20.4 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024

Αττική Οδός: Στα ύψη η κυκλοφορία και τα έσοδα το 6μηνο. Πού έφτασαν οι ημερήσιες διελεύσεις

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ:

Στα ύψη είναι τα έσοδα της Αττικής Οδού στο 6μηνο κάτι που σημαίνει «γερή προίκα» για τους … «γαμπρούς» – επενδυτές που τη διεκδικούν.

Η νέα σύμβαση είναι 25ετους διάρκειας και οι υποψήφιοι επενδυτές είναι βέβαιο ότι θα έχουν αυξημένα κέρδη βάσει των πλέον πρόσφατων στοιχείων (τέλος α’ εξαμήνου 2023)

Ο οδικός άξονας όχι μόνο συνεχίζει την καλή πορεία του προηγούμενου χρονικού διαστήματος (αλλά έχει αφήσει κάμποσο πίσω του τόσο σε επίπεδο κίνησης όσο και σε έσοδα τα αντίστοιχα μεγέθη που «έγραφε» το 2019

Σε επίπεδο α’ εξαμήνου:

  • η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 είναι αυξημένη κατά 10% και άνω σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019 (α’ εξάμηνο),
  • τα έσοδα είναι στο +9% και άνω (α’ εξάμηνο 2023 έναντι ιδίου διαστήματος 2019).

«Πάνω» μέση ημερήσια κυκλοφορία και έσοδα

Ειδικότερα, συνολικά στο 6μηνο 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία εκτιμάται, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες, σε πάνω από 256 χιλ. οχήματα έναντι 233 χιλ. οχημάτων το 2029 ή περίπου 230 χιλ. οχημάτων το 2022. Κατά τις ίδιες πληροφορίες ήδη μέσα στο α’ εξάμηνο 2023 υπήρχαν μήνες με μέση ημερήσια κυκλοφορία άνω των 260-270 χιλ. οχημάτων ή και άνω των 290 χιλ. οχημάτων, με τις μεταβολές έναντι του 2019 να «παίζουν» από οριακές τιμές έως και +14% με +15% περίπου σε κάποιους μήνες. Προφανώς, σε σχέση με το 2022 οι διαφορές είναι ακόμα μεγαλύτερες, ακόμα και της τάξεως του 20% με 30% αλλά μόνο σε κάποιους μήνες.

Όσον αφορά στα έσοδα (χωρίς ΦΠΑ), κατά πληροφορίες στο α’ εξάμηνο 2023 συνολικά υπερβαίνουν αυτά του 2019 (πρώτο «μισό») κατά περίπου 9%, με άλλες πηγές να κάνουν λόγο για έσοδα (αθροιστικά στο 6μηνο) άνω των 100 -103 εκατ. ευρώ. Προφανώς και στην κατηγορία των εσόδων υπάρχουν μήνες με ροές αυξημένες κατά μονοψήφιο ή διψήφιο ποσοστό έναντι του 2019, με τον οδικό άξονα να πετυχαίνει μηναία έσοδα (κατά μέσο όρο) της τάξεως των 17 εκατ. ευρώ.

Το come back, το χρονοδιάγραμμα, οι επεκτάσεις

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι, αν και ο «νικητής» του διαγωνισμού που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ θα «πάρει στα χέρια του» τη σύμβαση το νωρίτερο κατά το φθινόπωρο του 2024 (τότε λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση) καθώς εκκρεμεί πλήθος διεργασιών (άνοιγμα προσφορών το καλοκαίρι ή αργότερα, αξιολόγηση και έλεγχοι φακέλων, ανάδειξη πλειοδότη, κλείσιμο χρηματοδοτικού σχήματος, Ελεγκτικό Συνέδριο, να περάσει η συμφωνία από Βουλή, υπογραφή σύμβασης κ.α.), ο αυτοκινητόδρομος έχει ήδη επανακάμψει και κινείται δυναμικά, έστω και αν παραμένει σε κάποια απόσταση από τα προ 15ετίας περίπου υψηλά.

Πώς θα διαμορφωθούν μέση ημερήσια κυκλοφορία και έσοδα έως τότε, ουδείς μπορεί να το προδικάσει, μια φορά πάντως στην αγορά γίνεται λόγος για ολική επαναφορά του αυτοκινητόδρομου και σταθερά αυξητική δυναμική. Επίσης, αναμένεται η κυκλοφορία του να ενισχυθεί περαιτέρω όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις που σχεδιάζονται, είτε ως Παραχώρηση (Πρότυπη Πρόταση) είτε με όποιο μοντέλο επιλέξει το υπ. Υποδομών & Μεταφορών (προς Ελληνικό, Ραφήνα, Λαύριο).

Βέβαια, όπως έχουμε αναφέρει, η νέα σύμβαση αφορά κυρίως σε λειτουργία/συντήρηση και αποτελεί κάτι σαν «25ετές ομόλογο» για τους επενδυτές, με καλές αποδόσεις που όμως ίσως να μη θυμίζουν τις μέχρι τώρα (σε επίπεδο απόδοσης ιδίων κεφαλαίων και «χρυσών» μερισμάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ). Ωστόσο, δεν παύει η σύμβαση να αποτελεί δέλεαρ για τους επενδυτές (8 σχήματα, αλλά εκτιμάται ότι δεν θα δώσουν όλα προσφορές), στους οποίους, ως γνωστόν, συμμετέχουν οι εγχώριοι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίος, Κοπελούζος αλλά και διεθνή σχήματα ή funds όπως οι Meridiam, ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A, CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) –DIF INFRA PARTICIPATIONS B.V. – EGIS PROJECTS S.A., MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.a.r.l., VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – MOBILITY PARTNER S.A.S., BRISA κ.α.

Βέβαια, και 3-5 να είναι οι ενδιαφερόμενοι που θα υποβάλουν δεσμευτική προσφορά, θα πρόκειται για μια ανταγωνιστική διαδικασία από την οποία ΤΑΙΠΕΔ και Δημόσιο προσδοκούν σε ικανοποιητικό τίμημα, πέριξ ή άνω των 2 δισ. ευρώ, με την υποσημείωση ότι το επιτοκιακό περιβάλλον και το χρηματοδοτικό κόστος παίζουν τον ρόλο τους.

Βάσει της νέας τιμολογιακής πολιτικής (υπουργική απόφαση) τα διόδια θα μειωθούν από 2,8 ευρώ τώρα ανά διέλευση στα 2,5 ευρώ, αν και στην 5ετία υπάρχουν περιθώρια προσαρμογής (ανοδική αναθεώρηση έως και 3,25 ευρώ) αναλόγως δεδομένων και ροών του οδικού άξονα σε συγκεκριμένα σημεία του.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ: