Σε δεινή οικονομική θέση τα ΕΛΤΑ με ζημίες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τα τελευταία χρόνια έδειξε η έρευνα της Deloitte, η οποία ανέτρεξε μέχρι το μακρινό 2007 προκειμένου να εντοπιστούν τα “κακώς κείμενα” της διαχείρισης του δημόσιου οργανισμού από προηγούμενες διοικήσεις. Η Deloitte ανέλαβε το 2022 το ακανθώδες έργο για τον ενδελεχή έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ).
Ενδεικτικό της κατάστασης των ΕΛΤΑ είναι ότι το 2023, ο κύκλος εργασιών του οργανισμού έκλεισε μειωμένος κατά 3% σε 243,28 εκατ. ευρώ από 249,76 εκατ. ευρώ το 2002. Όπως ήταν αναμενόμενο, κατά την περσινή χρονιά το κοντέρ έγραψε για ακόμη μια χρήση ζημίες της τάξεως των -10,17 εκατ. έναντι ζημιών -26,79 εκατ. ευρώ το 2022.
Το πόρισμα της Deloitte
Τα πορίσματα της ελεγκτικής εταιρείας, η οποία ολοκλήρωσε την έρευνα πριν μερικούς μήνες, δεν έχουν δει -για ευνόητους λόγους- το φως της δημοσιότητας, ωστόσο βρίσκονται στα χέρια του βασικού μετόχου, ο οποίος δεν είναι άλλος από το ελληνικό δημόσιο, το οποίο πλέον, διαθέτει μια πλήρως καταγεγραμμένη εικόνα για τη λειτουργία της εταιρείας.
Το ζήτημα της ασυνέχειας, το οποίο αποτελεί κοινό παρανομαστή για το σύνολο των κρατικών επιχειρήσεων, αναδείχθηκε σε μια από τις βασικές παθογένειες, καθώς οι κατά καιρούς διοικήσεις όταν αποχωρούν από τη θέση τους, ρίχνουν στην κυριολεξία “μαύρη πέτρα”. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν καμία επικοινωνία με την επόμενη διοίκηση προκειμένου να την ενημερώσουν για τα πεπραγμένα τους και να τη διαφωτίσουν για σημαντικές πτυχές της οργανωτικής και διοικητικής λειτουργίας του οργανισμού.
Οι προσπάθειες για «νοικοκύρεμα»
Πριν περίπου δύο χρόνια, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου το 2023, εκκίνησαν μια διαδικασία για τον εκσυγχρονισμό και το νοικοκύρεμά τους, η οποία εξελίσσεται σε ένα δύσκολο στοίχημα. Σε αυτό το πλαίσιο, αποφασίστηκε η συγχώνευση της μητρικής ΕΛΤΑ με τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier, με στόχο να καταστεί ένα πιο ευέλικτο σχήμα. Όπως ανέφερε ο κ. Σκλήκας σε χθεσινή παρουσίαση για το επιχειρηματικό πλάνο του ομίλου, η συνένωση, ήδη, αποδίδει καρπούς.
Σε ό,τι αφορά την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων, αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές στο υφιστάμενο μοντέλο. Ειδικότερα, το πλάνο προβλέπει τη δραματική μείωση των ιδιόκτητων καταστημάτων από 1.050 σήμερα σε μόλις 100, καθώς τα υπόλοιπα θα περάσουν στα χέρια τρίτων μέσα από τη σύναψη συμβάσεων. Ο οργανισμός προτίθεται να διατηρήσει υπό την ιδιοκτησία του 100 επιλεγμένα flagship ταχυδρομεία στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, ενώ τα εναπομείναντα θα λειτουργούν μέσω συνεργατών του. Παράλληλα, σχεδιάζει σε βάθος τριετίας το άνοιγμα επιπλέον 600 ΕΛΤΑ, τα οποία επίσης θα αναπτυχθούν μέσω τρίτων. Πρόκειται για μικρότερα σημεία με αυτόματο ή ημιαυτόματο σύστημα και έναν υπάλληλο, τα οποία ενδέχεται να εντοπίζονται και μέσα σε κάποιο άλλο κατάστημα.
Αλλαγές αναμένεται να έρθουν και σε επίπεδο προσωπικού. Επί του παρόντος, ο όμιλος απασχολεί συνολικά 5.000 εργαζομένους, εκ των οποίων οι 3.100 εργάζονται με σύμβαση αορίστου χρόνου ενώ οι υπόλοιποι, μέχρι πρότινος, ήταν “ενοικιαζόμενοι”. Ωστόσο, ο εν λόγω αριθμός μειώθηκε κατά 400 άτομα, σαν απόρροια της καλύτερης διαχείρισης των λειτουργιών, ενώ δεν αποκλείεται να υποχωρήσει περαιτέρω στο μέλλον.
Σε γενικές γραμμές, στόχος της διοίκησης είναι η εξοικονόμηση 27 εκατ. ευρώ τον χρόνο σε ορίζοντα τριετίας. Το παραπάνω συμμάζεμα εκτιμάται ότι θα συμβάλει και στη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ΕΛΤΑ, τα οποία έχουν βρεθεί στο “κόκκινο”.