.μ. από εταιρικά σε franchising με τον κ. Λαβίδα να εκτιμά το σύνολο της αγοράς convenience (μικρά σημεία με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας) σε 3 δισ. ευρώ.
Η εταιρεία έχει μέχρι σήμερα 292 καταστήματα franchising (εκ των οποίων 50 εταιρικά έχουν μετατραπεί ή θα μετατραπούν σε franchising μέσα στο 2024) και απομένουν περίπου 40 στα οποία αναμένεται να εφαρμοσθεί αυτή η στρατηγική.
Η συμμετοχή των καταστημάτων franchising στον τζίρο της ΑΒ από 12% πέρυσι, ανέρχεται σε 15% σήμερα και εκτιμάται ότι στο τέλος της προσεχούς τριετίας θα ανέλθει σε 25%.
Προτεραιότητα οι ηλεκτρονικές πωλήσεις
Έμφαση δίνει η εταιρεία και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις καθώς διατηρεί συνεργασία και με τις πλατφόρμες efood και Wolt.
Έμφαση δίνεται στις παραγγελίες για παράδοση εντός μίας ώρας και εντός της ίδιας ημέρας, οι οποίες αυξάνονται και αναμένεται να διπλασιαστούν μέχρι το 2028. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της AB από 70 εκατ. ευρώ το 2023 αναμένεται να φτάσουν τα 110 εκατ. ευρώ το 2028.
Ο νέος ρόλος του καταστήματος στο Μαρούσι
Στην κατεύθυνση της περαιτέρω ενίσχυσης της εξυπηρέτησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών και δη αυτών που η παράδοση γίνεται εντός μίας ώρας (fast) ή εντός της ίδιας ημέρας (same day) η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο το μεγάλο κατάστημα του Αμαρουσίου (κοντά στο Δαχτυλίδι, στη Λεωφόρο Κηφισίας), το οποίο εγκαινιάστηκε στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου να αποκτήσει και τον ρόλο hub.
Έτσι, θα ενισχυθεί ο ρόλος του καταστήματος και θα έχει μεγαλύτερη απόδοση η επένδυση που έγινε εκεί, δεδομένου ότι το κατάστημα δεν έχει παρουσιάσει μέχρι στιγμής την προσδοκώμενη αγοραστική κίνηση.
Στις 3 Αυγούστου η εταιρεία πήρε την δραστική απόφαση να κλείσει το κατάστημα που είχε ανοίξει μόλις 18 μήνες πριν σε μια άλλη περιοχή, το Χαλάνδρι (Πλατεία Κένεντυ), καθώς δεν ήταν καθόλου αποδοτικό.
Το 2023 η ΑΒ Βασιλόπουλος πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 56,5 εκατ. ευρώ, ενώ για την τρέχουσα χρονιά έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις περίπου 50 εκατ. ευρώ.